دومین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان (پوپک)، با ریاست علی قاسم‌زاده‌، شهردار اصفهان و دبیری مجتبی شاهمرادی‌، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ویژه کوکان و نوجوانان ۴ تا ۱۸ سال با موضوع «شغل‌های شهر من» برگزار شد.

در این از مسابقه کودکان و نوجوانان ایرانی از ۲۸ استان شرکت کردند که شهرهای اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تعداد آثار ارسالی را داشتند. همچنین با توجه به شرکت ۱۶کشور خارجی در این مسابقه، کشورهای ارمنستان با ۱۷۵ اثر، روسیه با ۱۵۶ اثر و بلاروس با ۱۲۸ اثر بیشترین آثار را داشتند.

پوپک، مسابقه‌ای سرشار از رویاهای رنگی و آینده‌ای روشن

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان «پوپک»، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که اصفهان از حدود یک هفته گذشته درگیر اتفاقات خوب شده است. آئین‌ها نگه‌دارنده هویت شهر، کشور و جامعه است، و چه خوب است از نهاد خانواده آغاز کنیم و برای خود آئین تعریف کنیم.

وی بابیان اینکه گاهی هفته‌ای یک‌مرتبه دورهم جمع شدن، آئینی است که به دوام خانواده کمک می‌کند، افزود: گاهی یک هفته را برای شهر جشن گرفتن، به دوام آن کمک می‌کند، از تمام کسانی که در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان حضور یافتند، قدردانی می‌کنم. امیدوارم با حضور کودکان پرشور و سرشار از رویاهای رنگی، آینده روشنی در انتظار اصفهان باشد.

شهردار اصفهان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه در یک شهر باید برای همه رده‌های سنی برنامه‌های مفرح پیش‌بینی شود، اظهار کرد: مسابقه‌ بین‌المللی پوپک با دو دوره برگزاری جای خودش را بازکرده و اکنون تنوع شرکت‌کنندگان از شهرها و کشورهای مختلف افزایش پیداکرده است.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین رفت‌وآمد و عدم حضور برخی شرکت‌کنندگان و مهمانان خارج از اصفهان در آیین اختتامیه، اضافه کرد: امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که همه شرکت‌کنندگان از شهرها و کشورهای مختلف بتوانند به‌صورت فیزیکی در این جشنواره حضور پیدا کنند، قطعا حضور آن‌ها به رونق و جذابیت جشنواره کمک خواهد کرد.

کودکان مجری برگزاری رویداد پوپک

همچنین علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان «پوپک»، با تاکید بر اینکه انتظار داریم اصفهان را به پایتخت کودک و نوجوان به‌ویژه در حوزه رویدادهای تفریحی و فرهنگی هنری تبدیل کنیم، اظهار کرد: تجربه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان باوجوداینکه جشنواره خوبی بود، اما یک خلع جدی داشت و آن این بود که کودکان و نوجوانان فقط در آن جشنواره ناظر بودند.

وی با اشاره ویژگی متمایز مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، افزود: پوپک رویدادی است که در سال دوم درعین‌حال که اصفهان را تبدیل به یک مرکز رویداد در حوزه کودکان و نوجوانان کرد، محوریت برگزاری و موضوعی مسابقه، محوریت فعالیت و کادر محتوایی مسابقه کودکان و نوجوانان بودند. در مسابقه پوپک علاوه بر اینکه کودکان نظاره‌گر کارهای هم‌سن‌وسالان خودشان بودند، خودشان دقیقا در وسط جشنواره قرار داشتند و این چیزی است که ما از برگزاری رویدادها انتظار داریم.

نقاشی زبان مشترک کودکان و نوجوانان سراسر دنیا

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان «پوپک» بابیان اینکه نقاشی یک‌زبان بین‌المللی است، اظهار کرد: تلاش داریم پیام صلح و دوستی، نیکویی، مهربانی و نیکوکاری را از شهر آسمانی اصفهان به تمام شهرهای دنیا ارسال کنیم. اصفهان شهری است که از زمان‌های گذشته محل تلاقی ادیان و قومیت‌های مختلف و با سلایق متفاوت بوده و آن چیزی که در دست ما قرار دارد، نتیجه و محصول همزیستی آن‌ها است.

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: آن چیز که در اصفهان بیشتر دیده می‌شود، رنگ‌ها است که پررنگ‌ترین آن فیروزه‌ای و بر فراز گنبدهای مساجد است. آرزو می‌کنم شهر پر از طرح و رنگ باشد و باید به دست آینده‌سازان شهر کشیده شود تا یاد بگیرند بارنگ‌ها برای صلح و دوستی تلاش کنند.

وی تصریح کرد: باید متعهد باشیم و هر ساعتی، یک نماد رنگی به دست کودکان دهیم و آن‌ها را به طرح و نقش‌هایی دعوت کنیم که روحشان را جلا می‌دهد. اگر فرزندان با طرح و نقش‌ها انس بگیرند، دنیای بهتری در آینده خواهیم داشت،   از همت والدین و معلمان تشکر می‌کنم که یاری کردند تا کودکان و نوجوانان شغل‌های شهر را نقاشی کنند. می‌بینیم که کودکان چه آرزوهای شیرینی دارند و هدفمان این بود که بچه‌ها به آینده خود فکر کنند.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه تمرکز ما در این دوره مدیریت شهری بر رویدادهای ویژه کودکان و نوجوانان است، افزود: تلاش می‌کنیم که اصفهان تبدیل به قطب فعالیت کودکان و نوجوانان شود. چراکه در این زمینه سابقه داشتیم و ظرفیت‌های شهر اصفهان بسیار است.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از این قدم‌ها برگزاری مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک است که از چند جنبه برای ما اهمیت دارد، زیرا در تقویم رویدادی شهر گنجانده‌شده و با توجه به اینکه زبان مشترک همه کودکان در دنیا رنگ‌ها و نقش‌ها هستند، اصفهان هم پر از رنگ و نقش است.