اول امنیت بعد وب‌گردی
این روزها خبرهای زیادی از جنگ هکرها و ویروس‌نویسان در دنیای رسانه‌ها منتشر می‌شود، جنگی که ابعاد تازه‌ای در جهان یافته است، جنگی فارغ از مرزهای جغرافیایی. جنگی که این بار به جای نشانه گرفتن انسان‌ها، اطلاعات حیاتی کشورها را هدف قرار داده، چرا که این امر قطعا می‌تواند ضرر و زیان‌هایی به مراتب بالاتری را به کشورها تحمیل کند. بر همین اساس است که در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته سرگرم تهیه سندهای دفاع سایبری هستند. جدا از چنین راهکارهایی که در بخش کلان کشورها صورت می‌گیرد، اما به گفته بسیاری از شرکت‌های تحقیقاتی هم اکنون حجم بالایی از تبهکاری‌های رایانه‌ای مختص کاربران عادی است. هک و ارسال رمزهای حساب‌ها و کارت‌های بانکی عمده خدماتی است که ویروس‌های مخصوص برای هکرها به ارمغان می‌آورند. از سوی دیگر این روزها ویروس‌های سفارشی هم در حال گسترش هستند. به شکلی که اکنون در بازار رقابت هستند، شرکت‌هایی که با پرداخت وجه به هکرها و ویروس‌نویسان درخواست دستکاری برنامه‌های رقبای خود را مطرح می‌کنند تا با این بهانه بتوانند سهم خود را در بازار افزایش دهند، اما در این بین تنها قربانی این جنگ‌ها کاربران عادی هستند. کاربرانی که اگر حداقل از یک آنتی ویروس مناسب روی سیستم‌های خود استفاده کنند، تا بخش زیادی می‌توانند بر این مخاطرات غلبه کنند.
به شکل کلی کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند با مشکلات امنیتی یکسانی مواجه‌اند که گاهی بسیار خطرناک هستند. ویروس‌ها می‌خواهند به محض ورود شما به دنیای اینترنت وارد سیستمتان شوند. جاسوس‌افزارها بر پشت نامه‌ها سوار می‌شوند و سعی می‌کنند همراه با تبلیغات وارد سیستم شما شوند. تروجان‌ها در کمین می‌نشینند و با اولین غفلت، نفوذ‌ می‌کنند. در گزارش امروز می‌خواهیم در مورد استفاده از یک آنتی ویروس مناسب و راه‌های خرید آن صحبت کنیم.
آنتی ویروس چه کاری انجام می‌دهد؟
هرچند در جزییات تفاوت‌های عمده‌ای بین آنتی ویروس‌های مختلف وجود دارد، نرم افزارهای آنتی ویروس فایل‌ها و به شکل کلی حافظه کامپیوتر شما توسط روش‌های مشخصی اسکن و بررسی می‌کند تا آلودگی‌های سیستم را پیدا کند. این روش‌های جستجوی آلودگی بر اساس امضا، یعنی الگو‌های رفتاری آلودگی‌های شناخته شده و یا روش‌های هوش مصنوعی بر اساس تشخیص رفتارهای خطرناک هستند.
تولیدکنندگان ویروس به صورت مداوم به تولید و انتشار ویروس‌های جدید اقدام می‌کنند، بنابراین بسیار مهم است که از یک آنتی ویروس اورجینال و یا به قولی اصلی برای محافظت از داده‌های دیجیتال محافظت کرد، و همچنین اطمینان پیدا کرد که آنتی ویروس مورد استفاده همیشه به روزرسانی شده و آخرین اطلاعات مربوط به ویروس‌های جدید را دریافت کند. چرا که امروزه و در بین سایت‌های اینترنتی فایل‌های قفل شکسته بسیاری از آنتی ویروس‌های معتبر بازار وجود دارد. هرچند که این فایل‌ها روی کامپیوتر شما قابل نصب است، اما به‌راحتی قابل به روزرسانی نیست. در نتیجه نمی‌توان همان انتظاراتی را که از یک آنتی ویروس اصلی وجود دارد از آنها هم انتظار داشت.
