حسین اکبریان اظهارداشت: اکنون چهار تصفیه خانه آب در این خطه با ظرفیت تصفیه بیش از ۱.۱ میلیون متر مکعب در شبانه روز فعالیت دارد.

یک میلیون و ۴۵۰ هزار انشعاب آب در استان اصفهان

وی با اشاره به وضعیت آب و فاضلاب در سال ۵۷ گفت: در آن زمان ۱۱۴ هزار انشعابات آب در این استان وجود داشت که اکنون به یک میلیون و ۴۵۰ هزار رسیده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان خاطرنشان کرد: شمار شهرها و روستاهای زیر پوشش این استان به ترتیب ۱۰ و ۹۴ بود که اکنون هر کدام به ترتیب یک هزار و یک هزار و ۹ افزایش یافته است. اکبریان افزود: طول خطوط انتقال آب پیش از انقلاب که ۱۵۰ کیلومتر بود این روزها به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده است که از افزایش بیش از سه هزار و ۸۰۰ درصدی این عرصه حکایت دارد، از سوی دیگر طول شبکه توزیع آب این استان اکنون افزون بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود که با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. وی اضافه کرد: ظرفیت مخازن آب استان اصفهان نیز شاهد جهش ۳۵ برابری هستیم، به طوری که اکنون حجم این مخازن به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ مترمکعب رسیده است، از سوی دیگر در سال‌های پس از انقلاب ۷۵۸ چاه آب آشامیدنی در استان حفر شد اما این رقم پیش از سال ۵۷، تنها ۱۵ حلقه بود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اظهارداشت: جدا از تامین آب آشامیدنی به عنوان نیاز اساسی شهروندان و روستاییان، انتقال و تصفیه فاضلاب نیز از جمله طرح‌های مهم پیگیری شده در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است.

رشد ۱۹۰۰ درصدی جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب شهری

اکبریان در این باره گفت: جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب شهری در استان اصفهان هم اینک بالغ بر ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر برآورد می‌شود که در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی بیش از یک هزار و ۹۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد، همچنین اکنون انشعابات فاضلاب استان به ۷۴۱ هزار فقره رسیده است ، اما این عدد در سال ۵۷، ۵۶ هزار انشعاب بود. وی ادامه داد: ۳۹ شهر استان اصفهان اکنون دارای انشعاب فاضلاب هستند و طول خطوط انتقال فاضلاب ۵۰۴ کیلومتر رسیده است که این نیز نشان از جهش در بخش از صنعت آب و فاضلاب کشور و استان دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اضافه کرد: در زمینه طول شبکه جمع آوری فاضلاب نیز شاهد رشد ۹۰۷ درصدی هستیم، به طوری که اکنون این رقم به بیش از هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر رسیده است.

فعالیت ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب در استان اصفهان

اکبریان ادامه داد: از سوی دیگر پیش از انقلاب تنها یک تصفیه خانه فاضلاب در استان اصفهان فعالیت می‌کرد، اما اکنون ۳۱ تصفیه خانه با ظرفیت ۷۸۴ هزار متر مکعب در ثانیه به کار مشغولند.

اگرچه طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی در این زمینه در استان اصفهان در حدود چهار دهه انجام شده است اما اقدامات اساسی دیگر نیز در این خطه باید بطور مداوم دنبال شود. کارشناسان و صاحب‌نظران آب معتقدند که اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب در شهرهای اصفهان، شاهین شهر و خمینی شهر، تامین اعتبارات لازم برای آب‌رسانی پایدار به روستاها و تکمیل و راه اندازی سامانه دوم آب‌رسانی استان از جمله ضروریات غیرقابل چشم پوشی به شمار می‌رود. آنان همچنین اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب به خصوص در روستاها و تکمیل تاسیسات فاضلاب در تعدادی از شهرهای استان اصفهان به ویژه در شهرهای حاشیه زاینده رود را با اهمیت می‌دانند. رعایت صرفه جویی در مصرف آب، لزوم مشارکت خیران و سرمایه گذار بخش خصوصی در پروژه‌های آب و فاضلاب، استفاده از فناوری جدید و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در پروژه‌های آب و فاضلاب و کلنگ زنی آب‌رسانی شماری از شهرها مانند مجتمع روستایی کوهستان و بهارستان نایین از دیگر موارد مورد تاکید کارشناسان حوزه آب این دیار است.