فن نما دریچه رشد طبقه خلاق شهر

چه‌بسا راهکار ورود به دنیای کسب‌وکار امروزی فن‌آوری است و کلید فن‌آوری، تجاری‌سازی و ارزش‌افزوده ناشی از آن است. تجاری‌سازی نیز شامل پروسه‌ای از قبیل ارزیابی بازار، طراحی محصول، مهندسی تولید، تکوین استراتژی بازاریابی و تأمین سرمایه و آموزش نیروی کار می‌شود. قطعاً طی کردن چنین مسیری در فضایی چون نمایشگاه، آسان‌تر و مفیدتر و مهم‌تر آنکه موجب آشنایی مخاطبان با این کالاها و ورود تدریجی آن‌ها به بازارها می‌شود.  با توجه به اهمیت چنین موضوعی و نقش نمایشگاه در فرایند تجاری‌سازی محصولات فناورانه، روزنامه دنیای اقتصاد با  مرتضی نصوحی مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان  گفت‌وگویی انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

چه اهدافی از برگزاری نخستین نمایشگاه فن نما در اصفهان دنبال می‌شود و درمجموع ذینفعان این نمایشگاه چه نهادهایی هستند؟

نمایشگاه فن نما با چند هدف اصلی برگزار می‌شود که اولین و مهم‌ترین آن کمک به اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان است و اینکه در کنار آن یکسری ارتباطات شبکه‌ای در زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری شهر شکل بگیرد.

به عبارتی  موضوع فن نما صرفاً یک نمایشگاه نیست بلکه به‌غیراز بخش نمایشگاهی از بخش رویدادهای مالی و سرمایه‌گذاری و بخش رویدادهای آموزشی و ترویجی نیز برخوردار است.

قرار است این اهداف زیر چتر هم‌افزایی وهم گرایی ذینفعان این حوزه تحقق یابد که شامل شهرداری، استانداری، منطقه ویژه علمی فناوری اصفهان، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شهرک علمی و تحقیقاتی شرکت شهرک‌های صنعتی، صندوق فناوری و پژوهش استان، اتاق بازرگانی و تمامی دانشگاه‌های استان می‌شوند.

آنچه مربوط به  بخش نمایشگاهی فن نما می‌شود قرار است چه مواردی را به نمایش گذارد؟

در این نمایشگاه یک زوم بندی و ناحیه بندی از فناوری‌های مختلف وجود دارد که با توجه به مزیت‌های استانی مثل فناوری‌های فولادی، فناوری‌های نفت، گاز، پتروشیمی، حوزه شهر هوشمند، فناوری‌های مربوط به‌سلامت، محیط‌زیست و امنیت غذایی با حوزه کارفرمایی توانمندی تقسیم‌بندی می‌شود؛ و در این میان شرکت‌های دانش‌بنیانی هم هستند که در آن زنجیره فناوری مربوط به آن حوزه فعالیت دارند و به نتایج و دستاوردهایی هم رسیده‌اند. با این اوصاف این قسمت مربوط به فضای نمایشگاهی فن نما است.

محوری بالا کوچک_1 copy

در کنار فضای نمایشگاهی، چه رویدادهای دیگری مطرح می‌شود؟

هم‌زمان با این اتفاق، یکسری از رویدادهای سرمایه‌گذاری هم مطرح است. این‌چنین که  بخش‌هایی که دارای منابع مالی هستند مانند صندوق پژوهش و فناوری یا تعدادی از بانک‌ها که در حوزه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تأمین مالی می‌کنند رویدادهایی را در محل نمایشگاه داشته باشند که این موضوع منتهی به جذب سرمایه شود و یا آنکه مجموعه دانش‌بنیان‌ها برای تأمین سرمایه خود با این‌ها ارتباط برقرار کند.

در راستای فعالیت‌های آموزشی چه تدابیری اندیشیده شده است؟

به‌غیراز فضای نمایشگاهی و رویدادهایی که قرار است برای فن نما برگزار شود نشست‌هایی از جنس آموزش، در حوزه بحث‌های نوآوری و کارآفرینی و همچنین نشست‌های حاکمیتی در قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود و قرار است با حمایت اتاق بازرگانی یکسری مشاوره‌هایی انجام پذیرد. این اتفاق برای بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در تلاش هستند با مدیران صنایع ارتباط بگیرند بسیار مطلوب خواهد بود. همچنین فضاهای گفتمانی و تعاملاتی هم وجود دارد که مجموعه‌ها بتوانند ارتباطات موردنیاز را با یکدیگر برقرار کنند.

با توجه به مباحث مرتبط با آمار بیکاری به‌ویژه در میان تحصیل‌کرده‌ها این‌گونه نمایشگاه‌ها تا چه میزان بر اشتغال‌زایی این قشر مؤثر هستند؟

بدون شک تأثیر زیادی دارد. در حوزه‌هایی به‌خصوص در بخش کارفرمایی، افراد نیازهای فناورانه خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد. به‌عنوان‌مثال آنچه تحت عنوان میز ایران ساخت از آن یاد می‌شود شامل صنایع، قطعات و فناوری‌هایی می‌شود که هنوز نمونه داخلی ندارند و یا از کیفیت لازم برخوردار نیستند؛ که این میز با اطلاع‌رسانی از کمبود چنین ابزارهایی  انگیزه‌هایی را در میان افراد به‌خصوص  قشر جوان و تحصیل‌کرده به وجود می‌آورد در جهت اینکه می‌توانند با تولید چنین قطعاتی آن را به بازار عرضه کنند و ازلحاظ اینکه بازار هدف فراهم است خاطرشان آسوده باشد.

