ثروت جهان در دست چه کسانی است ؟

دهه‌ها نرخ بهره پایین باعث افزایش ارزش سهام و املاک و مستغلات شد و این دارایی‌ها به طور نامتناسبی در میان ثروتمندترین‌های جهان تقسیم می شوند. در حالی که افزایش شدید نرخ بهره باعث کاهش این ثروت در سال ۲۰۲۲ شد، سهم ثروتی که توسط جمعیت میلیونرهای جهانی کنترل می شود، همچنان قابل توجه است.

Untitled-1 copy

توزیع جهانی ثروت

ثروت خصوصی خالص در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ به ۴۵۴.۴ تریلیون دلار رسید. در اینجا نحوه توزیع آن در سطوح مختلف دارایی خالص آمده است، که دارایی های مالی و واقعی افراد مانند مسکن را در نظر می گیرد و بدهی آنها را کم می کند:

بالاترین پله ثروت ۲۰۸.۳ تریلیون دلار یا ۴۵.۸ درصد از کل ثروت جهانی را کنترل می کند. فقط ۱.۱ درصد از جمعیت بزرگسال جهان در این گروه قرار دارند. آنهایی که 100‌هزار تا ۱ میلیون دلار دارند، صاحب بیشترین سهم هستند که ۳۹.۴ درصد از ثروت خالص خانوارهای جهان است.

می‌توانیم ببینیم که توزیع ثروت، در رتبه پایین تر به‌طور چشمگیری شروع به کاهش می‌کند. افراد با ۱۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار تنها ۱۳.۶ درصد از ثروت جهانی را در دست دارند.

با این حال، تعداد افراد طبقه متوسط جهانی در دو دهه گذشته بیش از دو برابر شده است که ناشی از پیشرفت سریع چین است.

جالب توجه است که پایین ترین سطح توزیع ثروت از سال ۲۰۰۰ به طور قابل توجهی کاهش یافته است. بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲، از ۸۰.۷ درصد به ۵۲.۵ درصد از جمعیت جهان کاهش یافته است و پیش بینی می شود که همچنان کاهش یابد. با وجود این، سهم کل ثروت کنترل شده توسط این پله تنها ۱.۲ درصد از کل ثروت جهانی است.

چشم انداز آینده

تخمین زده می شود تا سال ۲۰۲۷، ثروت جهانی به ۶۲۹ تریلیون دلار برسد. در اینجا پیش‌بینی چگونگی تکامل توزیع ثروت آمده است: در این بازه زمانی، جمعیت میلیونرهای جهان قرار است به ۸۶ میلیون نفر برسد.

منبع: کارخانه دار