نکته‌ای که اما باید به آن توجه بسیار شود قیمت آنتی ویروس‌های موجود در بازار است. با توجه به فرهنگسازی‌های صورت گرفته در چند سال گذشته از یک سو و افزایش ضریب نفوذ اینگونه از نرم‌افزارهای امنیتی از سوی دیگر، بسیاری از تولیدکنندگان مطرح جهانی با کاهش فراوان قیمت‌های خود سعی کرده‌اند تا بتوانند زمینه استفاده از یک آنتی ویروس مناسب را برای تمام کاربران دنیای دیجیتال فراهم آورند. در نتیجه بهتر است به جای نصب یک نرم افزار قفل شکسته اندکی هزینه کرده و از یک نرم‌افزار قانونی استفاده کنید.
نرم‌افزار آنتی ویروس و ضدجاسوسی را به‌درستی انتخاب کنید
امروزه جاسوسی اینترنتی، برای کاربران کامپیوتر به واقعیتی گریزناپذیر تبدیل شده است. حاصل کمی غفلت هنگام گشت ‌زدن در وب، ممکن است شما را با کوکی‌های متجاوز و پاپ‌آپ‌های تمام‌نشدنی روبه‌رو سازد. بسیاری از کاربران برای این‌که از شر این پلیدی‌های اینترنت در امان بمانند، به نرم‌افزارهای ضدجاسوسی (Anti Spyware) پناه می‌برند.
اما اگر انتخاب برنامه‌های ضدجاسوسی و ضدتبلیغاتی از روی دقت صورت نگیرد، درمان ممکن است بدتر از خود مرض از آب در بیاید. اگر به دنبال راهی برای مقابله با پاپ‌آپ‌ها هستید، گوگل، یاهو و MSN ابزارهای خوبی برای مسدود‌ کردن این پنجره‌ها را به‌طور رایگان عرضه ‌‌می‌کنند. مشهورترین برنامه‌های ضد‌جاسوسی در حال حاضر، سه محصول Ad-Aware ،Spybot Search and Destroy و SpySweeper هستند که تمام آنها نسخه رایگان هم دارند. نسخه رایگان این برنامه‌ها، هم اسکن‌‌ می‌کند و هم بیشتر جاسوس‌افزارها، تبلیغ‌افزارها و به‌طورکلی کدهای پلید را از بین‌‌می‌برد.
توصیه‌های امنیتی در اینترنت
پنجره‌های Pop-up به خودی خود مزاحم هستند؛ چه برسد به اینکه هشدار بدهند سیستم شما دارای یک مشکل امنیتی است. فروشندگان محصولاتی که ظاهرا نرم‌افزارهای ‌‌امنیتی هستند، با ترساندن کاربران ساده و بی‌دقت، آنها را ترغیب به دانلود نرم‌افزارهای مزبور ‌می‌کنند، یا آنها را طوری از خطری که وجود ندارد می‌ترسانند که مجبور‌ شوند حداقل سری به سایتشان بزنند. بعید است تا‌کنون با چنین پنجره‌های هشدارآمیزی هنگام گشت‌زدن در وب مواجه نشده ‌‌باشید.
بعضی وقت‌ها شکل پنجره‌ها طوری است که گویا از طرف ویندوز هشدار می‌دهد، اما چنین نیست و اینها فقط تبلیغ هستند. گاهی یک علامت کمرنگ در پایین این پنجره آمده است، ولی طراحی صفحه طوری است که کاربر به آنجا توجه نمی‌کند و فکر می‌کند هرچه زودتر باید کاری بکند. به همین‌خاطر، بی‌محابا روی دکمه Yes کلیک می‌کند تا شاید نجات یابد. اما روی هرچه کلیک کند (چه Yes، چه No، چه هر جای دیگر)، به سایت فروشنده هدایت می‌شود تا نرم‌افزار مخرب را دانلود کند.
