chizari azadeh copy

جف بزوس، بنیانگذار آمازون و سومین مرد ثروتمند جهان، بیشتر ثروت خود را در آمازون سرمایه‌گذاری کرده است. او 10 درصد از این شرکت نزدیک به یک تریلیون‌دلاری را در اختیار دارد. به طور خلاصه، وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری میلیاردرها می‌شود، دقیق‌ترین پاسخ، شرکت‌های خودشان است. با این حال، آنها هنوز میلیاردها دلار دیگر دارند که باید آن را در جایی قرار دهند. پرسش مهم این است که: آنها این سرمایه‌ها را در چه صنایعی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

بازار سهام

اکثر میلیاردرها در بازار سهام پول دارند و بخشی از پورتفوی آنها از همان نوع شرکت‌هایی تشکیل شده که در سبد سرمایه‌گذاری سهامداران خرد یافت می‌شود. آنها از اهمیت سهام پایدار و قابل اعتماد که می‌توانند رشد ثابت و در برخی موارد سود سهام بزرگی را ارائه دهند، اطلاع دارند. با این حال، میلیاردرها منابعی برای جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل عمیق در مورد دارایی‌هایی دارند که این دارایی‌ها نسبت به بلو چیپ‌ها (باارزش‌ترین شرکت‌های موجود در بازار)، کمتر آشنا هستند و البته ریسک بیشتری نیز دارند. آنها داده‌ها و بودجه لازم را برای سرمایه‌گذاری در IPOها (عرضه‌های اولیه عمومی)، خرید سهام در بازارهای نوظهور و قمار روی استارت‌آپ‌های امیدوارکننده دارند، به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران دیگر نمی‌توانند با آنها رقابت کنند. به عنوان مثال، برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت، موقعیت بزرگی در شرکت پیشرو خودروهای الکتریکی چین، BYD، دارد که در هیچ بورسی در ایالات‌متحده فهرست نشده است. سرمایه‌گذاری بزرگی نیز تحت مدیریت بافت، در شرکت فین‌تک برزیلی Nu Holdings وجود دارد. همچنین برکشایر هاتاوی، در عرضه اولیه سهام شرکت اسنوفِلیک شرکت داشت.

سرمایه‌گذاری در سهام خصوصی

با وجود اینکه IPOها یا عرضه‌های اولیه عمومی، به این دلیل که اولین فرصت برای خرید سهام در شرکت‌های نویدبخش آینده هستند، برای اکثر سرمایه‌گذاران هیجان‌انگیز است؛ با این حال، میلیاردرها منابع مالی و ارتباطات لازم را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های در حال رشدی دارند که پتانسیل تبدیل شدن به اپل یا آمازون بعدی را قبل از اینکه عرضه عمومی شوند، دارند. این سرمایه‌گذاری‌ها با ریسک قابل توجهی همراه هستند، اما پاداش آن می‌تواند قابل توجه باشد. به عنوان مثال، زمانی که DoorDash و Bumble در سال 2021 عرضه عمومی شدند، بنیانگذاران آنها میلیاردر شدند و میلیاردرهایی که قبل از IPO سرمایه‌گذاری کرده بودند، مبالغ هنگفتی به ثروت خود اضافه کردند. از سوی دیگر، میلیاردرهایی که در استارت‌آپ فناوری سلامت ترانوس (Theranos) سرمایه‌گذاری کردند، وقتی مشخص شد ترانوس نمی‌تواند به وعده‌هایش عمل کند، همه چیز را از دست دادند.

کامودیتی‌ها

کالاها اغلب بخش دیگری از پورتفوی میلیاردرها را تشکیل می‌دهند و داشتن چنین دارایی‌هایی می‌تواند به محافظت در برابر ریسک، تورم و نوسانات کمک کند. به عنوان مثال، در سناریویی که تورم برای بقیه بازار مشکل ایجاد می‌کند، سرمایه‌گذاری در مواد اولیه که قیمت آنها در حال افزایش است، می‌تواند به محافظت از افراد در صورت آسیب دیدن سایر بخش‌های سبد سهامشان کمک کند. مردم و اقتصادها به کالاها وابسته هستند و تورم باعث می‌شود ارزش پولی بیشتری داشته باشند. مواد خام و محصولات کشاورزی، مانند فلزات گرانبها، فلزات صنعتی مانند مس، نفت و گاز طبیعی، قهوه، ذرت، گوشت خوک و دانه‌های سویا، انواع محبوبی از کالاها هستند که به وسیله میلیاردرها یا نمایندگان آنها نگهداری و معامله می‌شوند.

