استاد دانشگاه افزود: این مساله به ویژه وقتی به جنبه صنعتی بودن اصفهان نگاه می کنیم حائز اهمیت است و البته از طرفی باید تبیین شود که انتقال آب دریا به اصفهان به معنای توسعه صنعت نیست بلکه هدف بقای کارکرد این بخش است. وی افزود: انتقال آب بین حوضه ای بالادست یا پایین دست از استان‌های مجاور به اصفهان همواره چالش های اجتماعی به‌دنبال داشته است، اما آب دریا چنین مشکلاتی ندارد از طرفی دیپلماسی و مدیریت آب استان باید از این طرح برای رفع چالش های اجتماعی بهره برداری کند.

یزدیان افزود: فراهم کردن مقدمات اجرای این طرح بخشی از راه حل هایی است که تا پیش از این عملیاتی نشد و با سال‌ها پیگیری به نتیجه ای نرسیده بود. استاد دانشگاه گفت: بار روانی طرح انتقال آب دریا در صورت مدیریت صحیح استان اصفهان می‌تواند به انتقال این واقعیت کمک کند که صنایع استان به‌دنبال تامین آب مصرفی خود از منابعی به غیر از زاینده رود هستند.

وی افزود: طرح انتقال آب دریا امروز در دنیا مطرح است و شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در زیرمجموعه این طرح ها به‌دنبال دستیابی به آب شیرین و قابل مصرف آشامیدن هستند که نشانه اقتصادی بودن این طرح است. یزدیان گفت: از طرفی وابسته بودن کلانشهر اصفهان تنها به یک منبع آب آشامیدنی از منظر پدافند غیر عامل کافی نیست، همچنانکه در مراحل بعدی طرح انتقال آب دریا پیش بینی شده است که ۳۰ درصد آن برای تامین آب آشامیدنی به مصرف برسد. وی اصلاح ساختار حکمرانی آب را نیاز اصلی در مسیر احیای زاینده رود عنوان کرد و افزود: این مساله نیازمند مطالبه گری جدی و صریح نمایندگان مجلس در سطح کلان است. یزدیان گفت: حقابه محیط زیستی زاینده رود نیز باید با جدیت پیگیری شود و وزارت نیرو مکلف به تامین آن است.

عملیات اجرایی گام دوم طرح انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان، جمعه هفتم مهر با حضور رئیس جمهور آغاز شد. او  همچنین از روند اجرا و پیشرفت مرحله نخست خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان بازدید کرد. به گفته مسوولان، در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود. عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و اکنون در ۲۴ نقطه با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است.طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است. انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید.اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب در دستور کار نیست.