حال سوال این است که چگونه می‌توان چنین پنجره‌هایی را از هشدارهای واقعی ویندوز تشخیص داد. اولا حتی اگر وحشتناک‌ترین هشدار را هم دیدید، نباید هول شوید و عجولانه کاری کنید. ثانیا اگر به خط عنوان و پایین صفحه نگاه کنید، حتما می‌توانید تشخیص ‌دهید که یک پنجره Internet Explorer است یا پنجره‌ای جعلی. البته این صرفا سرنخ است و برهان قاطع نیست.واقعا ممکن است ویندوز یا یکی از نرم‌افزارهای نصب شده در سیستم ‌شما (از جمله برنامه ضدویروس‌) چنین پنجره‌ای را ظاهر کرده باشد، اما احتمال این حالت خیلی ضعیف است و شما در اکثر موارد می‌توانید فرض بگیرید که با یک پنجره تبلیغاتی مواجه هستید. ولی اگر مردد هستید، روی پنجره، راست کلیک کنید و گزینه Properties را بزنید.
با این کار معلوم می‌شود که صفحه از طرف کدام سایت نشان داده شده است. دیالوگ کادرهای واقعی IE گونه، آدرس غیراستانداردی دارند که با چیزی مثل: res آغاز می‌شود، اما پنجره‌های تبلیغاتی یک آدرس واقعی وب دارند. مهم این است که عجولانه نسبت به پیام عکس‌العمل نشان ندهید، بلکه مکث کنید و با دقت پیام را بخوانید. خیلی اوقات از محتوای پیام هم می‌توان به دروغ بودن آن پی برد.
چگونه از آنتی ویروس خود استفاده کنیم؟
زمانی که نرم افزار آنتی ویروس را بر روی کامپیوتر نصب کردید، باید در دوره‌های مختلف کامپیوتر خود را اسکن و بررسی کنید.
1) اسکن اتوماتیک: بر اساس آنتی ویروسی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید تنظیم کنید که نرم‌افزار آنتی ویروس فایل‌ها یا درایو‌های مشخصی را در دوره‌های زمانی از پیش برنامه‌ریزی‌شده پویش کند.
۲) اسکن دستی: بررسی فایل‌ها برای پیدا کردن آلودگی، همچنین این ایده بسیار خوبی است که قبل از باز کردن فایل‌هایی که از دیگران دریافت می‌کنید، آنها را اسکن کنید. مانند: فایل‌های ضمیمه پست الکترونیک یا فایل‌هایی که از اینترنت دانلود و یا باز می‌کنید یا اسکن CDها، DVDها، فلش مموری‌ها و هاردهای اکسترنال و دیگر ابزار انتقال اطلاعات
زمانی که آنتی ویروس یک ویروس را پیدا می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟
هر نرم‌افزار آنتی ویروس روش مخصوص به خود را در زمانی که یک آلودگی پیدا می‌کند دارد و نوع پاسخ می‌تواند بر اساس زمان کشف آلودگی در اثر اسکن اتوماتیک و یا دستی متفاوت باشد. در برخی از مواقع نرم‌افزار آنتی ویروس به شما پیغام می‌دهد که یک ویروس کشف کرده و از شما سوال می‌کند که آن را پاکسازی کند. در برخی از مواقع نیز نرم‌افزار آنتی ویروس بدون سوال از شما فایل حاوی ویروس را پاکسازی می‌کند. این مهم است که شما با ویژگی‌های مختلف نرم‌افزارهای آنتی ویروس آشنا شوید.
از چه نرم‌افزار آنتی ویروسی باید استفاده کنید؟
تولیدکنندگان بسیاری هستند که محصولات ضدویروس عرضه می‌کنند، و انتخاب اینکه از کدام محصول استفاده کنیم می‌تواند گیج‌کننده باشد. تمام محصولات آنتی ویروس عملیات یکسانی را انجام می‌دهند، بنابراین تصمیم شما می‌تواند بر اساس توصیه دوستان، ویژگی‌های خاص، موجود بودن در بازار و یا قیمت محصول باشد.
