می توانیم ساختمان صددرصد ایرانی بسازیم
مهندس مهدی خوشنویس اصل مدیرعامل شرکت ساختمان پوینده بتن، متولد سال 1350،عضو هیات علمی دانشگاه و دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان است. پوینده بتون یکی از شرکت های فعال در زمینه ساخت مسکن مهر بوده و پروژه های بسیاری را به مرحله نهایی رسانده است. گفتگوی دنیای اقتصاد با مهندس خوشنویس یکی از مدیران فعال در عرصه ساخت و ساز را می خوانیم. آقای مهندس، پوینده بتن تاکنون چه پروژه‌هایی را به مرحله اجرا رسانده است؟
پروژه های ساختمان دادگستری، ساختمان آب منطقه استان مرکزی، ساختمان ۴۰ واحدی فرهنگیان، منابع ۵ هزار و ۱۰ هزار متر مکعب آبرسانی شهرهای مختلف، ساخت مخازن ۵ و ۱۰ هزار مترمکعبی ذخایر آب ، طرح و نظارت و اجرای شبکه های اصلی خط انتقال آب و فاضلاب ، مجری بخشی از طرح فاضلاب تهران، ساخت بیش از ۲۰۰ واحد در منطقه جوانمرد قصاب برای کارکنان شهرداری تهران، ساخت سالن های صنعتی از قبیل سوله ها ، ساخت و نصب سالن های ۱۰ هزار متر مربع سازه های فضایی و ساخت ایستگاه خدمات شهری شماره یک دارآباد وشماره ۱۵ آزادگان، آماده سازی و ساخت محوطه و قسمتی از سالن کهریزک جهت بازیافت زباله، ساخت ۲۸۰ واحد مسکن مهر و تحویل به مالکین، طراحی، ساخت و اجرای ده ها ساختمان شخصی در تهران، مقاوم سازی ساختمان های استاندارد، ساخت سالن های scanning hall برای شرکت های خارجی، اجرای پروژه نیاوران یک، ساختمان شش طبقه ای مسکونی ، مجتمع نیاوران ۲ ، ساختمان ۱۲ طبقه ای مسکونی، پروژه شیان ۱، ساختمان ۱۰ واحدی مسکونی، پروژه شیان ۲، ساختمان ۱۸ واحدی مسکونی، پروژه گلبرگ، ساختمان ۷ واحدی مسکونی، پروژه سوهانک در ۱۴ طبقه و برج باغ پروژه‌هایی هستند که تا به حال به مرحله اجرا رسیده‌اند.
با چه سیاستی این حجم از پروژه ها را به مرحله اجرا رساندید؟
هیات مدیره ای قوی متشکل از هسته مرکزی سه نفره با مهندسانی که هر کدام بیش از ۲۰ سال سابقه کار در عرصه ساختمانی دارند، این پروژه ها را مدیریت کرده اند و یکی از رموز موفقیت شرکت بهره گیری از مدیران مشاور توانمند در کار است. از سوی دیگر، هریک از اعضای هیات مدیره مسئولیت نظارت و اجرای پروژه های طولانی مدت و سنگینی را داشته اند.نگاه تخصصی به پروژه ها و استفاده از مدیر کارگاه، چندین تکنسین بتن، فولاد و سازه های فلزی وسرکشی و اجرای برنامه طبق زمانبندی دقیق باعث شده است در عین حال که شرکت کوچکی هستیم، ولی به لطف خدا و پشتکار اعضا، کارهای بزرگی انجام دهیم.
یکی از مشکلات اصلی شرکت های ساختمانی تورم و نداشتن شاخص قیمت است. آیا شما هم در جریان کار با این مشکلات مواجه شده‌اید؟
دقیقا. نداشتن شاخص دقیق قیمت برای مصالح ساختمانی باعث شده است فعالیت های ما با بالا رفتن قیمت به تعویق بیفتد و در نتیجه نتوانیم در زمان پیش بینی شده پروژه ها را به پایان برسانیم و هرروز تعویق به ضرر ما تمام می شود. به هرحال ما تمام تلاش خود را می کنیم تا با سرمایه گذاری های به موقع، تورم را در روند کارمان مهار کنیم. ولی واقعیت این است که به دلیل تورم و نداشتن استاندارد در زمینه مواد و مصالح ساختمانی همه شرکت ها در این زمینه با مشکل مواجه هستند.
از سوی دیگر،کمبود نیروی کارآمد و بدون صلاحیت اصناف مختلف برای ما مشکل ساز شده است. برای مثال، به علت کمبود نیروی کار گچ کار، سیمان کار و... مجبوریم از اتباع افغانی استفاده کنیم و همین مسئله می تواند ما را از لحاظ تامین امنیت آنها و استخدامشان در وزارت کار با مشکل مواجه کند. همین مشکل در ادامه کار هزینه های ما را بالا می برد، چرا که این نیروها هم به دلیل سقوط ارزش ریال برابر دلار در حال خروج از کشور هستند.
برای حل این مشکل چه باید کرد ؟
برای حل این مشکل باید جلسه تشکیل بدهیم و نیروی متخصص تربیت کنیم تا هر چه سریع تر چاره ای اندیشیده شود. در این حرفه مهندسان برای حل مشکلات مجمع امور صنفی ایجاد کرده اند. شرکت ما این افتخار را داشته است که برای حل اختلاف بین همکاران، شورای حل اختلاف مجمع امور صنفی را تشکیل بدهد. با کمک رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری مجتمع 27 ویژه اصناف در اختیار ما قرار داده شده است که صنف های مختلف به حل اختلافاتشان می پردازند.
چه برنامه هایی برای گسترش فعالیت های خود در آینده دارید؟
اصولا با توجه به ظرفیت شرکت، پروژه هایی را برعهده می گیریم که بتوانیم از پس آنها بربیاییم، چرا که در درجه اول به کیفیت کارمان فکر می کنیم. من در مدتی که ریاست شرکت را برعهده گرفته ام تصمیم دارم در سه سال اول مدیریت تا حدی فعالیت هایمان را گسترش دهم و برای 5 سال آینده کیفیت کار را بالا برده و با نظارت ، طرح و برنامه ریزی تولیدات پیش ساخته را حمایت کنم.
تولیدات پیش ساخته چه کمکی در پیشبرد فعالیت های شما دارد؟
با گسترش فعالیت در این زمینه می توانیم با حداقل قیمت و در کوتاه ترین زمان، با کیفیت بالا کار کنیم. در حرفه ساختمانی در صورتی که برنامه ریزی و مدیریت درست باشد، می توان1100 شغل تخصصی ایجاد کرد. در واقع واحدهای تولیدی زیادی می توانند از دستگیره در تا چوب کابینت، فولاد، بتن، گچ و ماسه، لوله و اتصلات با تولید بخش های پیش ساخته ساختمان سرعت ساخت و ساز را چند برابر بالا ببرند. اگر دولت به این بخش کمک کند واحدهای صنفی با پشتوانه می توانند هرروز فعالیت های خود را گسترش دهند. واحدهای تولیدات پیش ساخته می تواند ساختمان ها را به سمت قیمت بهتر، کیفیت بالاتر و استاندارد پیش ببرد. نظارت صحیح نه تنها قیمت را ثابت نگه می دارد بلکه می تواند کیفیت را همچنان مانند روز اول بالا نگه دارد.
با این شرایط، آیا ایران می تواند در برنامه های خارج از کشور هم حرفی برای گفتن داشته باشد؟
ایران در سال های قبل سردمدار صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج وبه کشورهایی مانند ونزوئلا، سوریه، عربستان، دوبی، ترکیه و مناطق مختلف بوده است. ما همچنین با یک تیم باتجربه و با برنامه ای مدون در زمینه کنترل نظارت و فیلتر نظارتی می توانیم گوی رقابت را از پیمانکاران ترک و آمریکایی برباییم. در حال حاضر پتانسیل ساخت ساختمان صد در صد ایرانی وجود دارد. ایران به لحاظ سدسازی، ساخت نیروگاه، تونل های درون شهری، بیرون شهری و پل های پیش ساخته حرف برای گفتن دارد و همیشه جزو پنج کشور اول تولید بتن بوده است. همچنین ایران با رونق اقتصادی درون کشور خود می تواند پیام آور صلح و فرهنگ ایرانی برای مردم دنیا باشد.
و سخن پایانی شما؟
اطلاع رسانی به موقع و تخصصی می تواند ضمن ایجاد رقابتی سالم بین شرکت ها و تولید کننده ها خط مشی ای را ایجاد کند که مجموعه سریع تر دست اندازها را از میان بردارد. دراینجا از مسئولان محترمی که فرصت هایی ایجاد می کنند تا شرکت های خصوصی وارد فعالیت های بزرگ شوند تشکر می کنیم. طبق صحبت های رئیس جمهور محترم که همیشه می گویند:" ما می توانیم"، واقعا دیدیم که توانستیم کارهای بزرگ را در مدت کم وبا کیفیت بالا به اتمام برسانیم.