املاک و مستغلات

میلیاردرها باید به اندازه هر سرمایه‌گذار دیگری نقدینگی‌شان را مدیریت کنند، اما ثروتشان به آنها این امکان را می‌دهد که دارایی‌های مشهود غیرنقدی نیز خریداری کنند. رایج‌ترین مثال این دارایی‌ها، املاک و مستغلات است که شامل اموال شخصی مانند خانه‌هایی در مکان‌های مطلوب و گاهی اوقات جزایر کوچک است. بسیاری از میلیاردرها دارای مجموعه‌ای از املاک تجاری، زمین و طرح‌های توسعه هستند؛ هم به دلیل پتانسیل این دارایی‌ها برای ایجاد سود، هم به دلیل افزایش ثباتی که این افراد می‌توانند از آن برای متعادل کردن سهام خود استفاده کنند. ساختمان‌های اداری محبوب‌ترین انتخاب هستند و پس از آن مراکز خرده‌فروشی و مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند. همچنین از زمان حمله روسیه به اوکراین، خرید زمین‌های کشاورزی افزایش یافته است، زیرا این درگیری خطر تکیه بر یک منطقه کوچک به عنوان بخش بزرگی از عرضه غذای جهان را نشان داد.

دارایی‌های جایگزین

علاوه بر املاک و مستغلات، بسیاری از دارایی‌های ملموس دیگر نیز وجود دارد که میلیاردرها، هم برای سود بالقوه‌ای که دارند و هم برای لذت بردن خودشان آنها را می‌خرند. به عنوان مثال، جمع‌آوری آثار هنری یک سرگرمی محبوب و مورد علاقه در میان فوق‌ثروتمندان است.

برخی از مجموعه‌داران خصوصی گالری‌هایی دارند که با موزه‌های کوچک رقابت می‌کنند، مانند دیوید گِفِن (با خالص دارایی 7/ 7 میلیارد دلار)، که صاحب بزرگ‌ترین مجموعه هنری خصوصی در ایالات‌متحده و دومین مجموعه بزرگ در جهان است. استیون کوهن، مدیر بدنام صندوق تامینی (با خالص دارایی 17 میلیارد دلار) بیش از یک میلیارد دلار در هنرهای زیبا سرمایه‌گذاری کرده است، از جمله آثار جف کونز، پیکاسو و اندی وارهول. سایر کلکسیون‌های ارزشمندی که می‌توان در مجموعه‌های میلیاردرها یافت، شامل کتاب‌های کمیاب، خودروها، آلات موسیقی کمیاب یا قدیمی، نسخه‌های خطی اصلی کتاب‌های معروف، جواهرات و مالکیت معنوی است. مایکل دل، بنیانگذار  Dell Computers، روی عکس‌های قدیمی سرمایه‌گذاری کرد و جف بزوس، بنیانگذار آمازون، موشک‌های تقویت‌کننده آپولو 11 را به همراه ده‌ها مصنوع دیگر ناسا از کف اقیانوس بیرون آورد. لَری اِلیسون اوراکل دارای مجموعه‌ای چشمگیر از هواپیماها و خودروهاست و مایکروسافت متعلق به بیل گیتس، ماشین‌های اسپرت لوکس را جمع‌آوری می‌کند؛ ماشین‌هایی که ارزش آنها در طول زمان افزایش می‌یابد.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال، مانند بیت‌کوین، دوج‌کوین و اتریوم، برای بسیاری از جمله میلیاردرها بی‌ثبات و ترسناک به نظر می‌رسد، اما برخی از میلیاردرها سرمایه‌گذاری روی آنها را انتخاب کرده‌اند. حقیقت این است که ارزهای دیجیتال از نظر مشروعیت و ارزش در حال رشد هستند. ارز دیجیتال -و بلاک‌چینی که بر روی آن ساخته شده است- یک فناوری انقلابی است که می‌تواند بسیاری از صنایع را تغییر دهد. بخشی از جذابیت کریپتو برای میلیاردرها این است که امکان ذخیره ایمن پول را فراهم می‌کند. به دلیل رمزنگاری، ارز دیجیتال را نمی‌توان مشمول مالیات، سرقت یا مصادره کرد. همچنین غیرسیاسی و به دور از نظارت دولت است. به علاوه، می‌توان آن را در سطح جهانی بدون نگرانی در مورد تغییر نرخ ارز استفاده کرد. البته ارزهای دیجیتال هنوز غیر قابل پیش‌بینی هستند و کاربرد گسترده‌ای پیدا نکرده‌اند. این امر بعضی از میلیاردرها را از سرمایه‌گذاری روی آنها بازمی‌دارد، اما برخی دیگر ارزهای دیجیتال را فرصتی برای رشد ثروت خود یا حداقل محافظت از آن در برابر مالیات می‌دانند. این ارزها جابه‌جایی پول یا پرداخت هزینه‌ها را در کشورهای دیگر آسان می‌کنند.

