بر اساس آخرین یافته‌های پروژه مشترک دانشگاه «استنفورد» و موسسه «اِلزویر»(پایگاه داده اسکوپوس)، فهرست افرادی که در زُمره پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر جهان قرار دارند، اعلام شده است.

پژوهشگران پُراستناد و برتر جهان، افرادی هستند که با توجه به میزان استنادهایی که به مقالات آنها شده است، انتخاب شده‌اند؛ به این معنی که آنها توانسته‌اند با استنادهایی که به تحقیقات و مقاله‌های آن صورت گرفته است، اعتبار بین‌المللی بدست آورند و در فهرست یک یا ۲ درصد برتر دنیا قرار بگیرند.

طبق "فهرست دانشگاه استنفورد"، بُروندادهای پژوهشی منتشر شده در پایگاه «اسکوپوس» تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی در ۲۲ موضوع اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی مورد تحلیل قرار گرفت و بر این اساس نویسندگانی که در زُمره پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر جهان هستند، در مهر امسال معرفی شدند.

به گفته سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، از کشور ایران نام ۲ هزار و ۱۴۰ پژوهشگر در فهرست منتشر شده بر اساس عملکرد استنادی یکساله در سال ۲۰۲۳ در میان ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ پژوهشگر بین‌المللی ثبت شده است.

از میان استادان و پژوهشگران ایرانی حاضر در فهرست مذکور، نام ۱۰۴ عضو هیات علمی از این استان از دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به چشم می‌خورد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، از این دانشگاه ۴۴ عضو هیات علمی در فهرست پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفتند.

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در این زمینه گفت: از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۲ فهرست از پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر جهان منتشر شده که تفاوت این فهرست‌ها در بازه زمانی استنادهای تحلیل شده است بطوریکه در یکی از فهرست‌ها، بازه زمانی استنادهای دریافتی یکساله و در فهرست دیگر، بازه زمانی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده است.

اصغر غلامی افزود: نام ۳۹ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست نخست و نام ۲۸ نفر در فهرست دوم قرار دارد و در مجموع ۴۴ نفر از استادان این دانشگاه در زُمره پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفتند.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اعلام کرد که ۳۰ نفر از استادان این دانشگاه در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار داشتند.

علی منصوری رئیس گروه علم‌سنجی و ارتقای رُتبه دانشگاه اصفهان نیز خبر داد که بر اساس فهرست مشترک الزویر(ELSEVIER) و دانشگاه استنفورد ۱۶ عضو هیأت علمی این دانشگاه در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.

همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد اعلام کرد که ۱۴ عضو هیات علمی این مرکز در جدیدترین رُتبه‌بندی برترین دانشمندان جهان موفق به کسب جایگاه ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۳ شدند.

در فهرست منتشر شده بر اساس عملکرد استنادی یکساله در سال ۲۰۲۳، کشور جمهوری اسلامی ایران رُتبه نخست را به لحاظ تعداد پژوهشگران پُراستناد ۲ درصد برتر در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داد و ترکیه و عربستان به ترتیب در رُتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

استان اصفهان از ۱۹۹ موسسه آموزش عالی فعال با حدود ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی برخوردار است و بعنوان دومین استان دانشگاهی کشور شناخته می‌شود.