گام‌های بلند شهرک‌های صنعتی اصفهان

۴۵ روزمانده به دهه فجر

رسول سواری بیان می‌کند: ۴۵روز مانده به دهه فجر برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده است که افتتاح پروژه‌های دهه فجر را عملیاتی کنیم، این طرح‌ها درزمینهٔ آب‌رسانی، برق‌رسانی، گازرسانی به واحدهای صنعتی، تلفن، فیبر نوری، تصفیه‌خانه فاضلاب، ایستگاه‌ها و خودروهای آتش‌نشانی و خدمات موردنیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی ازجمله فضای سبز و مبلمان شهری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان اظهار می‌کند:

علت تأکید افتتاح این پروژه‌ها در این برهه زمانی آنکه شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرک‌های صنعتی کشور یک دست‌آورد بزرگ برای نظام است که بعد از انقلاب اسلامی به مردم کشور هدیه داده‌شده و ازاین‌رو براین موضوع تأکید داشته‌ایم. اقدامی که سال گذشته نیز انجام گرفت.  وی می‌افزاید : ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت انجام‌شده است اما از طرفی سرمایه‌گذاری از سوی مردم بوده و مبلغی بالغ‌بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان توسط مردم برای توسعه صنعت و اقتصاد شهرک‌ها سرمایه‌گذاری شده است،براین اساس لازم است اطلاع‌رسانی کاملی هم به مردم انجام گیرد. سواری بیان می‌کند :هرروز شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف کشور هستیم تولیداتی که در شهرک‌های صنعتی، علمی و تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری کشور توسط متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ رخ‌داده است و باید برای امیدواری در بحث اقتصاد به اطلاع مردم برسد و این اطلاع‌رسانی وظیفه حوزه رسانه است. به گفته این مسوول ۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی با حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ قرارداد واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران، در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان وجود دارد. که حدود هفت هزار و ۵۰۰ واحد فعال بهره‌برداری تولیدی و صنعتی با اشتغال‌زایی برای افزون بر ۱۷۰ هزار نفر، در شهرک‌های صنعتی این استان مستقر است. وی خاطرنشان می‌کند : امروز محصولات واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی اصفهان نه‌تنها بسیاری از نیازهای استان و کشورمان را رفع کرده وما را بی‌نیاز به واردات بسیاری از محصولات می‌کند بلکه گام‌های بلندی هم در راستای صادرات و برطرف کردن نیاز دانش‌بنیانی و فناورانه کشورهای منطقه برداشته‌شده است.

قرار بر توسعه شهرک‌های داخل شعاع ۵۰کیلومتری نیست

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در بخش دیگری از اظهارات خود در ارتباط با ممانعت از پراکندگی صنایع دراستان می‌گوید: تعاملات بسیار خوبی برای استقرار صنایع در شهرک‌ها ایجادشده است. تلاش بر آن است اجازه تأسیس واحدهای جدید صنعتی  را در اراضی ملی خارج از شهرک‌های صنعتی صادر نکنیم. شهرک‌های صنعتی خودپذیرای این واحدها هستند.که دریکی دو سال اخیر، تقریباً  این ممنوعیت ایجادشده است .اگر این‌ها خارج از اراضی شهرک‌ها مستقر شوند مشکلات زیرساختی زیادی را خواهند داشت.  وی تصریح می‌کند: در صورت فقدان شهرک‌های صنعتی نیز با پراکندگی صنایع درسطح استان و ایجاد لکه‌های صنعتی فراوانی روبرو می‌شدیم ودرتقسیم حامل‌های انرژی و منابع زمین  چالش فراوانی را داشتیم. به عبارتی اگر اکنون با ۸۰ شهرک صنعتی روبرو هستیم در آن شرایط ممکن بود با ۵۰۰ لکه صنعتی مواجه باشیم.که این موضوع خود شرایط بدتری را موجب می‌شد.

این مسوول در پاسخ به این پرسش دنیای اقتصاد که آیا با توجه به چالش‌های موجود، توسعه شهرک‌ها توجیه‌پذیر است؟

 و چه تدابیری برای تأمین نیروی انسانی متخصص در این شهرک‌ها اندیشیده شده است می‌گوید: در ارتباط با توسعه شهرک‌های صنعتی تا دستگاه‌های خدمت رسان به‌خصوص سازمان محیط‌زیست تأییدیه‌ای ارائه ندهند هیچ شهرکی تأسیس نمی‌شود.  و می‌افزاید :قرار بر توسعه شهرک‌هایی مانند سگزی وجی که در داخل شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان واقع‌شده‌اند نیست به دنبال تأسیس یکسری شهرک‌های فاقد آلاینده‌ها  مانند دارویی ویا غذایی در منطقه  غرب استان هستیم. وی در پاسخ به چگونگی تأمین نیروی انسانی این شهرک‌ها اظهار می‌کند: وضعیت نیروی انسانی حاد اما درصدد کشف ظرفیت‌های مغفول نیروی انسانی برآمده‌ایم.

بخشی از منابع انسانی ما افراد تحصیل‌کرده بدون مهارت هستند. که قرار است با روش‌های خاص به آن‌ها کمک شود. در مبحث آموزش واحدها نیاز به دوره‌های تخصصی است. دوره‌های مهارتی مانند تکنسین ،جوشکاری وتاسیسات برحسب نیاز واحدهای صنعتی همچنین دوره‌های مدیریتی مالی برگزار می‌شود ، که با یک نیازسنجی از واحدهای صنعتی مشخص می‌شود چه دوره‌ها وتخصص‌هایی لازم است برنامه‌ریزی‌ها در بخش آموزش انجام و سپس در دوران سال دوره‌ها برگزار می‌شود. به‌علاوه ظرفیت‌هایی هم در حوزه اداره کار وجود دارد که با تعاملات انجام‌گرفته با این اداره قرار است نسبت به این مورد هم اقدام شود.