ترویج خرید کالای ایرانی از عوامل حفظ صنعت

 مشکلات ارزی را برای بخش تولید صنعت لوازم خانگی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در زمینه تامین مواد اولیه‌ موردنیاز با مشکل مواجه شده‌اید؟

همزمان با افزایش نرخ ارز، تعدادی از تولیدکننده‌های لوازم خانگی برای واردات کالاهای مورد نیاز خود از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند، البته بعد از اینکه این پرونده‌ها به مرحله ترخیص کالا رسید، باید مابه‌التفاوت آن تا نرخ ۸۱۰۰ تومانی پرداخت می‌شد؛ بنابراین این افزایش نرخ، ما را در واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه کرد. اگر نگاه کشور صادرات محور شود، به‌طور‌قطع افزایش نرخ دلار می‌تواند منجر به افزایش صادرات شود، ولی نکته این است که صادرات به مثابه درختی است که ریشه در تولید دارد و بر این اساس، در محافلی که با مسئولان دولتی برگزار می‌شود، همواره سخن از این است که بتوان ابتدا افزایش تولید کیفی داشت و سپس به صادرات اندیشید؛ پس اگر سیاست‌های نرخ ارز به گونه‌ای تدوین شود که جانب تولید را نداشته باشد، این افزایش نرخ به طور قطع منجر به افزایش صادرات هم نخواهد شد. بنابراین، باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که تولیدکننده از نظر تامین مواد اولیه دچار مشکل نشود و بتوانیم در زمینه کیفیت و قیمت در این حوزه رقابت کرده تا در بحث صادرات ماندگار شویم.

 با توجه افزایش قیمت لوازم خانگی، سهم بازار لوازم تولید داخل افزایش یافته است؟

ما مدتی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در ۶ ماه نخست سال تا ۶۰ درصد افزایش قیمت تمام شده داشتیم و همچنین با ابلاغ افزایش دستمزدها در ابتدای سال، توان خود را از دست دادیم، اما افزایش قیمت لوازم خانگی طبق دستور فقط ۶/ ۹ درصد بود که با واقعیت فاصله زیادی داشت؛ پس این دو نرخ با هم همخوانی ندارد و به همین دلیل کاهش معناداری در عرصه تولید در نیمه اول امسال رخ داده بود اما پس از مکاتبات با سازمان حمایت از مصرف‌کننده‌ها و تولیدکننده‌ها و وزارت صنعت، برنامه‌ای توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفت تا در نهایت قیمت‌ها در اواخر شهریورماه سال جاری به تعادل رسیده و طبق بند «ج» کارگروه تنظیم بازار، قیمت‌ها منطقی شد. خوشبختانه، در حال حاضر با منطقی شدن قیمت‌ها، رکود شدید تولید در لوازم خانگی نسبت به قبل بهتر شده اما صنعت لوازم خانگی همچنان در رکود است.

 با توجه به شرایط تحریم که در آن به‌سر می‌بریم، آیا شرایط تولید و بازار لوازم خانگی از آن متاثر شده است؟

قطعا تحریم‌ها تاثیرگذار خواهد بود زیرا برخی از تولیدکننده‌های داخلی نیازمند تامین قطعات خود از خارج هستند. ورود لوازم خانگی خارجی از ابتدای امسال ممنوع شده است، برخی قطعات مانند کمپرسور یخچال پیش از این، توسط دو کارخانه داخلی تولید می‌شد که اکنون تعطیل شده‌اند و باید آن را از خارج کشور تامین کنیم و تحریم‌ها در تامین این‌گونه قطعات و مواد اولیه بی‌تاثیر نخواهد بود. باید توجه کرد، مواد اولیه‌ای مانند مس، فولاد و آلومینیوم در داخل وجود دارد و کارخانه‌های تولیدکننده باید در راستای هم‌ افزایی برای تامین مواد اولیه تولیدات صنعتی تدابیری بیاندیشند. در این راستا، تولیدکننده‌های مواد اولیه باید کیفیت کار خود را افزایش داده و مواد خود را با توجه به نیاز داخلی تولید کنند. به عنوان مثال یک کارخانه فولادسازی باید بداند که تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی به چه نوع ورق فولادی برای تولید لوازم خود نیاز دارند و بر اساس آن ورق‌های فولادی بسازند.

