وجیهه فاضل روز پنجشنبه در دومین دوره آموزشی شایستگی دیجیتال ویژه رابطان مناطق و نواحی آموزش و پرورش اصفهان افزود: امروزه یادگیری و استفاده از سواد دیجیتال نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است، زیرا اگر افراد جامعه فاقد دانش و مهارت‌های لازم برای استفاده از قابلیت‌های فناوری و فضای دیجیتال باشند، نمی‌توانند از فضای دیجیتال برای زندگی روزمره استفاده کنند.

وی اظهار‌کرد: اهمیت و ضرورت زندگی در عصر دیجیتال و کسب شایستگی‌های آن ازیک‌طرف و از طرف دیگر، نقش مهم آموزش و پرورش در این مسیر موجب شده تا بسیاری از نظام‌های آموزشی و پرورشی درجهان، ارتقا سواد دیجیتال دانش‌آموزان را در برنامه‌های خود بگنجانند.

معاون آموزش ابتدایی استان اصفهان افزود: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به‌دنبال آن هستیم تا با آموزش شایستگی‌های دیجیتال به معلمان و دانش‌آموزان ابتدایی استان، زمینه حضور و زندگی مؤثر و مفید در عصر دیجیتال را از طریق اجرای بسته تحولی آموزش شایستگی دیجیتال برای آنها فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس معلمان و دانش‌آموزان با هر سطح از برخورداری سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، دانش و مهارت می‌توانند متناسب با شرایط و نیازها و مقتضیات منطقه‌ای از محتواها و دوره‌های آموزشی بهره‌مند شوند.

فاضل مهمترین هدف اجرای این طرح را بهره گیری از فناوری های نو آموزشی با رویکرد حل مساله و کسب مهارت های لازم برای استفاده از فناوری و فضای دیجیتال توسط دانش آموزان برای مشارکت در انواع فعالیت های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر موارد برشمرد.

معاون آموزش ابتدایی استان اصفهان افزود: علت اینکه چرا این آموزش‌ها از دوره ابتدایی شروع می‌شود این است که دانش آموزان برای اینکه بتوانند تولیدکننده خلاق باشند لازم است تا مهارت‌ها از دوره کودکی در آنها رشد داده شود زیرا با گذشت زمان ممکن است دانش‌آموزان به مصرف‌کنندگان هوشمند فناوری تبدیل شوند. در سال تحصیلی گذشته حدود یک‌میلیون دانش‌آموز در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی در استان اصفهان تحصیل کردند.