درمجموع مخاطبان نمایشگاه فن نما را چه افرادی تشکیل می‌دهند؟

نخست مجموعه‌های دانش‌بنیان که از نیازهای صنایع آگاه شوند و در برابر صنایع که از توانمندی‌های دانش‌بنیان‌ها مطلع شوند. گروه دیگر تأمین‌کننده‌های سرمایه و مجموعه‌های مالی که بسیاری از دانش‌بنیان‌ها برای توسعه فعالیت نیازمند یکسری تأمین‌های آن‌ها  هستند. و نهادها و دستگاه‌های دولتی هم که بتوانند تسهیل گری هایی داشته باشند حضور می‌یابند.

اما گروه دیگر مخاطبان، دانش آموزان و دانشجویان را شامل می‌شود چراکه یکی از اهداف ما امیدآفرینی بین مردم به‌ویژه قشر جوان است و گاه مردم از وضعیت و سطح فنّاوری کشور بی‌اطلاع و ناامید از شرایط هستند. درصورتی‌که در بسیاری از فناوری‌ها پیشرفت داشته‌ایم و حتی رتبه‌های اول تا  رتبه دهم جهانی را هم به دست آورده‌ایم؛ بنابراین با چنین رویدادهایی می‌توان به اقشار مختلف مانند دانش آموزان و دانشجویان، توانمندی‌های خود را نشان دهیم و آن‌ها را از شرایط فناورانه کشور آگاه سازیم.

نمایشگاه فن نما برای مخاطبان بین‌المللی چه اندیشیده است؟

کارگزار این نمایشگاه انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان است مرتبط‌ترین مجموعه با موضوع فن نما  که حضور پیدا می‌کنند و اجرا را بر عهده می‌گیرند و چون با پارک‌های فناوری ارمنستان و روسیه ارتباط دارند هماهنگی‌های اولیه انجام‌گرفته تا از این پارک‌ها نیز یکسری هیات‌های مرتبط حضور یابند. به‌علاوه آنکه شهرداری هم بحث اطلاع‌رسانی به خواهرخوانده‌ها و شبکه خلاق را انجام می‌دهد؛ اما در کل با توجه به اینکه سال اول برگزاری نمایشگاه فن نماست شعار آن‌چنانی برای ورود مجموعه‌های بیشتر نداده‌ایم اکنون با حداقل‌ها شروع می‌کنیم و امیدواریم در آینده این فرایند ادامه‌دار شود.

نمایشگاه فن نما برای طبقه خلاق چه کرده است آیا برنامه‌ای هم برای ورود این افراد به نمایشگاه وجود دارد؟

باهم فکری‌های انجام‌گرفته با دانشگاه‌ها و شورای سیاست‌گذاری که داشته‌ایم قرار شد در زمان برگزاری این نمایشگاه چند رویداد مسابقه‌ای هم داشته باشیم که از جنبه‌های فناورانه برخوردار باشند. ماراتن بازی‌سازی یارانه‌ای که پیش‌بینی کرده‌ایم و قرار است حداقل یک‌صد نفر افراد کد نویس و برنامه‌نویس در حوزه بازی‌سازی فعالیت داشته باشند؛ که در سه روز متوالی برگزاری این نمایشگاه در تیم‌های مختلفی قرار گیرند و روز آخر، بازی‌ها ارزیابی و برندگان از جوایزی برخوردار می‌شوند. حال‌آنکه  بحث عامه بازی یارانه‌ای مطرح نیست بلکه ساخت بازی‌ها تم موضوعی دارد و قرار است این موضوعات کمک‌کننده به رفع برخی مشکلات فرهنگی- شهروندی و... باشد. ضمن آنکه برگزارکننده این رویداد دانشگاه اصفهان است.

همچنین رویدادی با موضوع مسابقه ملی رباتیک که در چهار لیگ مختلف برگزار می‌شود مطرح است. دارای بخش دانش‌آموزی و دانشجویی است که این مسابقات هم در سه روز پی‌درپی به‌طور هم‌زمان با رویداد  بازی‌های یارانه‌ای، برگزارشده و نهایتا برندگان آن نیز مشخص می‌شوند؛ که به‌تدریج اطلاع‌رسانی لازم برای آگاهی‌رسانی به شهروندان انجام می‌گیرد.

سهم بخش خصوصی و بخش دولتی در نمایشگاه فن نما چگونه تعریف‌شده است؟

تمرکز اصلی آن است که نمایشگاه کمک‌حال بخش خصوصی باشد قرار بر اینکه فضای نمایشگاه را با دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی مانند مجموعه شهرداری و یا دانشگاه‌ها پرکنیم نداریم.

و البته چون از ابتدا شورای سیاست‌گذاری فن نما که شامل استانداری، شهرداری، شهرک‌های علمی و تحقیقاتی و... می‌شوند برای وقوع این اتفاق به‌عنوان کمک‌رسان مطرح شدند بر این اساس لازم است که تعاملاتی هم در آن محل شکل بگیرد.  به‌عنوان‌مثال مجموعه شهرداری علاقه‌مند‌است که از فضای نمایشگاه مطلع شود و از توانمندی‌های دانش‌بنیان‌ها برای مدیریت شهری بهره‌مند گردد؛ و مجموعه‌ها و سازمان‌های دیگر هم هرکدام بر اساس نیاز خود تعاملاتی را برقرار می‌کنند.