شهر برفی؛ اُسطوره ذهنی خوشایند

امان الله باطنی افزود: در روزهای اخیر و همزمان با بارش برف در کلانشهر اصفهان، نشاط اجتماعی به منصه ظهور رسیده است و شهری سپید پوش شده که تا پیش از این شاخص آلایندگی هوا در آن از ۱۵۰عبور کرد و نفس ها را به شماره انداخته بود.

این جامعه شناس افزود: اگرچه در اُسطوره‌های ایرانی، سرما به دیوی کُشنده و پدیده‌ اهریمنی تشبیه شده که سختی به بار می آورد و بیشتر مردم و چهارپایان را نابود می کند؛ اما در دهه اخیر و بدنبال تاثیر توسعه صنعتی بر شرایط جوی و کاهش شدید بارش برف، اکنون تَه نشست های ذهن مردم تغییر کرده و به نوعی شاهد جابجایی و دگرگونی اُسطوره سرما و برف هستیم.

این پژوهشگر اجتماعی به تبیین علمی نشاط اجتماعی که بدنبال بارش برف پدیدار می شود پرداخت و افزود: جامعه شناسان مکتب شیکاگو در بوم‌شناسی شهری؛ سازگاری شهروندان با شهر را موردمطالعه قرار داده اند و بر این باورند که شهرها در یک کُنش متقابل نمادین، شبیه انسان‌ها و انسان‌ها نیز شبیه شهر می‌شوند.

باطنی افزود: با کمی انعطاف در تبیین این مفاهیم، می توان گفت شهروندان نیز شبیه شهر برفی، یکدست سفید و بدون زَنگار، سر زنده و پر نشاط، بخشنده و پر برکت می شوند.

این جامعه شناس افزود: بوم‌شناسی؛ نظریه‌ای علمی-طبیعی است که سازگاری گیاهان و حیوانات را با محیط مطالعه می‌کند که در زمینه موضوعات و مسائل محیط زیست نیز به کار می‌رود.

وی اضافه کرد: در دنیای طبیعی موجودات زنده بطور معمول به صورت منظم توزیع می‌شوند به گونه‌ای که بین انواع موجودات و پدیده های طبیعی گوناگون تعادل یا توازن برقرار می‌گردد.

باطنی با بیان‌اینکه یافته های پژوهشی نشــان می دهد که چهار متغیر در قالب چهار نظریه بر نشاط اجتماعی در ایران و اصفهان تأثیر بسیار دارند، افزود: رضایت از زندگی، عزت نفس، دینداری و ارتباط اجتماعی به نسبت سایر متغیرها تأثیر زیادی بر نشاط اجتماعی در ایران و اصفهان دارد که این مساله در نظریه‌های جامعه شناسان وینهوون، اینگلهارت، آرگایل و دورکیم مستتر است.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: بارش برف دست کم ۲ عنصر از چهارعنصری که به آن اشاره شد یعنی رضایت از زندگی و ارتباط اجتماعی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته وی، این بارش ها بدنبال دورهمی های مفرح که برای برف بازی یا درست کردن آدم برفی شکل می گیرد می تواند با افزایش ارتباط اجتماعی در نهایت نشاط اجتماعی را افزون کند.

باطنی ادامه داد: از عوامل چهارگانه ساخت سرمایه اجتماعی نیز عوامل خودجوش است که در بستر چُنین اجتماعات مفرحی شکل می گیرد .

برف سه‌شنبه ( ۲۰ دی ۱۴۰۱ )‌ سرانجام پس از چند سال‌، بر گیسوان کلانشهر اصفهان نشست که شادمانی شهروندان را با وجود سرمای بی سابقه هوا به‌همراه داشت.

در سال های اخیر، بارش برف گهگاهی به اصفهان می رسید اما آنچنان جلوه نداشت که بتواند رخسار شهر را سپید کند و تنها در برخی نقاط مانند ارتفاعات قابل رویت بود.

همچنین در ماه اخیر همزمان با آغاز فصل سرما، چند بار بارش سنگین برف مناطق غرب استان را سپیدپوش کرد.

بارش سنگین برف تعطیلی مدارس و یا تاخیر در آغاز به‌کار واحدهای آموزشی این شهرستان ها را به دلیل یخبندان و سختی تردد به‌دنبال داشت.