صنعت تفریح یا صنعت ویلا؟

بازار ویلا  با بازار مسکن تفاوت دارد. این بازار مورد تقاضای خانوارهای با درآمد متوسط به بالا، برای تفریح است و تغییر و تحولات در این بازار را باید تا حدودی درنتیجه عوامل موثر بر شرایط اقتصادی و رفتار این خانوارها جست‌وجو کرد. خانواده‌هایی که ویلای بلااستفاده خود را در روزهای تعطیل باقیمتی مناسب اجاره می‌دهند و درآمدی کلان به جیب می‌زنند. بازار ویلا که با صنعت تفریح گره‌خورده، حاشیه‌های پیدا و پنهان بسیاری دارد که بازار مسکن به‌پای آن نمی‌رسد.

از دست رفتن ذخیره جنگل‌های شمال تا تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی خشک شرق اصفهان با حفر غیرقانونی چاه‌ها برای افزایش قیمت زمین ازجمله پس‌لرزه‌های توجه تفریح لاکچری بازها به ویلا و ساخت آن است.

تعطیلات لاکچری ها

رونق بازار ویلا در کشور به‌خصوص در سال‌های اخیر را می‌توان متاثر از شرایطی همانند تغییرات آب‌وهوایی و شرایط اقلیمی جدید در کشور، تبدیل اراضی کشاورزی و جنگلی به ویلاهای تفریحی به دلیل بازدهی پایین کشاورزی، شکل‌گیری طبقه مرفه در کشور، شکل‌گیری فرهنگ نامناسب تملک ویلا در شمال و پایین بودن نسبی قیمت زمین در شمال کشور به‌خصوص در مناطق روستایی آن دانست.

با وقوع پدیده خشک‌سالی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی کشور و همچنین وقوع پدیده ریز گردها، بسیاری از خانوارها اقدام به خرید مسکن و ویلا در مناطق شمالی کشور کرده‌اند و  این روند در سال‌های آینده به دلیل حادتر شدن شرایط به‌خصوص کمبود شدید آب در برخی از مناطق کشور، تشدید می‌شود.

از اوایل دهه نود تاکنون به دلیل شوک در بازارهای متعدد ازجمله سکه، ارز و زمین و همچنین سوءاستفاده از شرایط تحریمی، طبقه نوکیسه و مرفهی در کشور به وجود آمد که بخشی از پول خود را برای تفریح به ویلا تبدیل کردند و تقاضای زمین و ویلا را در شمال افزایش دادند و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

بسیاری از ویلاهایی که در شمال ساخته‌شده در طول سال توسط مالکان آن‌ها چندان مورداستفاده قرار نمی‌گیرد و فقط به‌منظور کسب منزلت اجتماعی خریداری‌شده به‌طوری‌که با محاسبات مالی می‌توان ثابت کرد اجاره ویلا توسط این مالکان بسیار کم‌هزینه‌تر از خرید و نگهداری ویلا است ولی باوجوداین آن‌ها ترجیح می‌دهند برای خرید ویلا اقدام کنند.

ازجمله عوامل موثر بر تقاضا در هر بازاری، قیمت است. بررسی بسیاری از آگهی‌های فروش زمین و ویلای ساخته‌شده، بیانگر پایین بودن قیمت به‌خصوص در بازار زمین است که این مساله انگیزه و قدرت خرید زمین توسط بسیاری از خانوارها را در شمال افزایش داده است.

تفریح و بازار ویلا

مجموعه این شرایط  باعث شده که ویلا سازی علاوه بر استان‌های شمالی، در اطراف تهران نیز افزایش یابد. این امر در اصفهان و به‌ویژه در مناطقی که خشک‌سالی غالب شده، با افزایش چشمگیری مواجه شده به‌طوری‌که بخشی از زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها در شرق اصفهان، بدون تغییر کاربری، اقدام به دیوارکشی، ساخت آلونک و ساختمان ویلا کرده و با حفر چاه، آن را به قیمت مناسبی به فروش رسانده‌اند. در مواردی نیز باغ‌ها را برای برگزاری جشن و پارتی اجاره می‌دهند تا دوستداران تفریح در ویلا، مسیر طولانی تا شمال را طی نکنند!با توجه به استقبال طبقه بالای جامعه از خرید ویلا، باوجود رکود ساخت‌وساز مسکن در داخل محدوده شهرها اما  در این مناطق ساخت‌وساز ویلا همچنان پررونق است.