پایان مرحله منطقه‌ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در اصفهان

همچنین، گروه «مغناطیس» از دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان گروه مخالف بر گزاره «در ایران فساد ساختاری داریم»، با گروه «آفتاب» از از دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان گروه موافق به رقابت پرداختند و گروه «مغناطیس» به عنوان برنده این مناظره انتخاب شد.  

بر اساس معیارهای مدنظر داوران، گروه «جهاد علمی» از دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، گروه «مغناطیس» از دانشگاه صنعتی اصفهان و گروه «شهید خرازی» از دانشگاه علمی کاربردی ایران سپهر به‌عنوان برگزیدگان مرحله استانی معرفی شدند و به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کردند.  

در ادامه این مراسم، ابوذر پور مدنی، رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بیش از ۱۰ الی ۱۱ سال است که مجری مناظرات استانی دانشجویان است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی تصمیم دارد علاوه بر برنامه‌های رسمی که وجود دارد، مناظرات مختلفی میان اقشار دانشگاهی برگزار کند و از این طریق شاهد برقراری کرسی‌های آزاد اندیشی مختلفی باشیم.

او همچنین معتقد است که گفت‌و گو می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را کمتر کند، چرا که در این سال‌ها هر کجا در دانشگاه صنعتی گفت‌و گو انجام شده، تاثیرش نیز احساس شده و انجام این امر نیازمند ممارست، تمرین و آموزش است.

مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان، با یادی از خاطرات گذشته در وصف سالن شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان و دورانی که حضور دانشجویان باعث نشاط و شکوه این سالن بود، صحبت خود را آغاز کرد؛ زمانی که او درسی را با عنوان «مبانی جامعه شناسی» در این دانشگاه تدریس می‌کرده و در همان دوران  نقد فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری در این سالن برگزار شده بود.

او از شور و نشاط حاکم بر دانشگاه به واسطه حضور دانشجویان سخن گفت، از آن زمان که تمام صندلی‌های این سالنِ خودمانی و کوچک، پر بود از دانشجویان و شور و اشتیاق فراوانی که بر این سالن حاکم بود. او معتقد است که «این سالن با پر شدن صندلی‌ها است که شکوهمند می‌شود»، «اگر ما از راهروها و امکان‌هایی که در دانشگاه می‌تواند ما را به آدم‌های کاملتری تبدیل کند، بهره‌ای نگیریم، در واقع نتوانسته‌ایم از دانشگاه آن بهره لازم را ببریم.»

ژیانپور با اشاره به همکاری میان دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در برگزاری این دوره از مسابقات، ادامه داد: یک دهه سابقه برگزاری مناظرات دانشجویی، این شکل از مسابقه را به رویدادی کاملاً منظم و قاعده‌مند تبدیل کرده است، امیدوارم در سال‌های آینده طیف وسیع‌تری از دانشگاه‌های استان با کیفیت بالاتری در این مسابقات شرکت کند.  

وی به اهمیت دو مفهموم «جدیت» و «شفقت» اشاره کرد و افزود: «جدیت» آن چیزی است که من احساس می‌کنم ما به شکل ویژه‌ای به آن نیاز داریم، جدیت برابر با پرتلاشی و پشتکار نیست، بلکه یک بسته مفهومی است که در آن مسوولیت‌پذیری، استمرار و تلاش واقعی وجود دارد. دومین مورد حائز اهمیت در روابط انسانی، «شفقت» است که همه آدم‌ها به نوعی به شفقت نیاز دارند.

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان، با اعلام نظر خود درباره رویداد «مناظره» بیان کرد: گاهی ممکن است در چارچوبِ این فضای مفهومی، چیزهایی را با چیزهای دیگر اشتباه بگیریم. آنچه که بسیار کمک کننده است، «گفت‌وگو با تمرکز بر شنیدن» است و یکی از نگرانی‌های من در مورد این مسابقه این است که فرم بر محتوا غلبه کند، یعنی لفاظی بر انتقال یک پیام درست و از ته دل سبقت بگیرد. درست است که وجود یک چارچوب در مسابقه نیاز است، اما شکل مسابقه باید به سمتی رود که «هر آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند»، اولی باشد. اگر چه در دنیای فعلی می‌گویند بهترین قصه‌گو برنده است، اما تا اطلاع ثانوی، یعنی تا آن زمان که ما آن قصه خوبی برای روایت کردن نداشته باشیم، قصه‌گویی اولویت دوم است؛ باید واقعیتی وجود داشته باشد تا بتوانیم آن واقعیت را با روایت خوب به گوش دیگران برسانیم.

مهدی سلمانی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و داور این دوره از مناظرات نیز به بیان اهمیت جنبه پرورشی اینگونه از مسابقات و مناظرات پرداخت و گفت: این مناظرات و مسابقات باعث تمرین مدارا، استدلال درست و همچنین باعث شناخت مساله می‌شود.  

او در جایگاه یک داور، نکات ارزشمندی را در باب مناظره و آداب آن بیان کرد و افزود: زبان، مفهوم وسیعی دارد، و زبان بدن و زبان گفت‌وگو، هر دو نیازمند رعایت نکات و مواردی هستند. بعضی از دوستانمان فقط خوب حرف زدند، بعضی دیگر خوب، حرفِ خوب زدند و برخی از آن‌ها هر دو مورد را با هم داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، به ذکر چند نکته کلیدی در باب اجرای مناظره پرداخت و یادآور شد: یاد بگیریم یک گزاره را از منظری گسترده‌تر و ورای آنچه که دیگران فکر می‌کنند ببینیم و گاهی به آن اشاره کنیم. همچنین آوردن نقل قول‌های زیاد بدون تحلیل از خود، نشانه ضعف است. مناظره، نظریه و اظهار عقیده و تحلیل است و این با شعار متفاوت است. استرس وجود دارد و کنترل آن یک هنر است، استرس که کنترل شود بیان مناظره کننده به مراتب بهتر می‌شود.

گفتنی است که داوری این مرحله از مناظرات را مهدی سلمانی، غلامرضا قجاوند و نیز علیرضا اسدی بر عهده داشتند.