رکود تورمی و کاهش دسترسی به منابع غذایی سالم، باکیفیت و تامین‌کننده تمام نیازهای واقعی بدن، چه اثری روی جامعه می‌گذارد؟ کاهش مصرف پروتئین با افزایش قیمت گوشت قرمز و سفید، نوسان دائمی قیمت تخم‌مرغ، کاهش مصرف شیر و لبنیات و... آثار سویی روی رشد جسمی و ذهنی افراد می‌گذارد که در آینده باعث بروز مشکلات و هزینه‌های بالاتر و گزاف‌تری برای خانواده و جامعه می‌شود. فقر و سوءتغذیه تله‌ای برای فرد ایجاد می‌کند که خروج از آن بسیار سخت است. کسی که از سوءتغذیه رنج می‌برد نمی‌تواند درست تصمیم بگیرد و این روند مانند دور تسلسل باطل، او را فقیرتر و محروم‌تر می‌کند.درواقع امنیت غذایی و امنیت ملی دوروی یک سکه هستند چون باوجود امنیت غذایی، یک جامعه سالم شکل می‌گیرد. در چنین جامعه‌ای مردمش خوب فکر می‌کنند، خلاقیت و نوآوری دارند و می‌توانند به خودکفایی برسند و در مقابل تهدیدات نرم و سخت ایستادگی کنند.

امنیت غیرعامل

امنیت غذایی، مهم‌ترین بخش پدافند غیرعامل است. هرچند وضعیت استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، ترا ریخته‌ها و بیوتروریسم نیز در حیطه امنیت غذایی قرار دارند ولی آنچه در حوزه پدافند غیرعامل حتی بیش از بیوتروریسم اهمیت دارد، مباحث مربوط به ناامنی غذایی است. محدودیت تولید محصولات کشاورزی، مشکلات اقتصادی، چاقی و سوءتغذیه ازجمله عواملی هستند که می‌توانند امنیت غذایی را در سطح ملی تحت تاثیر قرار دهند چراکه دسترسی فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی مردم به غذای سالم و مغذی برای تامین نیازهای تغذیه‌ای و یک زندگی فعال، لازم است.

 سوءتغذیه فقط به کمبود و دریافت مواد غذایی که به شکل کم‌وزنی، کوتاه‌قدی و لاغری در کودکان، خود را به نمایش می‌گذارد، خلاصه نمی‌شود و چاقی نیز در این حوزه قرار دارد. چاقی حتی در مناطق محروم و کم برخوردار نیز افزایش‌یافته چون مردم این مناطق به مواد غذایی دارای ارزش غذایی بالا دسترسی کمتری دارند و بنابراین با مواد قندی، نشاسته‌ای، فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار خود را سیر می‌کنند. در چنین مناطقی سیری شکمی اتفاق می‌افتد ولی گرسنگی سلولی خودنمایی می‌کند. به گفته مرجان منوچهری، رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بر اساس آخرین آمار موجود از جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳.۷ درصد از جمعیت بزرگ‌سال ( شامل جوانان، میان‌سالان و سالمندان) و نزدیک به یک‌پنجم نوجوانان، درگیر اضافه‌وزن یا چاقی هستند.۵۱ درصد از جمعیت میان‌سالان استان اصفهان نیز چاقی شکمی دارند. البته همه این آمار را نمی‌توان به سوءتغذیه نسبت داد اما بخشی از آن را می‌توان ناشی از سیری شکمی به علت مواد پرکالری و ارزان‌قیمت دانست. اصول امنیت غیرعامل حکم می‌کند که برای رفع مشکلات تغذیه‌ای به کالاهای ضروری خانواده‌های نیازمند، یارانه پایدار و هدفمند تعلق بگیرد.