محمدعلی زلفی گل، در حاشیه برگزاری «پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو» در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اولویت در تعاملات علمی، فناوری و نوآوری در جمهوری اسلامی، کشورهای همسایه است. خوشبختانه، نشست سازمان‌های عضو اکو، با میزبانی دانشگاه اصفهان، بستری را برای برنامه‌ریزی در زمینه همکاری‌های علمی، فناوری و نوآوری مهیا کرد.

وی ادامه داد: پیشنهادی که ما ارائه کردیم، جمع‌آوری چالش‌ها، نیازهای آموزشی، نوآوری و فناوری کشورها در یک جا  و تشکیل پایگاه داده‌ها بر این اساس است. ما پیشنهاد کردیم که این تجربه در جمهوری اسلامی در زمینه پایگاه اطلاعات علمی (ISC)، وجود دارد و اخیرا هم پایگاه نظام ایده‌ها و نیازها تاسیس شده است. خوشبختانه، در این زمینه آمادگی خوبی در میان کشورهای همسایه وجود دارد که ما بتوانیم همکاری‌های علمی، فناوری و نوآوری کشور را توسعه دهیم.

وی در رابطه با وجود مشکلات و چالش‌های مشترک میان دولت‌های عضو اکو، خاطر نشان کرد: کار اصلی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با ریاست رئیس جمهور، این است که پروژه‌ها و نیازهای کلان ملی را تشخیص دهد و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند. همچنین با استفاده از ظرفیت پژوهشگاه‌ها، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، دانشمندان و دانش پژوهان، پروژه‌های کلان ملی در عرصه انرژی، مشکلات زیست محیطی، آب، غذا و سلامت را شناخته تا ان‌شاءالله بتوانیم با برنامه‌ریزی نیازهای کشور را برآورده کنیم.