مترجم: مریم رضایی
وقتی باب‌گودسان اولین بار پا به مکانی در سانفرانسیسکو گذاشت که قرار بود دفتر کار Quid شود، با فضایی کاملا خالی روبه‌رو شد. کف و دیوارهای سالن بتنی بود. هیچ اتاق کنفرانس یا اتاقی برای‌ کار وجود نداشت.

در حقیقت، این مکان قبلا دفتر کار نبود، بلکه نمایشگاه ساده یک شرکت لوازم خانگی بود که موقتا به انبار تبدیل شده بود. کسب‌و‌کار جدید آنها که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، در حوزه تحلیل داده و متون بود. گودسان که به شدت طرفدار طراحی داخلی بود، به فکر ساخت دفتری افتاد که اثرگذار باشد. او که در نورفولک انگلستان بزرگ شده، می‌گوید معماری یک ساختمان همیشه به ما می‌گوید در آن مکان چه احساسی داریم. برای شروع کار، مبلغ ۱۷ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری شد، اما در نهایت تعجب، بخش زیادی از این پول باقی ماند. کار کردن با شرکت طراحی داخلی استودیو O+A که دفاتر فیس‌بوک، مایکروسافت و Yelp را نیز طراحی کرده، باعث شد گودسان تنها ۲۵ هزار دلار برای طراحی داخلی دفتر ۵۰۰ متر مربعی خود هزینه کند.

ورودی
گودسان از ابتدا می‌خواست فضا به گونه‌ای باشد که کارمندان با یکدیگر در ارتباط باشند. به همین دلیل یک میز بلند و باریک در وسط اتاق قرار گرفته که به مهندسان اجازه می‌دهد از پشت میز خود برخیزند و با دیگر همکاران تعامل رو در رو داشته باشند. گودسان معتقد است این میز باعث می‌شود گروه‌ها از بخش‌های مختلف دفتر گهگاه دور این میز با هم جمع شوند.


کتابخانه
بسیاری از کارمندان Quid دوره‌های دکترای خود را می‌گذرانند و گودسان قصد داشته فضایی را برای آنها به وجود بیارود که احساس کنند در خانه هستند. «با ایجاد این کتابخانه، فکر کردیم یک عنصر گرم و مانوس را وارد فضای کار می‌کنیم.»

اتاق جلسه
به جای ساختن یک اتاق کنفرانس با دیوارهای گچی که فضای زیادی را اشغال می‌کرد، O+A یک اتاق جلسه مدور با دیوارهایی از جنس جداره یخچال‌های صنعتی ساخت که کمتر از ۲۰۰۰ دلار هزینه داشته است.



پذیرش
رسیدن به داخل دفتر Quid از طریق یک راهروی باریک و مارپیچ امکان‌پذیر است. کسی که از خیابان وارد دفتر می‌شود، حداقل باید ۳ پیچ را طی کند و بیش از ۳۰ قدم بردارد تا به میز پذیرش دفتر برسد. این راهروی مارپیچ جالب که از اینفوگراف‌های نرم‌افزارهای Quid الهام گرفته، امکان عبور از یک محیط متفاوت و جالب را هنگام ورود برای بازدیدکننده فراهم می‌کند.

این راهرو گودسان را به یاد ساختمان مورد علاقه‌اش در انگلستان، هنگام بازگشت به خانه می‌اندازد. وی معتقد است داشتن دفتری که در پشت ساختمان قرار گرفته، احساس امنیت و نوعی حریم شخصی به انسان می‌دهد: «دفتر ما در یکی از زیباترین مناطق سانفرانسیسکو واقع شده، اما وقتی وارد آن می‌شویم احساس می‌کنیم وارد یک پناهگاه شده‌ایم.»

محیط کار اصلی


گودسان برای طراحی فضای اصلی دفتر، صرفه‌جویی مالی نکرد. به عقیده او، مهم است که افراد واقعا احساس راحتی داشته باشند. بنابراین، به جای اینکه اتاقک‌های جداگانه بسازند، میزهای بسیار کوچکی در نظر گرفتند که جای کمی اشغال می‌کند که این موضوع با توجه به این که شرکت در نهایت قصد دارد بیش از ۶۰ کارمند استخدام کند، اهمیت زیادی دارد.