مصاحبه با جناب آقای مهندس امیر حسین رستمی صفا مدیریت محترم شرکت نورد و پروفیل ساوه - ۲۷ بهمن ۸۶
جایگاه صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور و نقش آن در سایر صنایع از دیدگاه آن مدیریت محترم؟ صنعت لوله و پروفیل به دلیل کاربردهای فراوان جایگاه خاصی در صنعت کشور داشته و به عنوان صنعت مادر و بالادستی برای بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی ، ساخت و ساز ، انرژی محسوب میشود . محصولات لوله و پروفیل و دیگر مقاطع سرد نورد فولادی ارزش افزوده بالائی را در زنجیره صنعت فولاد به همراه دارد . این ارزش افزوده به دلیل تبدیل مواد اولیه فولادی به محصول کامل تر بوده و با توجه به نوع تولید ، ارزش محصولات افزایش پیدا میکند . بکارگیری ماشین آلات پیشرفته و تحقیق و توسعه در ارتقاء سطح کیفی تولیدات امکان افزایش و بومی شدن دانش فنی ساخت ماشین آلات تولیدی و تکمیلی و ارتقاء سطح تخصص و دانش دست اندرکاران این صنعت را به همراه دارد. از لحاظ اشتغال زائی نیز به ازاء هر 300 تن تولید یکنفر در این صنعت قابلیت کار دارد. چنانچه 5.000.000 میلیون تن ظرفیت تولید این محصول در کشور باشد امکان اشتغال زائی مستقیم برای 16.000 نفر میسر میگردد.
جایگاه شرکت فوق در عرصه صنعت مذکور و تأمین نیازهای داخلی و رقابت در بازارهای جهانی؟
شرکت نورد و پروفیل ساوه با ظرفیت تولید 2 میلیون تن انواع مقاطع فولادی در سال بزرگترین تولید کننده در کشور ودارای مقام سوم در دنیا بوده و محصولات این شرکت در صنایع انرژی شامل خطوط لوله نفت ، گاز و آب ، تجهیزات پالایشگاه و تاسیسات ، صنعت خودرو سازی جهت ساخت کمک فنر، محور ، اگزوز، باک، شاسی وصنعت ساخت و ساز شامل پروفیل درب و پنجره و ستونی و قفسه سازی، فضا سازی، زیباسازی، سازه های مهندسی و خیابانی کاربرد دارد.ضمنا" این شرکت از سال 1366 صادرات خود را به کشور انگلیس آغاز و در سال 1385 میزان 86.000 تن لوله و پروفیل به ارزش 66 میلیون دلار به کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلیس،
بلژیک ، یونان ، قبرس فنلاند ، اسپانیا و همچنین کشورهای عربی و همسایه های شمالی و افغانستان صادر نموده است .
موانع و مشکلات موجود در عرصه صنعت فوق؟
موانع موجود در صنعت لوله و پروفیل در حال حاضر فشار نقدینگی به دلیل عدم امکان استفاده از تسهیلات بانکی و عدم همکاری فولاد سازان داخلی در تامین مواد اولیه، وجود تحریم اقتصادی که واردات مواد اولیه مورد نیاز این صنف را با مشکلات عدیده و بالاتر از قیمت بازار جهانی به ایران عرضه میگردد. عدم وصول مطالبات از برخی شرکتهای دولتی که عمده فروش این شرکت را در برمیگردد. افزایش تورم که قیمت تمام شده را به نسبت سایر رقبای خارجی بالاتر برده و امکان رقابت در عرصه صادرات را غیر ممکن ساخته است.
راهکارهای موجود در رفع مشکلات صنعت فوق در راستای تأمین نیازهای داخلی و صادرات؟
با توجه به وضعیت و مشکلات موجود ناشی از تحریم اقتصادی کشور ایران که با هدف نابود نمودن صنایع و تاسیسات کلیدی کشور از سوی غرب و آمریکا ایجاد شده است، دولت میباست یک نظام مکانیزم حمایتی در برگیرنده کلیه ارکان اقتصادی و سیاسی برای تولیدکنندگان جهت استفاده مجدد از تسهیلات بانکی با نرخ بهره یورو یا دلار و کاهش تعرفه واردات مواد اولیه ، دستور به
تامین کنندگان مواد اولیه داخلی جهت اعطاء مکانیزم اعتباری به جای پرداخت 100 وجه نقد و دستور به شرکتهای دولتی و اختصاص بودجه جهت پرداخت بدهیهای معوقه به تولیدکنندگان در اسرع وقت و نهایتا"حمایت سیاسی معنوی دولت و مجلس از تولیدکنندگان داخلی وضع نماید.
راهکاری مناسب در جهت معرفی تولیدات صنعت فوق و بازاریابی نوین در عرصه رقابت داخلی و خارجی؟
تبلیغات و بازاریابی نوین درصنعت فوق میبایست به طریق شناسایی محصولات از طریق شبکه اینترنت و معرفی کل مجموعه و همچنین حضور در نمایشگاهها و سمینارهای مربوطه و همچنین بکارگیری کادر فروش و بازاریابی توانمند جهت توزیع محصولات انجام شود.
نقش سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور در رفع موانع و گزارش عملکرد مجموعه فوق از دیدگاه آن مدیریت محترم؟
عملکرد سندیکای لوله و پروفیل طی ماههای گذشته مثبت بوده و تلاش زیادی با سایر ارگانها و نهادها جهت رایزنی و احقاق حقوق تولیدکنندگان صورت پذیرفته که در صورت تداوم این تلاشها سندیکا نقش غیر قابل انکاری در رفع مشکلات خواهد داشت.
با توجه به موانع و مشکلات موجود و پتانسل فوق‌العاده صنعت مزبور در راستای خودکفایی ملی و عرصه تأمین نیازهای داخلی و خارجی، سهم صنعت فوق از بازار جهانی را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟
صنعت لوله و پروفیل همانگونه که در ابتدا عنوان شد میتواند علاوه بر اشتغال زائی فراوان ، نقش قابل توجهی در درآمد ارزی و صادرات به دلیل وجود بازارهای بکر و همسایه داشته باشد. در صورت انجام حمایتهای فوق الذکر صنایع لوله و پروفیل جایگاه خود را در بازارهای صاداراتی و دستیابی مجدد به سهم بازار باز خواهد یافت. ضمنا" شایان ذکر است که شرکت نورد و پروفیل ساوه در سال 1385/2006 به عنوان سومین وارد کننده محصولات لوله و پروفیل به کشور ایتالیا بعد از کشور سوئیس و ترکیه با صادرات حدودا" 15 میلیون یورو از طرف اداره آمار گمرک کشور ایتالیا انتخاب گردید که نشان از وجود پتانسیل بالا جهت شکوفائی و حضور قوی صنعتگران داخلی در عرضه بازار جهانی میباشد.