وی افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بعد از سال ۲۰۱۱، نسبت افراد سالمند بیشتر از افراد زیر ۵ سال است و به زودی در کشور ما تعداد سالمندان دو برابر تعداد کودکان زیر ۵ سال خواهد شد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان تصریح کرد: سالمندان به علت داشتن بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج، زمینه‌ای و ... نیاز وسیع به مراقبت تسکینی و حمایتی دارند و مهم‌ترین نکته برای این مراقبت‌ها کاهش هزینه‌های پیشگیری و درمان و توسعه سطح و کیفیت خدمات است. وی تصریح کرد: در جمعیت ۵۰۰ هزار نفری کاشان، نسبت تعداد سالمندان به کل جمعیت یک به ۹ نفر است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی جهت پیشگیری و درمان زودهنگام بیماری‌ها، طول عمر بیماران افزایش یافته، اما کیفیت زندگی بیماران مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در این کنگره می‌خواهیم مراقبت‌ها را از سطح بیمارستان‌ها به سمت مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سطح پیشگیری اولیه و بازتوانی و افزایش کیفیت زندگی سوق دهیم که در سه سطح مراقبت مبتنی بر تسهیلات، مراقبت در منزل و مراقبت مبتنی بر جامعه توسعه دهیم.

وی افزود: سالمندان با مشکلات متعدد سلامتی درگیر هستند که نه امکان بستری شدن در بیمارستان و نه امکان مراقبت در منزل را  دارند، بنابراین مراکزی تحت عنوان hospice (خانه سالمندان) نیاز است که به‌عنوان پلی بین مراقبت در منزل، بیمارستان و تیم درمان است و کیفیت انتهای زندگی بیماران را افزایش می‌دهد.

تقدسی تصریح کرد: در خانه سالمندان، مراقبت‌ها و خدماتی از جمله تحویل تجهیزات پزشکی و توان‌بخشی مورد نیاز سالمند، تجویز مسکن‌ها و انفوزیون داروهای وریدی یا زیرجلدی را در سطح منزل انجام می‌دهند. محور مراقبت، سالمند بیمار هست و به صورت تیمی کار می‌کنند که بخش اصلی کارها مشاوره و آموزش است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان گفت: پژوهشگران حوزه پزشکی، ۴۵۰ مقاله به این کنگره ارسال کرده‌اند که پس از سه مرحله داوری ۲۷ مقاله به صورت سخنران و ۳۲۰ مطالعه به صورت پوستر پذیرفته شده‌اند.

وی تصریح کرد: کنگره کاشان، در سه سالن اصلی به‌صورت همزمان، با ارائه مقاله و برگزاری کارگاه‌ها اجرا می‌شود و برای علاقه‌مندانی که امکان حضور فیزیکی ندارند، کنگره به‌صورت وبینار قابل دسترسی است.

تقدسی تأکید کرد: سالمندان قشری هستند که تجویز دارو برای آنها خطرناک و امکان مصرف دارو ندارند و وضعیت جسمی آنها به گونه‌ای است که نمی‌توان برای آنها عمل جراحی انجام داد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی در سالمندان تصریح کرد: تغییر الگوی کار، افزایش سن سالمندی و همچنین تغییراتی که در ساختار خانواده‌ها ایجاد شده، باعث شده که سالمندی چهره خشن‌تری به خود گرفته باشد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در همین رویداد گفت: سالخوردگی جمعیت به مفهوم افزایش درصد سالمند در جمعیت کشور است که این روزها با توجه به رشد جمعیت سالمندان، نگرانی از سالخوردگی جمعیت زیاد شده است.

محسن شتی در کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی سالمندان در کاشان، اظهار کرد: سالمندی شامل دو وجه فردی و جمعی است که سالمندی فردی، پس از ۶۰ سالگی و پیر شدن با سلامت و عزت یکی از آرزوهایی است که برای خود و افراد جامعه داریم.

وی افزود: افزایش جمعیت سالمندان جامعه و شیوع بیماری‌های مزمن و ناتوان کننده در آنها، نگران کننده است، زیرا نیازمند صرف هزینه، مراقبت و توجه بیشتری است. شتی تصریح کرد: کشورها به جمعیت جوان و نوجوان بیشتری نیاز دارند تا این افراد به عنوان نیروی کار مفید جامعه فعالیت داشته باشند و در حال حاضر ما کشوری هستیم که ۱۰۰ الی ۱۵۰ سال دیرتر از کشورهای اروپایی و توسعه یافته درگیر پیری جمعیت شده‌ایم. وی تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه بیشتر به مدیریت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه سلامت سالمندان، سالمندان سالم و فعالی داشته باشیم تا با رعایت شیوه زندگی سالم، تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی، وضعیت سلامتی خود را ارتقا دهند.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالمندی به مفهوم بیماری نیست و چنانچه جوانی، نوجوانی و میانسالی سالمی را طی کنیم، دوره پیری سالمی را نیز خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه سالمندان درگیر بیماری‌های مزمن متعدد، درد و مشکلات ناتوان کننده هستند، باید حتما علائم آزاردهنده مثل درد و سایر مشکلات در خودشان و خانواده‌هایشان را کنترل کنیم.

شتی تصریح کرد: امیدوارم با برگزاری این کنگره، جهش علمی اتفاق افتد، که سطوح سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی از برکات این حرکات علمی استفاده کند تا بتوانیم در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از نتیجه این کارهای علمی به خوبی استفاده کنیم. مراقبت جسمی، بازتوانی، توان‌بخشی و ارتقای کیفیت زندگی، مراقبت روانی اجتماعی، طب سنتی، مسائل قانونی و فرهنگی، مرکز ارائه دهنده مراقبت تسکینی و تروما در سالمندان از محورهای این کنگره است که در قالب ۲۵ سخنرانی، ارائه ۵۰ مقاله و ۲ کارگاه تخصصی برنامه‌ریزی‌شده است.