بودجه به مذاق مجلسی‌ها خوش نیامد
دولت بالاخره بعد از ثبت رکورد تاریخی تاخیر، لایحه بودجه 92 را به مجلس ارائه داد، لایحه‌ای که حجم آن نسبت به بودجه سال جاری با افزایش 29 درصدی همراه شده است. دولت در بودجه 730 هزار میلیارد تومانی خود، قیمت هر بشکه نفت را 95 دلار و نرخ ارز را بر مبنای شناور مدیریت شده تعیین کرد. در قالب لایحه پیشنهادی دولت، سهم درآمدهای دولت از محل مالیات و عوارض رو به افزایش گذاشته و در عین حال درآمد ارزی حاصل از فروش نفت رو به کاهش گذاشته است.
دولت که مصمم به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده است، درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای مرحله دوم این قانون در بودجه لحاظ کرده که حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان آن به خانوارها اختصاص خواهد یافت. در همین خصوص رقم یارانه نقدی خانوارها نیز با اجرای مرحله دوم رو به افزایش خواهد گذاشت که باتوجه به میزان افزایش سهم خانوارها، پیش‌بینی می‌شود یارانه نقدی به حدود ۹۰ هزار تومان افزایش یابد.
اما لایحه ارائه شده از سوی دولت، انتقاد مجلسی‌ها را به همراه داشت. در همین خصوص رییس کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است که این لایحه نتیجه‌ای جز کسری بودجه و استقراض ندارد. به گفته غلامرضا مصباحی مقدم؛ در شرایطی که درآمدهای نفتی کاهش یافته در بودجه هم باید توازن میان درآمدها و هزینه‌ها برقرار باشد. رییس مجلس نیز انتقاداتی کلی به لایحه بودجه وارد کرد و خواستار آن شده که بودجه سال آینده به صورت واقعی تدوین شود.