۲۲ مهرماه روز جهانی استاندارد نام‌گذاری شده است تا در مقیاس جهانی تأکیدی بر اهمیت استاندارد باشد. در فولاد مبارکه و به‌طور اعم گروه فولاد مبارکه، استانداردسازی تمامی فعالیت‌ها و محصولات به‌عنوان هدف مدیریت و کارکنان در نظر گرفته شده است. در ادامه مطلب، نظر برخی متولیان و مدیران فولاد مبارکه اصفهان که استاندارد در فعالیت‌های آن‌ها از جایگاه خاص‌تری برخوردار است آمده است:

استاندارد، مطمئن‌ترین مسیر توسعه کشور

استانداردسازی از پایه‌های علم است و در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزایی دارد. استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج سنجش‌پذیر علوم، فنون و تجربه‌های بشری که به‌صورت قواعد، مقررات و نظام‌هایی به‌منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه‌جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار رود.

در جهان صنعتی امروز، همه‌چیز در حال تحول است. در این عرصه، استانداردهای جدیدی که به مدیریت کیفیت موسوم است، فقط به نتیجه محصول نهایی بسنده نمی‌کند، بلکه خط تولید را از ابتدا تا انتها زیر نظر می‌گیرد، به عبارت دیگر استاندارد کردن شاخص‌های تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت محصولات، ازجمله نکات اصلی در برنامه‌های توسعه است.

در این راستا و بنا به اهمیت رعایت استانداردها واحد کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه مشخصات و پارامترهای متنوع کیفی کلیه محصولات تولیدی در نواحی مختلف آهن‌سازی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، نورد گرم و نورد سرد، اعم از تختال و انواع ورق‌های گرم و سرد را مطابق با استانداردهای تعریف‌شده ملی و بین‌المللی (ISO,DIN,EN,JIS,…) برای هر محصول براساس نیاز مشتریان و مصرف‌کنندگان کنترل، بازرسی و پس از مطابقت و تأیید ارسال می‌کندد تا در کنار سیستم‌های مختلف مدیریت کیفیت (ISO) ضامن حقوق مشتریان باشد.

اعتبار بین المللی استانداردهای فولاد مبارکه

جهت استانداردسازی فعالیت آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان، استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ تحت عنوان الزامات عمومی احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون تدوین شده است. این استاندارد با ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه، علاوه‌بر بررسی الزامات مدیریتی، به الزامات فنی و تخصصی موردنیاز یک آزمایشگاه نیز می‌پردازد و به‌طور مستمر آزمایشگاه‌ها را ارزیابی می‌کند تا از به‌روز بودن روش‌های آزمون، مناسب بودن تجهیزات، تأسیسات و دانش فنی کارکنان اطمینان حاصل کند. اخذ گواهینامه‌ استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ توسط یک آزمایشگاه باعث ایجاد مزایای ذیل می‌شود: ۱-افزایش دقت و صحت نتایج آزمایشگاهی؛ ۲- کسب اعتبار ملی و بین‌المللی به‌نحوی‌که نتایج خروجی این آزمایشگاه در آزمون‌هایی که صلاحیت آن کسب شده، در تمام نقاط جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ ۳-افزایش اعتماد مشتریان؛ ۴-بهبود و ارتقای دانش فنی کارکنان.

آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه از ابتدای تدوین این استاندارد نسبت به استقرار آن اقدام کرده و اولین گواهینامه این استاندارد را از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI) در سال ۱۳۹۰ دریافت کرده است. در راستای اعتباربخشی بین‌المللی به آزمایشگاه‌های شرکت، در سال ۲۰۱۶ آزمایشگاه‌ها توسط آژانس تأیید صلاحیت ترکیه (TURKAK) نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و گواهینامه این استاندارد با اعتبار بین‌المللی اخذ شده است و به‌طور مستمر جهت تمدید این گواهینامه‌ها آزمایشگاه‌ها مورد ارزیابی و ممیزی قرار می‌گیرند.

استاندارد زبان مشترک امروز

از استانداردها به‌عنوان زبان مشترک دنیای امروز در رشد و توسعه کسب‌وکارها و انجام تبادلات تجاری یاد می‌شود و تنها با تکیه و تسلط بر این زبان، امکان معنا بخشیدن به دادوستد جهانی و حضور در بازارهای بین‌المللی وجود دارد. از طرف دیگر، استانداردها در زندگی اجتماعی ما کمک می‌کنند تا از کیفیت محصولات و خدماتی که دریافت می‌کنیم اطمینان داشته باشیم. در واقع اگر کالایی با شاخص‌های استاندارد تولید و ارائه شود، از کیفیت خوبی برخوردار است و به همین دلیل است که در بسیاری کشورهای جهان برای حرکت‌های اقتصادی خود استانداردهایی را معرفی می‌کنند. با توجه به اینکه هدف غایی استانداردها ارائه خدمت کیفی به مصرف‌کنندگان و رشد و توسعه تولیدکنندگان و نیز رمز بقا در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی است، در تمام کشورها خصوصاً کشور عزیزمان ایران، موضوع تدوین و استقرار استانداردها با جدیت دنبال می‌شود.

استراتژی فولاد مبارکه

استانداردها، دستورالعمل‌هایی دقیق برای تولید، آزمایش و ارزیابی محصولات هستند و باعث می‌شوند محصولات از سطح کیفی مشخصی برخوردار باشند و عملکرد مطلوب آن‌ها تضمین گردد. ازاین‌رو شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه از بدو تأسیس، استقرار استانداردهای مدیریتی در حوزه‌های مختلف را سرلوحه کار خود قرار داده است. این سیاست ناشی از استراتژی سازمان مبنی بر ارتقای قابلیت‌های سازمانی، حرکت نظام‌مند و یکپارچه در مسیر بهبود مستمر و تعالی سازمانی بوده است. همچنین تولید و عرضه محصولات طبق مشخصات فنی و کیفی و منطبق با استانداردهای بین‌المللی به بازارهای داخلی و صادراتی باعث شده است شرکت فولاد مبارکه همواره برتری خود را در حوزه‌های مختلف مرتبط با استاندارد و کیفیت حفظ کند.

شرکت فولاد مبارکه علاوه بر استقرار استانداردهای تولید محصول، نگاه ویژه‌ای به استانداردسازی ارائه خدمات به مشتریان خود داشته است و با استقرار استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ به‌منظور رسیدگی به شکایات مشتریان و استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ جهت نظرسنجی از مشتریان، گامی بلند در راستای خط‌مشی مشتری‌مداری و بهبود مستمر ارائه خدمات به مشتریان برداشته است.