شهر هوشمند پایدار چیست؟

پایداری در شهرها به معنای برنامه‌ریزی به صورتی است که منابع تجدید ناپذیر شهر در بلندمدت حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل شوند. پایداری در حالت کلی به این معنا است که میزان آلاینده‌های تولیدشده فراتر از توان محیط برای جذب و پاک‌سازی نباشد. در هوشمند سازی شهرها باید به این نکته توجه کنیم که فنّاوری‌هایی که امروز در شهر استفاده می‌کنیم، آسیبی به نسل‌های آینده وارد نکند یا زندگی آینده کودکان شهر را، به هر طریقی، به خطر نیندازد. فنّاوری‌های استفاده‌شده در شهر هوشمند، نباید منابع انرژی شهری را تهدید کنند و باعث فرسایش و از بین رفتن محیط شوند. در چنین حالتی که فنّاوری، علاوه بر آسان کردن زندگی شهروندان، به حفظ محیط پیرامون هم می‌پردازد و یک شهر هوشمند پایدار را رقم خواهد زد.

امکانات شهر هوشمند

 اپلیکیشن پارکینگ: شهروندان روزانه زمان و انرژی زیادی را صرف این می‌کنند که جایی خالی برای پارک کردن خودروی خود پیدا کنند و اغلب هم با مشکل روبه‌رو خواهند شد. در شهرهای هوشمند، اپلیکیشن‌های پارکینگ در پیدا کردن جای خالی پارک به شهروندان کمک می‌کنند.

 اپلیکیشن راهنمای شهری: یکی دیگر از امکاناتی که شهرهای هوشمند در اختیار شهروندان و مسافران خود قرار می‌دهند، اپلیکیشن شهری است. اپلیکیشن شهری مثل یک نقشه کامل و دقیق عمل می‌کند و مکان‌های مختلف شهر را به شما نشان می‌دهد. می‌توانید موزه‌ها، گالری‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها و حتی ساعت‌های پرترافیک روز را در اپلیکیشن‌های شهری ببینید.

 اینترنت رایگان: اینترنت رایگان شاید به‌نوعی مهم‌ترین ویژگی شهرهای هوشمند باشد. در شهرهای هوشمند شما در اماکن عمومی، مثل مترو و اتوبوس، به اینترنت متصل هستید تا بتوانید از فنّاوری‌های شهری استفاده کنید.

 حمل‌ونقل هوشمند: یکی از اهداف شهرهای هوشمند این است که شهروندان در زمان خود صرفه‌جویی کنند. حمل‌ونقل هوشمند این امکان را به شهروندان می‌دهد که با استفاده از قطارهای سریع‌السیر و اتوبوس‌های تندرو در زمان جابه‌جایی صرفه‌جویی کنند و سریع‌تر به مقصد موردنظر خود برسند.

 پنل‌های خورشیدی: فراموش نکنید که تنها هوشمند سازی یک شهر مهم نیست. مهم است که در کنار این هوشمند سازی بتوانیم به یک شهر هوشمند پایدار دست پیدا کنیم. پنل‌های خورشیدی با جای‌گیری روی بام ساختمان‌ها، این امکان را برای شهر و شهروندان فراهم می‌کنند که بخشی از انرژی موردنیاز خود را به‌وسیله خورشید تامین کنند.

 پرداخت آنلاین: در شهرهای هوشمند می‌توانید سیستم پرداخت آنلاین را در جای‌جای شهر ببینید. شهر هوشمند این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید برای هر خریدی از پرداخت آنلاین استفاده کنید و خطر حمل پول نقد را نداشته باشید.

 دوچرخه رایگان: راه دیگری که شهرهای هوشمند برای پایدارسازی خود از آن استفاده می‌کنند، دوچرخه‌های رایگان است. مدیران شهری، با دوچرخه‌های رایگانی که در اختیار شهروندان قرار می‌دهند از ترافیک و آلودگی هوا جلوگیری می‌کنند و درعین‌حال شهروندان را به فعالیت‌های بدنی تشویق می‌کنند.

چرا هوشمند سازی شهرها ضروری است؟

شهرهای هوشمند به دولت و شهروندان، هر یک به‌نوعی، کمک و چالش‌های اساسی را رفع می‌کنند. امکاناتی که این شهرها در اختیار شهروندان و دولت‌ها قرار می‌دهند به‌تنهایی ثابت‌کننده این موضوع است که نیاز داریم تا همه شهرها به سمت هوشمند سازی پیش بروند.

مزایای شهرهای هوشمند برای شهروندان

 بالا بردن سرعت کارها و صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه‌ها از طریق کم کردن نیروی کار و سپردن کارها به ماشین و هوش مصنوعی همچنین حفظ محیط‌زیست با استفاده صحیح از منابع انرژیبخشی از مزایای شهر هوشمند محسوب می شوند. اما مزایای شهر‌های هوشمند برای دولت‌ها و مدیران شهری را می توان اینگونه بیان کرد: استفاده درست و مدیریت فضای شهری، حفظ منابع انرژی، کمک به اجرایی کردن برنامه‌های توسعه پایدار و همچنین دریافت اطلاعات دقیق از وضعیت

شهرها و شهروندان

درنهایت با بالا رفتن جمعیت‌ شهرها، نیاز به برنامه‌ای برای بالا بردن ظرفیت و قابلیت‌های شهری دیده می‌شود و هوشمند سازی شهرها یکی از راه‌های بالا بردن این ظرفیت و قابلیت است.

مهم‌ترین شهرهای هوشمند در جهان کدم‌اند؟

سئول: سئول بزرگ‌ترین شهر کره جنوبی است و برای هوشمند سازی خود از هیدروژن در سیستم‌های گرمایشی و حمل‌ونقل و از هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات در مدیریت ترافیک، سیستم فاضلاب هوشمند و دوربین‌‌های مداربسته برای حفظ امنیت شهروندان استفاده کرده است. سئول به‌این‌ترتیب توانسته دمای هوا و مصرف آب را کاهش دهد و به یک شهر هوشمند و پایدار تبدیل شود.

نیویورک: نیویورک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایالات‌متحده آمریکا، چند سالی است که به سمت هوشمند سازی خود گام برداشته است. نیویورک با هوشمند سازی سیستم حمل‌ونقل، زمان جا‌به‌جایی با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی را کاهش داده است و با اپلیکیشن LinkNYC به شهروندان خدماتی مثل اینترنت پرسرعت، شارژ تلفن همراه، نقشه شهر و... ارائه می‌کند

بوئنوس آیرس: این شهر، واقع در آرژانتین، در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در زمینه هوشمند سازی شهری داشته است. با دیجیتالی کردن همه اسناد، مدارک و پرونده‌ها در سازمان‌های دولتی، استفاده از کاغذ به حداقل رسیده و دسترسی شهروندان و مسوولان به مدارک و پرونده‌ها آسان‌تر شده است.

منبع: ماهنامه پیوست