انتشار بهاری آلبوم‌های موسیقی از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد و اکنون وضعیت کسالت‌بار ماه‌های پیش را دگرگون کرده است.

در روزهای گذشته بسیاری از خواننده‌ها آلبوم‌هایشان را روانه بازار کرده‌اند و خیلی‌ها هم در تدارک انتشار تازه‌ترین آثارشان هستند. بهار فصلی است که هنرمندان تلاش می‌کنند نتیجه آخرین دستاوردهایشان را پیش روی مخاطب قرار دهند. آنچه می‌خوانید معرفی تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی است که می‌تواند لحظات خوبی را برای علاقه‌مندان به ارمغان بیاورد. آلبوم‌هایی که پیشنهاد بهاری دنیای اقتصاد هم به حساب می‌آیند.

حذف صدای مهناز افشار از «داروگ»


روزبه نعمت‌اللهی که در سال‌های اخیر مخاطبانش را پیدا کرد و آثارش شنیده شد، سال جدید را با انتشار «داروگ» آغاز کرد. حال و هوای این اثر که چهارمین آلبوم رسمی نعمت‌اللهی است برگرفته از شعرهای شاعرانی همچون مولانا، نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث است که مضامین عرفانی و ارزش‌های انسانی را روایت می‌کنند. ترانه‌های این آلبوم را میثم یوسفی، حسین ریاحی، لیلا رضایی و مسرور نعمت‌اللهی سروده‌اند و آهنگ‌های آن را هم پیام قربانی، رضا تاج‌بخش، فرزین قره‌گوزلو و مرتضی ساعدی ساخته‌اند. آلبوم ۱۳ قطعه دارد که عنوان قطعات آن زخم، من مست و تو دیوانه، خدانگهدار، او و... نام دارد. یکی از حاشیه‌هایی که در تولید این اثر گریبان نعمت‌اللهی را گرفت حذف صدای «مهناز افشار» در لحظات آخر بود که به دلایل نامعلومی این اتفاق افتاد. اجرای یکی از آهنگ‌های «فرهاد مهراد» هم از نکات قابل‌توجه «داروگ» است که، احتمالا، واکنش‌هایی را به همراه خواهد داشت. نعمت‌اللهی درباره استفاده بخش‌هایی از آثار این خواننده می‌گوید: «همیشه و در همه حال برای فرهاد احترام قائل بوده و هستم و در این آلبوم هم سعی کرده‌ام با فرهاد خاطره‌بازی کنم. این قطعه را به ایشان تقدیم کرده‌ام و شلوغ‌بازی چند روز گذشته برخی رسانه‌ها و شیطنت چند سایت خبری باعث شده این موضوع تا این حد حساسیت در پی داشته باشد.»

بازگشت امیر تاجیک بعد از ۱۱ سال


امیر تاجیک را حتما به خاطر می‌آورید. همان خواننده‌ای که صدایش را در سریال «زیر آسمان شهر» شنیدیم و هنوز هم برای خیلی‌ها خاطره‌انگیز است. خواننده آن قطعه که در سال‌های گذشته کم‌کار بود و آنقدر‌ها آفتابی نمی‌شد حالا با انتشار آلبوم «زندگی» به عرصه بازگشته است. او قرار بود آلبومی را با عنوان «شیطان» منتشر کند که این آلبوم با مفاهیم ضدشیطان‌پرستی جمع‌آوری شد، اما بنا به دلایل نامعلومی از انتشارش منصرف شد. سومین آلبوم رسمی و مستقل تاجیک توسط شرکت‌های پخش هنرنمای پارسیان، آونگ و یاران در حالی روانه بازار شده که بیش از ۱۱ سال از انتشار آخرین آلبومش می‌گذرد. در آلبوم زندگی ۱۱ قطعه با عناوین: دستم رو بگیر، نامه، خواب عاشقانه، رویا، زندگی، نم نم بارون، ستاره، شب و بارون، خورشید، با شما و تمام می‌شوم شبی، گنجانده شده و قطعه رویا هم توسط امید تاجیک اجرا شده است. ترانه‌های این آلبوم هم سروده شاعرانی همچون علیرضا حسینی، اشکان رحیمی، اشکان شب افروز، بهمن بهمن‌دار، رضا رشیدپور و سعید دبیری است. ۹ ملودی این آلبوم ساخته امید تاجیک است. این مجموعه در ایران و ترکیه صدابرداری شده و مسترینگ این اثر هم در آلمان انجام شده است. تاجیک یک آلبوم تازه دیگر با عنوان «شیطان» آماده انتشار دارد. امیر تاجیک درباره تاخیر در انتشار این آلبوم می‌گوید: کنسرت‌ها و اجراهای مختلف و خواندن آثار بسیار که بخش عمده آن را موسیقی‌های ملی، ورزشی و افتتاحیه‌ها و سمینارهای مختلف که زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دادند از دلایل اصلی این تاخیر بود. او درباره علت اصلی تغییر نام آلبوم از «شیطان» به «زندگی» می‌گوید: قرار بر این بود که آلبوم «شیطان» عرضه شود اما بنا به دلایل شخصی که در این مجال نمی‌گنجد، آلبوم «زندگی» جایگزین این آلبوم شد.