امنیت سایبری

یکی از برترین صنایعی که امروزه میلیاردرها و تقریباً هر شرکتی عمدتاً از سر ناچاری در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، امنیت سایبری است. با تکامل مداوم فناوری، تهدیدات و حملات سایبری روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و این موضوع، سرمایه‌گذاری در سیستم‌های دفاعی قوی‌تر را ضروری می‌کند. میلیاردرها به این زمینه توجه کرده‌ و سرمایه‌گذاری هنگفتی در شرکت‌های امنیت سایبری، از استارت‌آپ‌ها گرفته تا آنهایی که باسابقه هستند، انجام داده‌اند.

خودروهای برقی

وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) در سال‌های اخیر به یک گزینه محبوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند. خودروهای برقی نه‌تنها از خودروهای بنزینی سنتی پایدارتر هستند، بلکه مالکان آنها از کاهش هزینه سوخت و نیازهای تعمیر و نگهداری کمتر در مقایسه با خودروهای بنزینی بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این، داشتن یک خودرو الکتریکی به دلیل اعتبارات مالیاتی، مشوق‌های زیست‌محیطی و سایر عوامل می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری بسیار خوبی داشته باشد. وقتی در مورد خودروهای الکتریکی صحبت می‌کنیم، منظور ما فقط خودروها نیست. اخیراً، نخستین کشتی باری تمام‌الکتریکی (Yara Birkeland)، به آب انداخته شد. این کشتی انقلابی بزرگ در زمینه پایداری محیط زیست و بهره‌وری انرژی در صنعت کشتیرانی است.

صنعت فضا

صنعت فضا یکی از هیجان‌انگیزترین صنایع برای سرمایه‌گذاری میلیاردرهاست. آنها از طریق شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس ایکس و بلو اوریجین که از طریق پرتاب‌های جاه‌طلبانه و اکتشافات فضایی خبرساز شده‌اند، میلیاردها دلار برای موفقیت و دستاوردهای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با فضا بازده‌ بالقوه زیادی دارند، از پرتاب ماهواره و خدمات ارتباطی گرفته تا استخراج سیارک‌ها و گردشگری فضایی. فناوری فضایی در سال‌های اخیر به سرعت در حال پیشرفت بوده و نهادهای خصوصی بیشتری وارد این صنعت شده‌اند و مرزهای فناوری را فراتر برده‌اند.

هوش مصنوعی (به ویژه Open AI و Chat GPT)

Open AI یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی است که رشد و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در مدت زمان بسیار کوتاه دارد و میلیاردها دلار به این صنعت تزریق می‌شود. اوپن ای‌آی راه‌حل‌های مختلفی برای کمک به کسب‌وکارها در استفاده و توسعه فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. ماموریت اوپن ای‌آی این است که اطمینان حاصل کند هوش مصنوعی به نفع همه بشریت است، به این معنی که سرمایه‌گذاری‌های آنها با هدف توسعه برنامه‌های کاربردی ایمن و اخلاقی برای فناوری هوش مصنوعی است؛ شامل پروژه‌هایی مانند روباتیک، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی، که همگی کاربردهای گسترده‌ای در بسیاری از صنایع از مراقبت‌های بهداشتی تا مالی دارند.

