گذر از جنگل زیر رگبار - ۱۹ بهمن ۹۱
امیر عباس محمودی
نوع برنامه: دوچرخه‌سواری کوهستان رده: کراس کانتری زمان اجرا: آبان ‌ماه ۱۳۹۱ مسافت۱۳۰ کیلومتر

چهارشنبه شب 3 آبان‌ماه ساعت 22 با کرایه یک دستگاه مینی‌بوس که تعداد دو ردیف صندلی‌های آخر آن برای بارگیری 8 دستگاه دوچرخه کوهستان باز شده بود، از همدان به سمت قزوین و جاده رشت حرکت کردیم. طبق معمول همیشه دوچرخه‌ها با فوم بسته‌بندی و بارگیری کردیم تا از آسیب‌پذیری و گرفتن وقت و انرژی زیادی برای تعمیر آنها جلوگیری کرده باشیم. ساعت 30/5 بامداد پنجشنبه 4 آبان پس از پشت سر نهادن شهر‌های منجیل و رودبار به رستم آباد رسیده و و با طی کردن یک راه فرعی در سمت راست جاده به مسافت6 کیلومتر به منطقه توتکابن می‌رسیم، این شهر کوچک بر دامنه‌های زیبا و جنگلی قله درفک آرمیده است. قله درفک با ارتفاع کمتر از 3000 متر از سطح دریا آخرین قله در منتهای غربی رشته کوه البرز است. این قله دارای پوشش جنگلی بوده و به لحاظ زیست محیطی بسیار پر اهمیت است قله درفک همچنین از قلل مورد علاقه کوهنوردان و طبیعت‌گردان ایران به شمار می‌رود. هدف ما طی کردن جاده‌ای کوهستانی بود که با دور زدن دامنه‌های درفک از توتکابن تا دیلمان را شامل می‌شد.
ساعت ۷ صبح مشغول پیاده‌سازی وسایل و دوچرخه‌ها و خوردن صبحانه‌ای مختصر شدیم، سپس با پوشیدن لباس و کلاه مخصوص و برداشتن تجهیزات لازم آماده رکاب‌زدن مسیر شدیم، مینی‌بوس را برگردانده و آن را راهی سیاهکل کردیم تا عصر در دیلمان منتظر ما باشد. این منطقه به غایت زیبا دارای هوایی بسیار عالی و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر است، مسیر در ابتدا بدون شیب بود، اما به‌تدریج با ورود به مناطق جنگلی و گذر از روستاها به شیبی نسبتا تند برمی‌خوریم، از توتکابن تا بره سر ۳۱ کیلومتر و از بره سر تا ابتدای جاده فرعی به سمت دیلمان نیز ۳۲ کیلومتر است که ما این مسیر را در طی ۳ ساعت پیموده و وارد جاده‌ای فرعی و پر شیب که از دل جنگل‌های زیبا گذر می‌کرد، شدیم تا به به سمت روستاهای لرده، گلنکش و پیر کوه برویم-روستاهایی که ییلاقی و کوهستانی بوده و صعب‌العبور هستند- با افزایش ارتفاع هوا سرد شده و با افزایش ابر نم‌نم باران شروع شد که خوشبختانه دیری ‌نپایید، پیش از رسیدن به روستای گلنکش در دل جنگل ناهار خورده و پس از استراحتی کوتاه و عکاسی از مناظر جنگل که ما را مدهوش خود کرده به راه خود ادامه دادیم، باران کم‌کم شروع شده و پس از رگباری کوتاه مجددا قطع شد، به سرعت به راه خود ادامه دادیم تا به دیلمان برسیم، تیم انرژی بسیاری از دست داده و باید تمدد قوا می‌کرد، ساعت ۳۰/۴ به دیلمان رسیدیم که شهری کوچک و کوهستانی با آب و هوای سرد است، در ابتدا با استفاده از گرمابه عمومی شهر که بسیار کهنه و قدیمی است و به نوعی آن را قرق کردیم، حمام کرده و به ماشین که منتظر ما است پیوستیم، با استفاده از ویلایی کوچک و اجاره‌ای شامی لذت‌بخش صرف کرده و شبی به یادماندنی را تجربه کردیم. صبح زود پس از خوردن صبحانه و بردن دوچرخه‌ها تا گردنه دیلمان به سمت شمال و جنگل‌های سیاهکل سرازیر شدیم، جنگل‌های این منطقه حال و هوای پاییزی به خود گرفته و به واسطه زیبایی‌های خود چشم‌های هر رهگذری را خیره می‌کردند، از دیلمان تا روستای اسپیلی و سپس توتکی و شهر سیاهکل ۴۸ کیلومتر راه است و در تمامی طول این مسیر جاده جنگلی و دارای شیب به سمت شمال است، پس از توقف‌های بسیار و عکاسی از مناظر چشم‌نواز بالاخره ساعت ۱۲ نیمروز به سیاهکل ‌رسیدیم، از اینجا تا پارک جنگلی سراوان راه زیادی نیست و ما در آن پارک ناهار را خورده و با بسته‌بندی مجدد دوچرخه‌ها و بارزدن آنها و دیگر وسایل در مینی‌بوس از جاده رشت- قزوین به سمت همدان باز‌گشتیم.

نکات قابل توجه:
۱- طول کل مسیر ۱۳۰ کیلومتر و تمام آن آسفالت است که البته دارای راه میانبر بوده که مستلزم عبور از داخل جنگل و گذر از شیب‌های تند کوهستانی است.
2- در اغلب نقاط تلفن همراه آنتن‌دهی دارد.
۳- کنترل نمودن شرایط آب و هوایی پیش از اجرای برنامه اهمیت خاصی دارد.
4- همراه داشتن وسایل پنچرگیری و تیوپ یدک ضروری است.
۵- داشتن آمادگی جسمانی و استفاده از کلاه ایمنی و لباس مخصوص، راحتی و ایمنی شما را افزایش می‌دهد.
6- استفاده از دوچرخه‌های سبک با سیستم ترمز دیسک و روغن و سطح بالا باعث افزایش کیفیت اجرای برنامه می‌شود.