وظیفه  مهم ما  ترسیم یک آینده مطلوب و بازار کار متناسب با آن است

به گزارش دنیای اقتصاد میثم مداحی  در نشست خبری بابیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ۳۵۹ خدمت ارائه می‌کند که یکی از آن‌ها رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما در مراجع تشخیص و حل اختلاف است، اظهار‌کرد: ۳۴ هزار دادخواست کارگری و کارفرمایی در سال گذشته در هیات‌های تشخیص رسیدگی و برای ۲۹ هزار مورد دادنامه صادر شد.

او با اشاره به اینکه اداره کار استان ۴۹ هیات تشخیص و ۲۱ هیات حل اختلاف دارد، افزود: در مراجع حل اختلاف استان نیز بالغ‌بر هفت هزار دادخواست واصل‌شده و بالغ‌بر پنج هزار دادنامه صادر شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه در سراسر کشور بالغ‌بر ۴۰۰ هزار دادخواست در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف در سال گذشته وصول‌شده است، اضافه کرد: از این تعداد ۱۰ درصد شکایت‌های کارگری و کارفرمایی مربوط به استان اصفهان بوده است‌.

بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی

مداحی در خصوص چرایی افزایش دادخواست‌های کارگری و کارفرمایی در استان، گفت: اصفهان یک استان صنعتی است و بالغ‌بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه‌شده دارد و یکی از علل افزایش دادخواست‌ها حجم بالای افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: ناآگاهی از قوانین از دیگر علت‌های افزایش طرح دعاوی در جوامع کارگری و کارفرمایی است که در این راستا آموزش قوانین در سطح کارشناسی و تشکلات را در پیش گرفتیم زیرا اگر افراد بر مسائل حقوقی اشراف داشته باشند طرح دادخواست‌های کارگری و کارفرمایی کاهش خواهد یافت.

مشاوره رایگان برای قراردادهای کارگری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بابیان اینکه برنامه‌های متعددی ازجمله مشاوره رایگان و پیشنهادهای سازنده برای امور قراردادها کارگری در حال اجراست، ابراز داشت: همان‌گونه هر کارفرما ماهانه برای لیست بیمه به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه می‌کند راه‌اندازی سامانه امور قراردادها در اداره کار کمک می‌کند که هر کارگر ماهانه به‌صورت خود اظهاری وضعیت قرارداد خود را اعلام کند و این امر ما را در انجام بازرسی هدفمند از مجموعه‌ها یاری می‌کنند.

مداحی با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۱۲۰ هزار کارگاه مشمول قانون کار هستند. ادامه داد: ما تنظیم‌کننده روابط بین کارگر و کارفرما هستیم درحالی‌که جوامع کارفرمایی با اتمام دادخواست ما را متهم می‌کنند که اداره کار بیشتر از کارگران در دعاوی حقوقی حمایت می‌کند. او در ادامه بابیان اینکه بازرسی از کارگاه‌های فعال تولیدی، حُسن و ایمنی کار را در این مجموعه‌ها ارتقا می‌دهد، اظهار‌کرد کارگاه‌های پرخطر را مبنا قراردادیم و در این راستا بالغ‌بر ۲۹ هزار بازرسی طی سال گذشته انجام و سبب شد که ۲۵ درصد حوادث ناشی از کار در استان نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یابد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بابیان اینکه تشکل‌ها حلقه‌های واسط بین مردم و دولت هستند، افزود: بالغ‌بر ۶۷۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان اصفهان وجود دارد و در سال گذشته بیش از ۱۷۰ تشکل جدید تشکیل شد.

۱۷ هزار نفر بیمه بیکاری می‌گیرند

مداحی امنیت شغلی را از دیگر خدمات اداره کار عنوان کرد و گفت: سال گذشته بالغ‌بر ۱۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند؛ کارگرانی که به هر طریقی بیکار شدند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۱۸۰ هزار نفر بیکار در استان اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم این مجموعه حاکمیتی ترسیم یک آینده مطلوب و بازار کار متناسب با آن است که در این راستا جلسات متعددی برای تحلیل و آینده‌پژوهشی بازار انجام شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: میزان نرخ بیکاری در بهار سال گذشته ۱۲.۶ درصد بود اما بهار امسال این نرخ به ۹.۲ کاهش یافت‌.

مداحی بابیان اینکه سال گذشته ۶۵ خانه کارگری تشکیل و ۲۲۵ دوره آموزشی و پیشگیری برگزار شد، افزود: در حوزه تعاون بالغ‌بر هفت هزار تعاونی ثبت‌شده که ۳۵۰۰ تعاونی فعال است و ۶۸ میلیون دلار محصول از تعاونی‌های استان در سال گذشته صادر شد.‌

۳۷۰ هزار خانوار در سه دهک پایین درآمدی

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در ۹ دهک درآمدی یارانه دریافت می‌کنند، ابراز داشت: ۳۷۰ هزار خانوار در استان در سه دهک ابتدایی یارانه بگیران قرار دارند که ۴۵ درصد از آنان در شهرستان‌ها هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان به طرح تشویقی برای سه دهک اول اشاره کرد و گفت: این طرح تشویقی سه دهک یارانه بگیر شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را شامل می‌شود که اگر این افراد ۵۰ درصد یارانه معادل ۲۰۰ هزار تومان را کالابرگ استفاده کنند ۱۲۰ هزار تومان معادل ۳۰ درصد اعتبار تشویقی به‌حساب آنان واریز می‌شود.