صنایع ثروت‌ساز

به گزارش فوربس، در حالی که صنایع پرزرق‌وبرق مانند ورزش، رسانه و سرگرمی می‌توانند بسیاری از ورزشکاران، بازیگران و تولیدکنندگان میلیونر را جذب کنند، اما آنهایی که ثروتشان به میلیاردها می‌رسد معمولاً افراد معدودی هستند که سهام مالکیت در برندها و شرکت‌های پرسود دارند. 2668 میلیاردر موجود در فهرست فوربس در سال 2022، ثروت خود را به روش‌های مختلف تثبیت کرده‌اند. در ادامه، فهرست کاملی از بزرگ‌ترین صنایع برای میلیاردرها آمده است:

1 امور مالی و سرمایه‌گذاری

393 میلیاردر/  15 درصد از فهرست

ثروتمندترین‌: وارن بافت (118 میلیارد دلار)، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی، که دارای سهام بیش از 60 شرکت از جمله Duracell و Dairy Queen است.

2 تولید

337 میلیاردر/  13 درصد از فهرست

ثروتمندترین‌: هه ژیانجیان (3/ 28 میلیارد دلار)، بنیانگذار گروه تولید لوازم خانگی Midea. این شرکت بیش از 200 شرکت تابعه دارد و در بورس اوراق بهادار شنژن معامله می‌کند.

3 تکنولوژی

332 میلیاردر/  12 درصد از فهرست

ثروتمندترین‌: جف بزوس (171 میلیارد دلار)، موسس غول تجارت الکترونیک آمازون، دومین فرد ثروتمند جهان و همچنین صاحب واشنگتن‌پست و شرکت موشکی بلو اوریجین است.

4 مد و خرده‌فروشی

250 میلیاردر/  9 درصد از فهرست

ثروتمندترین‌: برنارد آرنو (158 میلیارد دلار)، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل LVMH، که مالک بیش از 70 برند از جمله لویی ویتون، تیفانی و Co. and Sephora است.

5 مراقبت‌های بهداشتی

217 میلیاردر/  هشت درصد از فهرست

ثروتمندترین: سایروس پوناوالا (3/ 24 میلیارد دلار)، بنیانگذار موسسه «سرم» هند، بزرگ‌ترین سازنده واکسن جهان (بر اساس دوز).

6 غذا و نوشیدنی

203 میلیاردر/  هشت درصد از فهرست

ثروتمندترین: ژونگ شانشِن (7/ 65 میلیارد دلار)، رئیس شرکت آب معدنی Nongfu Spring. او همچنین داروخانه بیولوژیک «وانتای» پکن را که در فهرست عمومی قرار دارد، کنترل می‌کند.

7 املاک و مستغلات

193 میلیاردر/  هفت درصد از فهرست

ثروتمندترین: لی شاو کی (6/ 32 میلیارد دلار)، یکی از بنیانگذاران توسعه‌دهنده املاک «سان هونگ کای». قبل از آن، او توسعه هندرسون‌لند را در سال 1976 آغاز کرد که بخش اعظم ثروت او را تشکیل می‌دهد.

8 پورتفوی متنوع

180 میلیاردر/  هفت درصد از فهرست

ثروتمندترین: موکِش آمبانی (7/ 90 میلیارد دلار)، رئیس صنایع Reliance. این شرکت در زمینه پتروشیمی، نفت و گاز، خرده‌فروشی و مخابرات فعالیت دارد.

9 رسانه و سرگرمی

109 میلیاردر/  چهار درصد از فهرست

ثروتمندترین: مایکل بلومبرگ (82 میلیارد دلار)، یکی از بنیانگذاران شرکت اطلاعات مالی و رسانه‌ای بلومبرگ LP.

10 انرژی

95 میلیاردر/  چهار درصد از فهرست

ثروتمندترین: فَن هونگوِی (2/ 18 میلیارد دلار)، رئیس شرکت تامین‌کننده فیبر، Hengli Petrochemical، که پلی‌استر و منسوجات تولید می‌کند.