امروز تولیدکننده‌های مواد اولیه و اساسی از طریق بورس، کالاهای خود را عرضه می‌کنند که بر این اساس افرادی آن را خریداری کرده و با قیمت مورد نظر خود در بازار به فروش می‌رسانند. برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌ها باید نگاهمان به بالا بردن توان استفاده تولیدکنندگان از مواد اولیه داخلی باشد که موجب افزایش توان رقابتی در کیفیت و قیمت کالاهای تولیدی می‌شود. باید صنایعی مانند فولاد، مس و آلومینیوم به صورت مستقیم به تولیدکنندگان لوازم خانگی مواد اولیه فروخته و مازاد آن را در بورس عرضه کنند تا با نوسانات و افزایش قیمت مواد اولیه در زمان رسیدن به دست تولیدکننده مواجه نشویم. دولت باید برای قطعات مورد نیاز صنعت تعرفه را کاهش داده و تعرفه قطعاتی که مورد نیاز نیست را افزایش دهد تا در زمان تحریم‌ها بتوانیم زمینه را برای ادامه تولید فراهم کنیم.

 میزان افزایش قیمت در صنعت لوازم خانگی چقدر است؟ همچنین، در مورد قیمت ارز در سامانه نیما و تاثیر آن بر رفع مشکلات این صنعت توضیح دهید؟

امروز اگر قیمت لوازم خانگی در بازار افزایش یافته، متاثر از افزایش قیمت مواد اولیه است؛ این در حالی است که ورود لوازم خانگی نیز از ابتدای امسال ممنوع بوده و همین امر اتفاق خوبی است که فضا را برای تامین‌کننده‌های داخلی فراهم می آورد؛ بنابراین، اکنون هیچ‌گونه کمبود لوازم خانگی داخلی در بازار وجود ندارد. تولیدکننده‌های لوازم خانگی سود متعادلی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که به مراتب کمتر از آن چیزی است که باید اعمال شود، اما آنها ناگزیر هستند با توجه به لزوم حفظ سرمایه و گردش نقدینگی، محصولات خود با حداقل سود بفروشند، اما در مورد لوازم خانگی خارجی نه خودشان تعیین قیمت کرده‌اند و نه قیمت این لوازم خانگی مشخص شده و اختلاف بین کالای داخلی و خارجی بسیار زیاد و قابل تامل است.  همچنین، در مورد وضعیت قیمت ارز در سامانه نیما، باید در سامانه نیما شاهد سرعت‌ بخشیدن به تخصیص ارز باشیم و علاوه بر این، بررسی‌های لازم انجام شود تا بدانند کدام صادرکننده ارز خود را به کشور باز نگردانده است.

 با توجه به مشکلاتی که صنعت لوازم خانگی با آن مواجه شده است، میزان تولید نسبت به سال گذشته چگونه است؟

در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تولید به شدت کاهش یافته هرچند که پس از منطقی شدن قیمت‌ها شرایط مطلوب‌تر شده است. علاوه بر این باید بدانیم گردش مالی تولید لوازم خانگی در کشور سالانه حدود ۸ میلیارد دلار است که ۷۰ تا ۷۵ درصد نیاز مصرف‌کنندگان در بازار توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌شود. شرایطی را برای معرفی دستاوردهای تولیدات داخلی فراهم آوریم تا مردم مطلع شوند که در صنعت چه اتفاقی افتاده و با ممنوعیت واردات، قدرت تامین لوازم خانگی مورد نیاز مردم را داریم.  لوازم خانگی تولیدی کشورمان ازنظر کیفیت، کاملا با کالای کشورهای مطرح قابل رقابت است، با این وجود، قیمت برخی محصولات داخلی تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از کالای مشابه خارجی است. برخی از محصولات لوازم خانگی تولید داخل از جمله کولر آبی، بخاری گازی، آب گرمکن، اجاق گاز، چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی به دیگر کشورها صادر می‌شود و در صنعت لوازم خانگی کشور ۴۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ به صورت رسمی فعال هستند و یک میلیون و سیصد هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت اشتغال دارند. در موقعیت کنونی این صنعت، ما برای عرضه لوازم خانگی ایرانی مشکلی از نظر مصرف‌کننده نداریم؛ یعنی امروز شرایطی نیست که اگر کسی برود بگوید مثلا رفتم می‌خواستم یکی از همین‌هایی که اسم بردم را بخرم، در بازار وجود ندارد. ما یک چنین مساله‌ای را نداریم.