در گزارش پیش رو، قصد داریم از جزییات برخی فرم‌ها که اطلاعات آن ملزم و مفید است صحبت به میان آوریم. چهار فرم اطلاعات برای مشتریان در بازار قراردادهای آتی وجود دارد که برای تشریح آن در این گزارش همه این فرم‌ها را با تشریح جزییات مورد بررسی قرار می‌دهیم. فرم درخواست کد مشتریان حقیقی: یکی از مهم‌ترین فرم‌های ثبت‌نامی «فرم درخواست کد مشتریان حقیقی» است که از دو بخش اطلاعات فردی و اطلاعات حساب‌های بانکی تشکیل شده است. در بخش اطلاعات فردی، مشخصات نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، جنسیت، وضعیت تاهل، نام پدر، شماره شناسنامه، صادره، محل تولد، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه، کد ملی، تحصیلات، پست الکترونیکی، آدرس منزل، تلفن منزل، کد پستی، تلفن همراه و تلفن محل کار از مشتری خواسته می‌شود که مشتری موظف است این اطلاعات را صادقانه در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار دهد.
در ادامه این فرم ثبت‌نامی، باید اطلاعات حساب‌های بانکی مشتری نیز برای شرکت‌های کارگزاری و بورس آورده شود. اطلاعات حساب بانکی مشتری شامل: نام بانک، نام شعبه، کد شعبه، نوع حساب، شماره حساب که هر کس موظف است آن را با تشریح جزییات در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار دهد. بانک و نوع حساب توسط بورس تعیین می‌شود. در پایان مشتری لازم است پس از ارائه اطلاعات داده شده با بیان اینکه «ضمن تایید صحت مندرجات فوق، اعلام می‌دارم که هرگونه تغییرات احتمالی را سریعا به آن شرکت کارگزاری اطلاع دهم.» موافقت نهایی خود را با این موضوع اعلام دارد. در این فرم علاوه بر اینکه مشتری باید تمامی اطلاعات مورد نظر را با درج تاریخ، امضا کند، نمونه امضا و اثر انگشت نیز از مشتری اخذ می‌شود تا در مواقع ضروری شرکت بورس از آن استفاده کند. این در حالی است که پس از تایید اطلاعات داده شده، توسط بورس هم مراحل کد صادره و هم مهر و امضای واحد صدور کد برای تایید نهایی اطلاعات انجام می‌شود. قابل ذکر است این اطلاعات در دو نسخه که نسخه اول آن برای کارگزار و نسخه دوم برای بورس است تهیه و ارسال می‌شود.



فرم‌هایی
برای تایید و اطمینان
برای مشتریان بازار قراردادهای آتی، همواره این سوال بوده که هر فردی که بخواهد وارد بورس شود و در معاملات قراردادهای آتی شرکت کند، الزاما چه اطلاعاتی باید در اختیار بورس، شرکت کارگزاری قرار دهد و اساسا آیا می‌توان به آسانی در این بازار شرکت کرد؟ مدیریت قراردادهای آتی شرکت بورس کالای ایران برای اینکه هر فرد (چه حقیقی و چه حقوقی) بخواهد در بازار حضور پیدا کند، چند فرم در اختیار مشتری قرار می دهد تا وی با درج اطلاعات مورد نظر براساس اصل صداقت، مسیر روشن و شفافی در اختیار سازمان بورس برای تایید اطلاعات قرار دهد که پس از اینکه تمامی اطلاعات مشتریان در فرم‌های جداگانه به تایید مشتری و شرکت کارگزاری رسیدند، سازمان بورس نیز پس از بررسی مدارک، مرحله پایانی تایید را انجام می‌دهد تا هم خیال شرکت‌های کارگزاری از بابت مشتری و هم خیال مشتریان از بابت اطمینان به بازار راحت شود. در گزارش مورد نظر، انواع فرم‌های پر شده توسط مشتریان با بیان جزییات آورده شده است.