انتخابات آمریکا و داستان فیل در تاریکی - ۲۷ مهر ۹۱
یاسر میرزایی
دبیر گروه اندیشه
تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۶ نوامبر، تنها ۲۰ روز باقی‌ است. رسانه‌های آمریکا و همچنین رسانه‌های معتبر جهانی هر روز بخشی از مهم‌ترین تیترهای خبری خود را به این اتفاق اختصاص می‌دهند. جالب اینجاست که مردم آمریکا و غیرآمریکایی‌ها مطلوبیت‌های متفاوتی را در آیینه انتخابات آمریکا پی‌ می‌گیرند. جهانیان عمدتا چشم به تفاوت‌‌های آتی سیاست‌های خارجی آمریکا در قبال موضوعات متعددی چون عراق، افغانستان، ایران، فلسطین اشغالی، کشورهای تازه انقلاب کرده عربی و... دارند. این در حالی است که مردم آمریکا چندان توجه و دغدغه‌ای نسبت به سیاست‌های خارجی کشورشان نشان نمی‌دهند و عموما سیاست‌های داخلی را مد نظر دارند؛ مسائلی چون تبعیض‌های باقی‌مانده قومی، حقوق مالکیت، حقوق اقلیت‌ها و مسائل مربوط به سقط جنین و بیش و پیش از هر چیز سیاست‌های رفاهی و اقتصادی.
برای مردم آمریکا از یک سو گسترش چتر رفاهی دولت مطلوب می‌نماید و نگران بیکاری و نابرابری‌های درآمدی هستند و از دیگر سو البته از دخالت دولت و ناکارآیی اقتصاد می‌ترسند. مساله اقتصاد آمریکا البته برای جهانیان هم مهم است، اما از منظری دیگر و مثلا نقش و تاثیر آن در اقتصادهای بزرگی چون بریکز و اتحادیه اروپا؛ برای خود ما انتخابات ایالات‌متحده از منظر تحریم‌هایی که به ناحق تحمیل شده اهمیت دارد.
این منظرهای مختلف، آرزومندی‌ها و البته دریافت‌های متفاوتی را نسبت به کنش‌های آمریکایی‌ها و غیرآمریکایی‌ها در قبال انتخابات ۶ نوامبر به همراه‌ دارد. ذهن‌های تیزبین باید داستان فیل در تاریکی مولوی را به خاطر آورند و درنگ در تفسیر اوضاع را فراموش نکنند