شهر سبز رؤیا نیست

اسلو

پایتخت نروژ، اسلو عنوان معتبر پایتخت سبز اروپا را از طرف کمیسیون اروپا برای سال ۲۰۱۹ دریافت کرد. این شهر که در سواحل جنوبی این کشور در رأس اسلو فورد قرار دارد، این موفقیت را مدیون تعهد خود و تلاش برای بهبود محیط شهری خود است. افزایش آگاهی شهروندان نسبت به تغییر محیط‌زیست در سطح شهر. ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری ، به‌روزرسانی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و نصب تجهیزات ترافیکی هوشمند از مهم‌ترین اقدامات مسوولان شهر است.

این شهر دارای یک مرز کمربند سبز است که پارک‌های ملی و حفاظت‌شده را از توسعه محافظت می‌کند. در نیمه اول سال ۲۰۱۸ ، طبق اتحادیه اروپا، ۶۰ درصد از کل وسایل نقلیه جدید فروخته‌شده در اسلو برقی بوده و ۵۶ درصد از تمام سفرهای حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین می‌شوند. میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در شهر نیز کاهش‌یافته است.

باغ شهر سنگاپور

این شهر یا بهتر است بگوییم جزیره، در نوک جنوبی شبه‌جزیره مالایا واقع‌شده است. سنگاپور که به‌عنوان یکی از تمیزترین شهرهای جهان شناخته می‌شود یکی از سبزترین شهرها است. این شهر که بیشتر با آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده شناخته می‌شود ، برنامه‌ریزی دقیقی برای فضای سبز شهری خود دارد. این شهر که سبزترین شهر آسیا است در سال ۱۹۹۲ برنامه‌ای برای آب پاک ، هوای پاک و زمین پاک ایجاد کرد. امروز، اگر ساختمان‌ها سر به فلک کشیده آن‌که به جنگل بتونی معروف است پشت سر بگذارید، شبکه‌ای از پارک‌ها را می‌یابید که جزیره را پوشانده و پوشش سبزرنگ است که حدود ۴۶ درصد شهر را تشکیل می‌دهد.

این جزیره که به رنگ سبز است، قصد دارد تا اواسط قرن ۲۱ زباله‌های قابل دفن را به صفر برساند. رهبران شهر که وسواس زیادی در پیش‌بینی جمعیت دارند، در حال تبدیل پارک‌های فراوان به “باغ‌های درمانی” هستند که برای افراد مسن طراحی‌شده است. استفاده از نیمکت پارکی مناسب برای گفتگو، لوازم ورزشی پارکی مناسب برای آن‌ها، حتی ساخت زمین‌بازی و تاب سرسره کودکان ازجمله این اقدامات است.

شهر کوریتیبا در برزیل

تلاش مسئولان کوریتیبا برای تبدیل این منطقه به شهر سبز نوعی احترام به فرهنگ و تاریخ غنی این شهر است. از دهه ۱۹۷۰ به بعد، در شهر بیش از ۱٫۵میلیون درخت کاشتند و ۲۸ پارک عمومی افتتاح کردند. تمام این امکانات برای همه اقشار جامعه در دسترس‌اند. مثلا دانشگاه آزاد محیط‌زیست شهر امکان یادگیری درباره زندگی پایدار را هم برای شهروندان ثروتمند و هم شهروندان محروم فراهم کرده است. افراد می‌توانند درازای شرکت در برنامه‌های بازیافت این شهر، غذا و ژتون رایگان برای استفاده از اتوبوس‌های پرسرعت شهر دریافت کنند.

البته گفتنی است درست که بسیاری از شهرهای سبز  شناخته‌شده در نوار بارشی مناسبی قرار دارند اما فراموش نکنیم همین شهرها زمانی آلوده ، پرترافیک و ناامید از آینده‌ای پاک بودند اما حالا روش‌های بکار گرفته‌شده در آن‌ها برای کنترل آلاینده‌ها و بهبود کیفیت زندگی شهری تبدیل به الگویی برای دیگر نقاط جهان شده است، به‌عبارت‌دیگر اگر مردمانی نخواهند، جزیره‌های پر بارش را هم تبدیل به جهنم‌های آلاینده می‌کنند و چون راه درست اش را بروند می‌توانند ازآنچه دارند محافظت کنند.