تغییرات اقلیمی با ما چه می‌کند؟

گلخانه‌ای که به‌صورت طبیعی در اتمسفر زمین وجود دارد، منجر به متعادل شدن دمای هوا می‌شود و تمام موجودات زنده دنیا به آن نیاز دارند؛ اما در حال حاضر فعالیت‌های بشر سبب تولید گازهای گلخانه‌ای شده‌اند که عمر طولانی دارند و با افزایش دما نیز از بین نمی‌روند و جو زمین را از حالت طبیعی خود خارج می‌کنند. درنتیجه این اختلالات، دمای زمین روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

ازجمله پیامدهای تغییرات اقلیمی می‌توان به این موارد اشاره کرد: افزایش مهاجرت، ضررهای اقتصادی، انقراض و نابودی جانوران، بالا آمدن سطح آب دریاها، آب شدن یخسارها و یخچال‌ها و البته چهره این تغییرات در برخی کشورها مانند عراق، سوریه و البته ایران خودمان در قامت طولانی‌تر شدن دوره‌های خشک‌سالی و بارش‌های ناگهانی و سیل‌آسا نمایان شده است.

سازمان ملل هشدار داده که بدون اقدامات فوری و لازم، دمای زمین تا اواخر قرن، ۳ درجه افزایش خواهد یافت و با شرایط بسیار دشواری مواجه خواهیم شد. به‌عنوان‌مثال بسیاری از شهرهای ساحلی به زیرآب رفته و میلیون‌ها نفر مجبور به مهاجرت خواهند شد.

آیا می‌توان از تغییرات اقلیمی جلوگیری کرد

تغییرات اقلیمی را درصورتی‌که اقدامات سریع و همه جانبه‌ای صورت گیرد، می‌توان کاهش داد یا زمان آن را به تعویق انداخت. برای تحقق این اهداف باید عادات محیط زیستی خود را اصلاح کنیم، تلاش کنیم تولید آلودگی‌های ناشی از کربن دی‌اکسید را تا پایان قرن به صفر برسانیم، غلظت دی‌اکسید کربن موجود در اتمسفر را کاهش دهیم که ساده‌ترین راه، کاشت درخت است. این اهداف با انجام کارهایی کوچک اما به‌صورت دسته‌جمعی، می‌توانند تحقق یابند. راحت‌ترین اقداماتی که ما به‌عنوان عضو کوچکی از این کره خاکی می‌توانیم انجام دهیم، عبارت‌اند از: کاشت درخت، مصرف کمتر گوشت قرمز، کاهش مصرف پلاستیک، تفکیک و بازیافت زباله، حداکثر استفاده از وسایل، استفاده بیشتر از گل و گیاه، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک!