در بازار مسکن - ۴ آبان ۹۱
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
این روزها در افواه رایج شده است که خرید سکه به هر خرید دیگری حتی «ملک» می‌چربد! البته گذشتگان معتقد بودند: ملک هیچ‌وقت زیان‌ده نیست و هر موقع و هر کجا کسی ملکی بخرد، در آینده نزدیک از سود آن که از سود خرید دیگر کالاهای باارزش بیشتر است، بهره‌مند خواهد شد. اما در کشورمان طی دست‌کم یک سال اخیر، تاریخ مصرف این تجربه قدیمی سررسید شده است.
این روزها همه، چه مردم عادی، چه متقاضیان خرید مسکن و چه انبوه‌سازان با ناامیدی از بازار مسکن، به سمت بازار ارز و طلا متمایل شده‌اند.
این افراد اگرچه مسیر جدیدشان را از سر هیجان بازار انتخاب کرده‌اند، اما با انتخابشان، پایه‌های آشفتگی آتی در بازار مسکن را بنا نهاده‌اند.متاسفانه چندماهی است بخش قابل توجهی از ساخت‌وسازهای مسکونی در شهرها به حالت نیمه‌تعطیل درآمده، چراکه مالکان این ساختمان‌ها پول‌های در دست‌شان را پیش‌پیش، در خرید سکه و دلار صرف کرده‌اند.
اگر دستگاه‌های مسوول شهرداری که نهاد نظارتی در بازار ساختمان محسوب می‌شود، چاره‌اندیشی نکنند، در ماه‌های آتی کمبود شدید در عرضه مسکن حتمی خواهد بود.
شهرداری می‌تواند با ابزار پروانه‌ ساختمانی و تهدید به ابطال آن، جلوی تعلیق ساخت‌وساز را بگیرد.
احتمال کمبود شدید عرضه مسکن در سال‌های آینده در شرایطی است که موج تازه‌ تقاضا مربوط به متولدین دهه60 نیز جلوی درب ورودی بازار مسکن منتظر نشسته‌اند. این گروه در دهه جاری با رسیدن به سن ازدواج بر حجم کنونی تقاضای خرید و اجاره مسکن خواهند افزود