ستون چپ_2 copy

کتاب «روایتی از زن، معلولیت و استقلال»درواقع روایتی پرچالش از زندگی 13زن دارای معلولیت است که با وجود مشکلات توانسته اند برای خود ودیگران موثر باشند.نویسندگان به دنبال قهرمان سازی از راویان نبوده اند زندگی بانوانی را نوشته اند که برچالش های اقتصادی ومشکلات خود فایق آمده اند.

 بانوانی که روایتشان الهام‌بخش تمامی آنانی است که مسیر زندگی را سخت‌تر از آنچه واقعا هست می بینند.این 13زن نه تنها با موانع متعارف پیشروی اکثر زنان مواجه بوده‌اند، بلکه درکنار عبور از آن موانع باید بر موانع جسمی غلبه می‌کردند. آنها نه تنها خود را در جبر سرنوشتی محتوم ندانستند، بلکه با فالیت های فرهنگی، اقتصادی توانستند سرنوشت بهتری برای خود و دیگران رقم زدند. شیوه‌های متنوعی که توسط آن این افراد بر این چالش‌ها غلبه می‌کنند،می تواند  از نظر تخصصی مورد استفادۀ متخصصان امور افراد دارای معلولیت،توانبخشان و خود معلولان و حتی دیگرزنان جامعه قرار بگیرد.

علی عباسی، یکی از نویسندگان کتاب درباره علت پرداختن به روایت هایی از زنان ومعلولیت آنها در این کتاب گفت:زنان همواره مبارزان آشکار و پنهان تاریخ سرزمین ماهستند. آشکار، هرگاه مجال حضور در خط اول را یافته‌اند، چنان درخشان بوده‌اند که باتأثیرات فوق‌العاده بر زمانه‌ خویش، فصول جدیدی را رقم زده‌اند و پنهان مبازه کرده اند، آنگاه که با حمایت و پشتیبانی مادرانه و همسرانه خود در نگارش سطور تاریخ سرزمینمان ایفای نقش کرده‌اند.

شاید اغراق به نظر بیاید، اما موانعی اجتماعی و فرهنگی و حتی جسمی نتوانسته است در نقش فزاینده زنان در توسعه ایران خللی وارد کند. چرا که مثال‌های متعددی وجود دارد که زنان با غلبه بر محدودیت‌های پیرامون خود اثری ماندگار نقش کرده‌اند.

این فعال امورمعلولان در ادامه افزود:کتابی که پیش رو دارید با رسالت روایتگری از بانوان درخشان دارای معلولیت به رشته تحریر درآمده است.

کتاب «روایتی از زن، معلولیت و استقلال» از زنانی می‌گوید که نه تنها با موانع متعارف زنان مواجه بوده‌اند، بلکه پیش از عبور از آن باید بر موانع جسمی غلبه کنند. زنانی که نه تنها خود را در جبر سرنوشتی محتوم ندانستند، بلکه سرنوشت بهتری برای دیگر زنان رقم زدند. او درباره نحوه انتخاب راویان می‌گوید:درسال‌های اخیر با دونویسنده دیگر کتاب فعالیت‌های مشترک علمی داشتیم و در پژوهش‌ها با افرادی آشنا شدیم که پشتکار و تلاش آن‌ها در مسیر زندگی تحسین برانگیز بود. این روایت‌ها برای ما الهام‌بخش بود؛ وفکر کردیم که شاید داستان زندگی این افراد بتواند الهام‌بخش دیگران نیز باشد.

عباسی درباره دیگر بخش های کتاب عنوان کرد:این کتاب در دوبخش و 282 صفحه تالیف شده است. بخش اول شامل 13 داستان زندگی است که طی مصاحبه هایی عمیق درمورد چالش‌های استقلال و توانمندی روایت شده است. در حقیقت این کتاب به طور نمادین فضایی را جهت بیان بخشی از چالش‌های زندگی در اختیار زنان دارای معلولیت گذاشته است.

همچنین بخش دوم کتاب تحلیلی دارد بر روایات مطرح شده و برداشت ما از چالش‌ها، موانع و منابع مسیر توانمندی زنان دارای معلولیت. در این بخش نویسندگان با استفاده از شیوۀ تحلیل مضمون، که یکی از شیوه‌های پژوهش کیفی است، روایات شرکت کنندگان را تحلیل و به درونمایه‌های اصلی این روایات پرداخته اند.حکایت زندگی‌ این زن ها، پشتکار و تلاش آن‌ها در مسیر زندگی را نشان می‌داد واین روایت‌ها برای خود ما نیز پیام های زیادی داشت وبه این فکرکردیم که نحوه برخورد آن ها با چالش ها می تواندبرای دیگر افراد دارای معلولیت و یا خانواده هایی که عضوی از آنها دارای معلولیت بودند مفید واقع بشود.

درباره نویسندگان کتاب

  دکتر اعظم نقوی دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان است.او از سال ۱۳۹۴ در زمینه معلولیت و ابعاد مرتبط با آن مشغول پژوهش در سطح ملی و بین‌المللی بوده است.

سمیراسادات بدخشیان، کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی و دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان است.اونیز در چند سال گذشته متمرکز بر مطالعات مرتبط با معلولیت بودند.

علی عباسی نیز فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه اصفهان ومدتی نیز مشاورشهردارپیشین اصفهان درزمینه افراد دارای معلولیت بوده است و فعالیت‌های اوهم طی این سالیان در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت متمرکز بوده است.

در بخشی از این کتاب از زبان نویسندگان می خوانید: «در این کتاب به دنبال قهرمان‌سازیِ افراد دارای معلولیت نیستیم، زیرا باور داریم که قهرمان‌سازی به همان بی‌توجهی و غفلت، به جامعۀ افراد دارای معلولیت صدمه می‌زند. راویان اصلی کتاب زنانی هستند که شبیه به تمام انسان‌های دیگر برای رسیدن به اهداف خود جنگیده‌اند. اگرچه این افراد به دلیل محدودیت‌هایی که اغلب از طرف جامعه به آن‌ها تحمیل شده است، نیاز به تلاش و پشتکاری دوچندان در مسیر توانمندسازی داشته‌اند. این کتاب می‌تواند مورداستفادۀ دانشجویان و متخصصانی قرار گیرد که در حیطۀ توان‌بخشی مشغول فعالیت هستند. همچنین با توجه به روایت واقعی مشارکت‌کنندگان می‌تواند موردعلاقۀ افرادی واقع شود که دارای معلولیت هستند، با فردی دارای معلولیت زندگی می‌کنند یا مسئلۀ معلولیت و استقلال دغدغۀ ذهنی آن‌هاست.»