استفاده از هر محصول آنتی ویروسی فارغ از اینکه از کدام برند استفاده می‌کند، سطح امنیت سیستم شما را بالا می‌برد، اما مراقب باشید تا به واسطه هرزنامه‌ها، یا تبلیغات اینترنتی از آنتی ویروس‌های تقلبی استفاده نکنید، که خود بزرگ‌ترین خطر امنیتی برای سیستم شما خواهد بود. مهم‌ترین عاملی که در هنگام تهیه یک محصول امنیتی باید در نظر بگیرید اصلی بودن محصول است، تا هم به درستی از اطلاعات دیجیتال شما حفاظت کند و هم با به روز رسانی در طی زمان شما را در مقابل آلودگی جدید نیز محافظت کند. برای تهیه محصولات اوریجینال می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر موجود در بازار و یا سایت‌های معتبر اینترنتی مانند www.av24.ir استفاده کنید، البته نوع اینترنتی آن بهتر است، چرا که به‌راحتی قابل دسترس بوده و با پرداخت الکترونیکی، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان کد فعالسازی قانونی را دریافت کنید، ضمن آنکه علاوه بر قیمت پایین‌تر نسبت به سی دی‌های فیزیکی آنتی ویروس، بی‌خود و بی‌جهت هزینه اضافی برای سی دی و بسته‌بندی پرداخت نمی‌کنید.
مواردی که می‌توانید در زمان تهیه آنتی ویروس در نظر بگیرید.
1- نرخ شناسایی یا میزان کشف ویروس
نرخ شناسایی هر آنتی ویروس مهم‌ترین ویژگی یک آنتی ویروس است، این ویژگی نشان می‌دهد که در زمان انتشار یک ویروس نرخ شناسایی و محافظت از سیستم به چه میزان است.
2- تعداد به روزرسانی
هر چه تعداد به روز رسانی یک آنتی ویروس بالاتر باشد، نشان می‌دهد که شرکت عرضه کننده هرچه سریع‌تر به عرضه امضاهای ویروس‌های جدید می‌پردازد و طبیعتا سیستم‌ها با توجه به به روز رسانی‌های بیشتر با احتمال آلودگی کمتری روبه‌رو هستند.
3- الگوریتم‌های هوش مصنوعی
با توجه به تغییر روزانه و تولید نسل‌های جدید ویروس‌ها، تنها امکانات شناسایی ویروس‌ها بر اساس امضا کافی نیست و این نیاز وجود دارد که نرم‌افزار آنتی‌ویروس بتواند بر اساس رفتارهای که یک فایل دارد، تشخیص بدهد که فایل حاوی بدافزار است یا خیر. در این روش نرم‌افزارهایی که نرخ شناسایی بالاتری دارند گزینه‌های بهتری هستند.
4- بار نرم‌افزار آنتی ویروس یا میزان سنگینی نرم‌افزار
هر کدام از محصولات آنتی ویروس، بسته‌ای شامل امکانات مختلف از جمله آنتی ویروس، ابزارهای پیشگیری، ضد هک، ضد هرزنامه، کنترل ابزارهای جانبی، رمزنگاری، مدیریت رمز عبور و... ارائه می‌دهند که بر اساس مشخصات سخت‌افزاری سیستم می‌تواند کندی محسوس و یا غیرمحسوسی را در روند کاربری کامپیوتر ایجاد کند که با توجه به مشخصات سخت‌افزاری دستگاه و امکانات مورد نیاز به انتخاب آنتی ویروس مبادرت کرد.
5- قیمت
گزینه قیمت که مسلما کم‌اهمیت‌تر از ویژگی‌های اعلام شده در بالا نیست، یکی از عوامل تصمیم‌گیری در زمان خرید آنتی ویروس است، ولی همیشه باید در نظر داشت در زمان خرید ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد و نوع نیاز شما باید پارامتر اصلی تصمیم‌گیری در زمان خرید آنتی ویروس باید باشد.
پارامترهای ارزیابی در بالا در آزمایشگاه‌های مستقل تحقیقاتی در دنیا مانند (http://www.av-comparatives.org، http://www.westcoastlabs.com/checkmark و http://www.virusbtn.com/vb100/index) هر ساله بررسی و نتایج آن اعلام می‌گردد.