تاریخچه اپل که سابقه شکل‌گیری آن به دهه هفتاد میلادی باز می‌گردد، حاصل دوستی دو جوان به نام‌های استیو وزنیاک و استیو جابز است که سرانجام موفق شدند در سال ۱۹۷۷ با معرفی کامپیوتر اپلI ، کمپانی اپل را به صورت رسمی معرفی کنند. هم‌اکنون ارزش سهام برند اپل، بعد از گذشت حدود نیم قرن، از مرز یک تریلیون دلار گذشته است و قطعا در این راه، فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذارنده است. ما از روزهای ابتدایی این برند برایتان می‌گوییم، داستان چگونگی تأسیس این شرکت، شروع کار از طریق اپلI  و حرکت به سوی اپلII، راه‌اندازی نسخه مکینتاش و انقلابی که این شرکت در صنعت DTP رقم زد تا رسیدن به ساخت جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی که اپل را محبوب مصرف‌کنندگان جهانی خود کرده است.

جریان سیب شرکت اپل در یک گاراژ متولد شد

شاید زمانی که استیو وزنیاک ۲۰ ساله و استیو جابز ۱۶ ساله در سال ۱۹۷۱ دوستی خود را بر پایه رؤیاهای‌شان شکل داده‌بودند، تصور نمی‌کردند که کمتر از ۶ سال بعد بتوانند در اوج جوانی، شرکت خودشان را تأسیس کنند. دو استیو داستان اپل در سال ۱۹۷۷ توانستند اولین نمونه کامپیوترهای اپل را در گاراژ خانه جابز به صورت دستی تولید کرده و همزمان با آن، شرکت خود را با نام کمپانی اپل وارد بازار کنند. فروش اولین نمونه‌های کامپیوتورهای شخصی اپل، اعتبار قابل توجهی را برای این شرکت ایجاد کرد، به طوری که با تولید و معرفی نمونه‌های دیگری مثل اپلII و اپلIII که به فلاپی درایو و سیستم‌عامل داس مجهز بودند، توانست نامی در میان دیگر برندها در آورد و به عنوان یک شرکت رسمی، تحت عنوان برند اپل، شناخته شود.

دوستی و همکاری جابز و وزنیاک، سرآغاز همکاری‌هایی شد که این دو جوان را به سمت طراحی و ساخت اولین نمونه‌های رایانه‌ای کشاند. فرد مبتکر و سازنده اپل، وزنیاک بود که اولین نمونه کامپیوتر این برند را ساخت، کامپیوتری که با داشتن یک صفحه کلید شبیه ماشین‌تحریر و امکان اتصال به یک تلویزیون معمولی اولین قدم‌های برند اپل به سوی نمونه‌های پیشرفته‌تر اپلI و اپلII محسوب می‌شد.

وزنیاک در مصاحبه‌ای درباره این نمونه‌های اولیه اینطور توضیح داد: زمانی که من اپلI را ساختم، اولیه نمونه کامپیوتری بود که نشان می‌داد یک کامپیوتر باید مانند ماشین‌تحریر، صفحه کلید داشته و مانند تلویزیون یک صفحه‌نمایش نیز داشته باشد. من در آن زمان به دنبال این نبودم که یک مسیر جدید را به جهانیان نشان دهم، بلکه طراحی و تولید رایانه‌های اولیه اپل تنها برای این بود که به اطرافیانم نشان دهم می‌توانند باهوش و خلاق بوده و به هوش خود مباهات کنند.

سرمایه هایی که در راه اپل قربانی شدند

استیو وزنیاک داستان اپل، به رغم طراحی و ساختن اولین نمونه‌های کامپیوترهای اپل، فرد خجالتی بود و اینطور احساس می‌کرد که خلاقیت و سازندگی او در مقابل تکنولوژی‌های هم‌عصرش چیز زیادی برای عرضه ندارد، اما رفاقت با جابز باعث شد که اپلI  به شدن مورد تحسین آنها، خصوصا جابز قرار بگیرد، به طوری که این دو دوست و همراه، تصمیم گرفتند به طور رسمی کمپانی خود را راه‌اندازی کنند و برای این کار نیز تنها داشته‌های ارزشمندشان را فروختند، جابز ماشین فولکس واگن خود را فروخت و وزنیاک نیز ماشین‌حساب HP خود را به فروش رساند و سرانجام یکی از بزرگ‌ترین نام‌های تجاری جهان، در ۱ آوریل ۱۹۷۶ توسط سه بنیان‌گذار خود، استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین به نام Apple Computer Inc به طور رسمی راه‌اندازی شد.

جریان سیب شرکت اپل چیست؟

اولین نظریه‌ای که در رابطه با عنوان برند اپل وجود دارد و به احتمال زیاد، محتمل‌ترین و واقعی‌ترین دلیل نیز محسوب می‌شود، حرفی است که هم‌بنیان‌گذار این مجموعه، استیو وزنیاک گفته است. به گفته او علت نامگذاری شرکت اپل به سابقه فعالیت استیو جابز برمی‌گردد که در یک باغ میوه مشغول به کار بود و بنابراین نام اپل را برای برند خود انتخاب کرد. به گفته وزنیاک شاید در ابتدا این عنوان تنها یک اتفاق بود که به ذهن استیو جابز خطور کرد، اما در ادامه، این دو نفر، علیرغم جست‌وجو برای یک نام دیگر، هیچ عنوانی را بهتر از اپل برای داستان خود پیدا نکردند. برخی نیز جریان سیب شرکت اپل را به داستان آدم و حوا در عهد عتیق ارجاع می‌دهند و فلسفه مربوط به آن را اینطور مطرح می‌کنند که نام تجاری اپل بیانگر دانش است، چرا که میوه درختی که آدم و حوا از آن خوردند نیز سیب بود که سمبل دانایی و دانش است.

از سوی دیگر، لوگوی اولیه‌ای که برای برند اپل طراحی و انتخاب شده بود، تصویری از نیوتن بود که زیر درخت سیب نشسته و همان داستان معروف سقوط سیب و کشف نیروی جاذبه را بیان می‌کند که این ایده نیز به نوعی با علم و دانش و خلاقیت همراه است.

داستان جدایی جابز از اپل

تاریخچه اپل با تولید و فروش کامپیوترهای اپلI، II و III ادامه پیدا کرد و به دنبال آن نیز با گسترش گرافیک‌های رنگی و نسخه‌های لیسا و مکینتاش، انقلاب قابل توجهی را در فضای فناوری‌ سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی رقم زد. داستان پر فراز و نشیب اپل در آغاز دهه ۸۰ با خبرهای خوبی همراه بود، محصولات جدید و نوآورانه‌ای وارد بازار می‌شدند و استقبال زیادی نیز از این نسخه‌های تکنولوژی‌محور می‌شد. در این میان، مدیرعامل جوان اپل، استیو جابز هنوز ۳۰ ساله نشده بود و از این رو، بسیاری از اعضای هیأت مدیره او را برای احراز این سمت بی‌تجربه می‌دانستند. این طور بود که تاریخچه اپل به سمت‌وسوی دیگری پیش رفت و به دنبال ریاست Scully در شرکت اپل، استیو جابز که همیشه نوآور، خلاق و طراح بود، داستان خود را به طور موقتی با برند اپل قطع کرد و به دنبال رؤیاهای خود رفت، رؤیاهایی که در نهایت منجر به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید او به نام NeXT شد.

ادامه دارد...