پایتخت تاریخی ایران
همدان از دیرباز پایتخت فرهنگ و تاریخ ایران بوده است و به همین دلیل نقاط دیدنی و تاریخی فراوانی برای دیدن دارد. از مهم‌ترین این آثار دیدنی می‌توان به آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه بابا طاهر، تپه‌ هگمتانه و آثار باقی‌مانده از شهر باستانی هگمتانه، موزه هگمتانه، موزه‌ تاریخ طبیعی، موزه‌ بوعلی، شیرسنگی، گنج‌نامه و از اینها جالب تر به غار علی صدر اشاره کرد. با توجه به وجود این نقاط توریستی و همچنین آب و هوای بسیار دلپذیر به‌خصوص در فصل بهار و ایام نوروز که مهم‌ترین فصل مسافرت ایرانیان به شمار می‌رود، همدان می‌تواند گزینه خوبی برای گردشگران نوروزی باشد. این شهر با توجه به اجرای طرح جامع شهری و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌شمار می‌تواند چند روز از ایام تعطیلات نوروزی شما را پر کند.
در سفر به این شهر می‌توان سری به کتیبه‌های بزرگ داریوش و خشایار شاه هخامنشی در گنجنامه و کاخ هگمتانه و تپه باستانی و آثار باستانی شهر تاریخی هگمتانه زد. این مناطق در سال‌های گذشته تجهیز شده است و به عنوان موزه برای دیدن بازدیدکنندگان آماده‌اند.
در همدان علاوه بر روی زمین، جاذبه‌های زیرزمینی همچون غار علی صدر نیز وجود دارد. در اطراف این غار امکانات بسیار زیادی برای اسکان شما و همراهانتان در نظر گرفته شده است. هم هتل‌های مجلل و هم سوئیت‌های ارزان قیمت؛ حتی اگر بخواهید، می‌توانید در اطراف غار چادر بزنید و شب را در طبیعت به صبح برسانید. البته مناطق طبیعی دیدنی دیگر این شهر نظیر آبشار گنجنامه نیز همانند غار، محوطه تفریحی گردشگری ویژه با امکانات بی‌شمار برای گردشگران دارند. قله الوند اگر بخواهید بروید، باید از گنجنامه عازم شوید، این قله و طبیعت اطراف آن یکی از زیباترین مناطق شهر است. در کنار اینها دریاچه و تله سیژ منطقه تفریحی عباس‌آباد می‌تواند ساعت‌های خوشی را برای شما عزیزان فراهم کند، اما اگر به اسکی کردن و این ورزش مفرح علاقه دارید، می‌توانید به 15 کیلومتری غرب شهر بروید و از پیست اسکی الوند استفاده کنید.
از همه اینها که بگذریم یک پیشنهاد خاص و ویژه برای گذراندن یک روز شما در همدان داریم. یک روز صبح تا عصر را به گشتن در درون شهر تاریخی همدان اختصاص دهید. شما می‌توانید صبح خود را با بازدید از بازار قدیمی و ساختمان‌ها و معماری‌های منحصربه‌فرد آن شروع کنید و بعد به میدان تاریخی امام خمینی در مرکز شهر بروید. از آنجا می‌توانید سری به آرامگاه ابوعلی‌سینا و آرامگاه بابا طاهر عریان بزنید و سپس به مقبره استرو مردخای بروید و در ادامه گشت و گذارتان بازدیدی از گنبد علویان داشته باشید. البته در این بین شیر سنگی را هم نگاه کنید که نماد شهر همدان است. قبر اسکندر در نزدیکی خیابان نظر بیک نزدیک تپه هگمتانه از مناطق دیدنی و گردشگری شهر همدان است. در انتهای این بازدید یک روزه از موزه‌ای که در تپه تاریخی هگمتانه وجود دارد دیدن کنید.