اجرای سند «شهر دوستدار سالمند» نیازمند توجه شهرداری‌هاست

اوائل آبان امسال «سند راهبردی و برنامه عملیاتی تحقق طرح محیط دوستدار سالمند» مُصوب شورای ملی سالمندان کشور که بر اساس طرح تحقیقاتی گروه پژوهشی مطالعات کاربردی شهری دانشگاه هنر اصفهان تدوین شده بود، به استان‌ها ابلاغ شد.

در شهر دوستدار سالمند، ساختارها، امکانات، سیاست‌ها و خدمات شهری به‌گونه‌ای است که شرایط برای زندگی سالمندان مهیا و مناسب باشد.

احمد شاهیوندی افزود: اجرا شدن سند شهر دوستدار سالمند با توجه به تغییر هرم سِنی جمعیت کشور به سمت پیرسالی و افزایش جمعیت سالمندان ضروریست بنابراین باید این سند بطور جدی مورد توجه مسوولان بویژه در شهرداری‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بیشتر شهرهای دنیا، زیرساخت‌های شهر دوستدار سالمند توسط شهرداران ایجاد و تامین می‌شود، اظهار‌کرد: در کشورمان نیز باید مشارکت خوبی بین شهرداری‌ها، سایر بخش‌های اجرایی و همچنین بخش خصوصی برای تحقق شهر دوستدار سالمند صورت گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اجرا شدن طرح شهرهای دوستدار سالمند در کشورهای مختلف دنیا مانند آمریکا، کانادا، انگلیس، ترکیه، چین و ژاپن خاطرنشان کرد: جمعیت ایران نیز بشدت در حال سالمند شدن است و تا سال ۱۴۳۰ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور سالمند می‌شوند بنابراین لازم است برای ایجاد شهرهای دوستدار سالمند تلاش شود.

وی با اشاره به تاکید این موضوع توسط سازمان جهانی بهداشت و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد(UNFPA) تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، طرح تحقیقاتی شهر دوستدار سالمند از سال ۱۳۹۸ در دستور کار گروه پژوهشی مطالعات کاربردی شهری دانشگاه هنر اصفهان قرار گرفت و در آن از تجربه‌های بین المللی نیز استفاده شد.

شاهیوندی با اشاره به اینکه اصفهان بعنوان محل اجرای آزمایشی سند شهر دوستدار سالمند در نظر گرفته شده است، افزود: این طرح به کارفرمایی شورای سالمندی ایران و با حمایت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، اداره کل بهزیستی و شهرداری اصفهان انجام شد و این خطه بعنوان نخستین شهر دارای برنامه راهبردی محیط دوستدار سالمند کشور، به شبکه شهرهای جهانی دوستدار سالمند پیوست.

وی با تاکید بر اینکه می‌توان از ظرفیت‌ چنین طرحی برای مقاصد مختلف مانند جذب گردشگران معلول و سالمند نیز استفاده کرد، تصریح کرد: در تنظیم این سند به مباحث مختلف مانند شهرسازی، معماری، حمل و نقل، پزشکی و جامعه شناسی و چالش‌های سالمندان نیز توجه شده است.

شاهیوندی با اشاره به اینکه این طرح در سطح ملی بعنوان الگو پذیرفته شده است، گفت: سند راهبردی شهر دوستدار سالمند از طرف وزیر کار بعنوان رییس شورای ملی سالمندان به همه استانداری‌ها ابلاغ شد تا مبنای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و برنامه عملیاتی و اجرایی قرار گیرد.

مدیر گروه پژوهشی مطالعات کاربردی شهری دانشگاه هنر اصفهان تاکید کرد: انتظار می‌رود مسوولان شهری و استانی توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند و از همه ظرفیت‌های موجود برای اجرایی شدن کامل این سند در اصفهان و رفع مشکلات موجود استفاده شود.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر ۱۲ درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می دهند؛ اصفهان بر اساس آمار مربوط به سال ۱۴۰۰ از نظر نسبت تعداد سالمندان به کل جمعیت(درصد)، در رُتبه چهارم کشور پس از استان‌های گیلان، مازندران و تهران قرار دارد.

سالمند به افراد بالای ۶۰ سال گفته می‌شود

«سند راهبردی و برنامه عملیاتی تحقق محیط دوستدار سالمند در ایران» که به تایید و تصویب شورای ملی سالمندان کشور رسیده و در قالب دستورالعمل و سند بالادستی از طرف وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همه سازمان‌ها ابلاغ شده شامل سه بخش «اصول شاخص‌ها و ضوابط فرایند برنامه راهبردی شهر دوستدار سالمند»، «برگزاری کارگاه‌های نحوه تهیه سند راهبردی شهر دوستدار سالمند در شهرها» و «شاخص‌های برنامه‌ریزی ش هر دوستدار سالمند» است.

گروه پژوهشی مطالعات کاربردی شهری دانشگاه هنر اصفهان فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ با مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری شروع کرد.

منبع: ایرنا