اجرای طرح‌های آبخیزداری اصفهان نیازمند بودجه از صندوق توسعه ملی است

حسین یاری اظهار کرد: استان اصفهان از لحاظ وسعت و وجود مناطق مختلف نیازمند توسعه طرح‌های آبخیزداریست، اما اعتبارات موجود کفاف این طرح‌ها را نمی‌دهد و تامین اعتبار از محل‌هایی مانند صندوق توسعه ملی باید بیش از گذشته افزایش یابد.

وی ادامه داد: از محل صندوق توسعه ملی در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ اعتباری بالغ بر ۱۲۵ میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها و استان اصفهان اختصاص یافت به وسیله آن توانستیم ۲۰۰ طرح مختلف کوچک و بزرگ را اجرا کنیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اصفهان اضافه کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه آبخوان‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی، قنوات، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از خسارت به زیر دست منابع آبی، افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از کوچ و مهاجرت به دلیل سیلاب از جمله مهم‌ترین نتایج اجرای طرح‌های آبخیزداری به شمار می‌رود.

یاری خاطرنشان کرد: بنا به تحقیقات موجود فرسایش خاک در هر هکتار بالغ بر ۱۲ تا ۱۶ تن است یا ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوباتی است که در پشت سدها باقی می‌ماند و سازه‌های آبخیزداری از این پدیده‌ها جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از محل اعتبارات استانی با تخصیص حدود ۷۵ میلیارد تومان حدود ۳۵ پروژه بزرگ و کوچک در این استان اجرا کردیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اصفهان گفت: از سوی دیگر از محل سفر سال قبل رئیس جمهور به استان اصفهان نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در یک دوره سه ساله اختصاص خواهد یافت.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب‌وخاک است که می‌تواند به‌صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰‌درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳‌هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل ۳۲ درصد) در برگرفته است.