مهدیس فرقانی
«فروشنده واقعی» واژه‌ای است که این روزها در فایل‌های سپرده شده به بازار مسکن به‌صورت کمرنگ خودنمایی می‌کند و پیدایش این واژه به رفتار نادرست بسیاری از فروشنده‌های امروزی در بازار مسکن مربوط می‌شود.

مدت نسبتا زیادی است که عدم حضور فروشنده در زمان عقد معامله یا در زمان روبه رو شدن با خریدار، در بازار به دلیل نوسان قیمت مسکن، باب شده است و عدم برخورد با چنین فروشنده‌هایی از یک سو و در ازای هدایت این دسته از مالکان به سمت راه درست، عده‌ای از خریداران هم با وجود این تفاسیر بی‌خیال برهم زدن معامله نمی‌شوند و پافشاری زیادی هم برای ملاقات با فروشنده برای رسیدن به هدفشان (خرید) دارند.
با توجه به این موضوع، عده‌ای از فروشنده‌ها که آشنا با رفتار این دسته از افراد در بازار فروش هستند، برای مشتری‌یابی بهتر واحدهایشان، خود را به‌عنوان «فروشنده واقعی» معرفی می‌کنند. برخی از مشاوران املاک تعریفی که از واژه «فروشنده واقعی» دارند این است که فروشنده‌های واقعی بر سر قیمت پیشنهادی فروش خود باقی می‌مانند و خریدار را همچون بسیاری از فروشنده‌های دیگر، تشنه به مقابل چشمه نمی‌آوردند و تشنه برگردانند.
فروشنده‌های این‌چنینی مدت زمان معینی بر سر نرخ پیشنهادی فروش خود می‌ایستند و مدام ارزش واحدشان را مورد نوسان قرار نمی‌دهند.