دار قالی آلبوم موسیقی شد


دار قالی عنوان آلبوم قابل تاملی است که مخاطب را در حال و هوای غریبی قرار می‌دهد. در این آلبوم گروه موسیقی راز شب به موسیقی مردمی سرک کشیده‌ و به نوعی موسیقی راک ایرانی را روایت کرده است. در این آلبوم ۱۱ قطعه با کلام و بی‌کلام گنجانده شده که از سوی انتشارات آوای خورشید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. تمامی قطعات این آلبوم توسط رامین بهنا تنظیم شده‌اند. در بروشور این آلبوم نوشته شده است: ««راز شب» چون رمز عبوری بود برای آنان که به دنبال گونه‌ای دیگر از موسیقی مردمی به همه جا سرک می‌کشیدند. کنسرت اول گروه «راز شب» در دهم اول دی‌ماه هشتاد در سالن میلاد نمایشگاه تهران صفحه‌ای از تاریخ موسیقی صحنه‌ای ایران را ورق زد. اعضای گروه، که از راه‌های مختلف به «راز شب» رسیده بودند، همه ارادتی به راک داشتند، در حینی که به دنبال بومی کردن آن و آوردنش به میان همفکران و هم‌نسلان خود نیز بودند؛ به عبارتی درست‌تر، آنها می‌خواستند از دیده‌ها و داده‌ها، از نمودها و نامدها پیرامونشان بگویند؛ موسیقی را زورقی کنند برای غلتیدن در امواج اکنون و تلاطم آهنگین زندگی امروز.»

صدای معتمدی در «سراسر مه» پیچید


محمد معتمدی خواننده جوان و موفق موسیقی سنتی ایران که آخرین اثرش «گاهی سه گاهی» با استقبال زیادی روبه‌رو شده بود، آلبوم تازه‌ای را روانه بازار کرد. این آلبوم که «سراسر مه» نام دارد، به آهنگسازی آرش کامور منتشر شده که ۹ قطعه با کلام و بی‌کلام همچون «وداع»، «کهن دیار»، «یادآر»، «غریبانه»، «دشت در سوگ»، «سپیداران»، «امشب ای ماه»، «سراسر مه» و تکنوازی در آن گنجانده شده است. ملودی‌ها اساس اشعاری از نادر نادرپور، علی‌اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار، مهدی اخوان ثالث، شهریار و شاملو آهنگسازی شده و توسط گروه موسیقی «سروشان» به اجرا درآمده است. در این آلبوم همچنین آرش کامور، مسعود آرامش نوازنده سنتور و حسین قاسم‌زاده به‌عنوان همنوازان آواز و منوچهر کامور و مسعود عطارها به عنوان همخوانان، معتمدی را در مقام خواننده همراهی کرده‌اند.

نوای «سالار عقیلی» در یک قطعه از «بوم»


رهبر گروه موسیقی «فوژان» از انتشار آلبوم موسیقی «بوم» در اردیبهشت‌ماه جاری خبر داد. سالار عقیلی در این اثر یک قطعه را با این گروه اجرا کرده است. «حمید دیبازر» رهبر گروه موسیقی «فوژان» در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت: دومین نسخه آلبوم موسیقی بی‌کلام فوژان با عنوان «بوم» با موضوع صلح جهانی و توسعه فرهنگ دوستی، پنجم اردیبهشت‌ماه جاری توسط شرکت آوای خورشید منتشر و روانه بازار خواهد شد. وی با اشاره به اینکه ارتباط دوستانه انسان‌ها با یکدیگر و صلح جهانی دغدغه اصلی من در تولید آثارم است، افزود: این آلبوم یک قطعه موسیقی باکلام از اشعار حافظ را به خوانندگی «سالار عقیلی» به همراه دارد.


هم آوایی علیرضا قربانی با پرستوها


علیرضا قربانی جزو خوانندگانی است که در سال‌های اخیر به تثبیت رسیده است. خواننده‌ای که جایگاه قابل قبولی بین طرفداران موسیقی سنتی دارد و خیلی‌ها از او به عنوان یکی از مهم‌ترین خوانندگان موسیقی سنتی در سال‌های اخیر نام می‌برند. تازه‌ترین اثر این خواننده با عنوان «هم آواز پرستوهای آه» به آهنگسازی سیاوش ولی‌پور براساس اشعاری از مهدی اخوان ثالث، از سوی شرکت فرهنگی و هنری «نقطه تعریف» منتشر شده است. در این آلبوم دوازده قطعه به نام‌های «گذر»، «چاووشی»، «عود»، «آخر شاهنامه»، «دمادم»، «واگویه»، «آواز کرک»، «خاموشی»، «اندوه»، «یک اتفاق»، «چه می‌کنی» و «راهی» دارد که اشعار از زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث انتخاب شده است. سیاوش ولی‌پور آهنگساز جوانی است که سال‌ها شاگرد اردوان کامکار بود و در این اثر سعی کرد قطعات با یکدیگر ارتباط داشته باشند و به نوعی راوی داستانی اجتماعی شوند.


حال و هوای متفاوت رومی 3


رومی ۳ یکی از آلبوم های موفقی است که در روزها اخر اسفند منتشر شد. این آلبوم به آهنگسازی پدرام درخشانی از سوی انتشارات آوای سوته دلان روانه بازار موسیقی شد وشامل هفت قطعه پنج قطعه این آلبوم صوتی و دو قطعه آن تصویری است که پنج قطعه صوتی توسط سینا سرلک، هومن جاوید، مهرداد هویدا، بامداد فلاحتی، سودابه شمس و الاهه حمیدی (گروه کر) اجرا شده است.در این آلبوم آرش مقدم، کوروش بابایی، میلاد درخشانی، دارا دارایی، رضا تاجبخش و ... از نوازندگان و اعضای گروه رومی هستند.«رومی ۳» به موسیقی پاپ گرایش بیشتری دارد و عامه پسندتر است و می تواند بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گیرد .