طب ایرانی چه می‌گوید - ۹ آذر ۹۱
این طب معتقد است هر چه از طبعیت دور شویم، به بیماری نزدیک می‌شویم. باید دانست طب ایرانی یک طب افواهی نیست و به چند جوشانده گیاه ساده و یا توصیه‌های عامیانه یک عطار ختم نمی‌شود. بلکه علمی است بسیار مستدل با دلایل و توضیحات کاملا منطقی که تجربه بسیار ارزشمند و طولانی به همراه دید بسیار دقیق و جامع‌نگر نسبت به تمامی بدن دارد و در جهت فعال کردن و بیدار کردن طبعیت بدن برای درمان و پیشگیری تلاش می‌کند و پزشک را خادم طبعیت بدن می‌داند و در واقع طبعیت به کمک روش‌های مختلف درمانی موجود در این طب بدن را در مسیر تعادل و پاکسازی از سموم و تقویت سیستم‌های دفاعی قرار می‌دهد.
روش‌های درمان و پیشگیری در این طب کدامند؟
روش‌های پیشگیری در طب ایرانی عوامل حفظ سلامتی بدن است که شامل 6 ستون است که رعایت این اصول راز افزایش طول عمر بشر است:
۱- بهره‌مندی از هوای مناسب: هوای مورد تایید در طب ایرانی تعریف خاصی داشته و به دور از آلودگی‌ها است و بد نیست بدانیم بعضی از حکما اعتقاد دارند غذای روح هوای تمیز و پاک است و اینکه هوای شهری مثل تهران به جز در چندین روزاز سال دارای هوای قابل قبولی برای حفظ سلامتی است.
2- ورزش: دیدگاه طب ایرانی در ورزش بسیار دقیق و حساب شده است، به شکلی که بعضی از انواع ورزش‌های کنونی و شیوه انجام آن مورد تایید طب ایرانی نیست!
۳- مسائل روحی و عصبی متعادل : آرامش عصبی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، به شکلی که حکما معتقدند تنش‌ها و فشارهای شدید عصبی بسیار سریع‌تر از خوردن یک ماده مسموم‌کننده در بدن موثر واقع می‌شود.
4- تغذیه اصولی: فقط این را بدانیم اغلب غذاهای مورد مصرف کنونی در جامعه امروزی مورد تایید این طب نیست و از دیدگاه بوعلی سینا مورد سوال است.
۵- پاکسازی بدن: روش‌های پاکسازی در بدن انسانی بسیار متنوع است و ضرورت انجام آن بسیار است. همانطوری که در شروع سال جدید، منازل ما احتیاج به خانه‌تکانی دارند، بدن انسان در طول سال حداقل ۲ بار نیازی به پاکسازی خواهد داشت.
6- خواب و بیداری متعادل: عدم رعایت اصول خواب بیداری و زمان‌های آن و نوع تغذیه مرتبط از خواب با اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بسیاری از شیوه‌های کنونی مورد استفاده نمی‌تواند ضامن سلامتی ما باشد.
چه بیماری‌هایی در این طب قابل درمان است؟
طب ایرانی توانمندی بسیار زیادی در تشخیص و درمان و پیشگیری از اغلب بیماری‌ها را داشته و حکما و بزرگان این طب سال‌ها با استفاده از همین روش‌ها، به مداوای انسان‌های دردمند پرداخته‌اند و هم‌اکنون نیز می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد. لازم به توضیح است مداوای کامل یا نسبی بیماری‌هایی که نام برده می‌شود تنها باید توسط پزشک طب کلاسیک که آشنایی کامل با طب ایرانی (سنتی) دارد صورت پذیرد.
۱- بیماری‌های مغزو اعصاب و روان: سردردهای میگرنی و غیرمیگرنی، افسردگی، ترس، دلهره، اضطراب، جنون، توهم، صرع، ام.اس، سکته مغزی، فلج اعصاب، بی‌خوابی و خستگی‌های مزمن.
2- بیماری‌های گوش و حلق و بینی: سینوزیت، تورم لوزه‌ها، گلودردهای تکرارشونده، گوش درد و عفونت‌های مزمن گوش، سرگیجه، بعضی از انواع سروصدای گوش.
۳- بیماری‌های قلبی و ریوی: برونشیت‌های مزمن، تنگی نفس‌های فعالیتی، گرفتگی‌های عروق کرونر، آسم آلرژیک و...
4- بیماری داخلی: ناراحتی‌های معده، اثنی‌عشر، رفلاکس (برگشتن غذا به مری)، نفخ و ترش کردن، بوی بد دهان، تلخی دهان، اسهال‌های مزمن، حالت تهوع، درد و تورم کبد، کبدچرب، انواعی از افزایش آنزیم کبد، یبوست، هموروئید (بواسیر)، شقاق، بعضی از انواع زخم‌های روده، بعضی از انواع دیابت و مشکلات هورمونی و تیروئید.
۵- بیماری‌های کلیوی و بیماری ادراری: بعضی از انواع سنگ‌های کلیه و مثانه، عفونت‌های کلیه و مثانه و پروستات، بزرگی و تورم پروستات و سوزش و تکرر ادرار.
6- بیماری‌های مفاصل و استخوان: کمردرد، گردن درد، درد سیاتیک، دردهای مفاصل کل بدن، دردهای رماتیسمی، فتق، دیسک کمر و گردن، بی‌حسی و خواب رفتن انگشتان دست، درد کتف، گرفتگی ماهیچه.
۷- بیماری‌های زنان: عفونت‌های مزمن زنان، اختلال قاعدگی خانم‌ها، بعضی از انواع کیست‌های تخمدان و فیبروم.
8- بیماری‌های پوست: جوش صورت، دمل‌های چرکی، بعضی انواع تیرگی و لک‌های پوستی، ریزش مو و شوره سر.
9- عفونت‌های لثه و آفت دهان، بیش فعالی کودکان، سرماخوردگی‌های مکرر، بعضی انواع شب‌ ادراری، بی‌اشتهایی، دل دردهای کودکان، افزایش رشد کودکان، افزایش قدرت سیستم دفاعی، تحریک رشد و افزایش قد کودکان