ضرورت مشارکت سمن ها در ترویج الگوهای تغذیه سالم

مهدویان فر تاکید کرد: دفتر امور اجتماعی استانداری بدنبال توسعه سازمان های مردم نهاد تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله سبک تغذیه سالم است.

مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان گفت: افزایش دانش و آگاهی افراد در بحث تغذیه ضروریست که بخشی از این موضوع را می توان به سازمان های مردم نهاد مُحول کرد.

مهدویان فر به فُزونی چاقی، دیابت و فشار خون در استان اشاره و بیان کرد: این مساله که بدنبال تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن جامعه ایجاد شده، نیازمند توجه ویژه و برنامه‌ریزی است.

وی اضافه کرد: البته این نگرش اشتباه که تغذیه سالم به مثابه تغذیه گران است روی این مساله سایه انداخته؛ در حالی که سبک زندگی افراد، دانش و مسائل اقتصادی در تغذیه سالم موثر است و این برداشت‌های ذهنی باید به کنار رانده شود.

مهدویان فر با اشار به گفته‌های ضد و نقیض رسانه‌ها در باره تغذیه خاطرنشان کرد: این موارد مُبهم باید احصا و در باره آنها اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد تا زمینه بی‌اعتمادی مردم و چندگانگی های موجود برطرف شود.

مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان ادامه داد: نمونه های موفقی که توانسته‌اند با تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی خود به وزن مطلوب برسند باید به نحو مطلوب و اثرگذار معرفی شوند. وی افزود: لازم است با اجرای طرحی از سوی معاونت بهداشت و درمان و با استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشجویان، اساتید دانشگاه و انجمن های علمی، غربالگری لازم در باره این موضوع در سطوح مختلف جامعه صورت گیرد. به «ان جی او»(NGO)، در ایران سازمان مردم نهاد(به اختصار سَمَن) یا تشکل غیردولتی می‌گویند که با تاکید بر سه اصل داوطلبانه، غیر انتفاعی و غیر سیاسی تأسیس می‌شوند. سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار « حال خوب با وزن مناسب «از ۲۴ دی تا ۷ بهمن امسال در سراسر کشور با همکاری نهادهای متولی با هدف حساس سازی در افراد جامعه به منظور کاهش عوارض جبران ناپذیر چاقی و افزایش وزن پس از عبور از اپیدمی کرونا برگزار می‌شود. بیش از ۱۶۰۰ خیریه، سمن و موسسه مردم نهاد در استان اصفهان وجود دارد.