بدون گوشت شاید، بدون پروتئین هرگز

در همین حال تغییر جهانی در مصرف گوشت با ارزیابی میانگین سالانه افرایش درصد مصرف هر کیلوگرم گوشت توسط هر فرد در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ میلادی بر اساس داده‌های گردآوری شده از ۱۶۵ کشور ۰.۶۹ درصد افزایش یافته است.

در مقابل، کشورهای مالاوی، تاجیکستان، چاد، کنگو و میانمار در آن بازه زمانی به ترتیب به میزان ۱۳.۷۶، ۱۰.۷۸، ۱۰.۵۸، ۸.۷۳ و ۸.۴ درصد بیش‌ترین میزان افزایش مصرف گوشت را در بازه زمانی ارزیابی شده داشته اند.

نتایج ارزیابی نشان می‌دهد بازارهای نوظهور مانند ویتنام و برزیل بیش از هر زمان دیگری گوشت مصرف می‌کنند که ناشی از افزایش درآمد است. چین که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ میلادی افزایش میزان مصرف سرانه گوشت ۱۲.۸ درصدی را تجربه کرده اکنون بیش از یک چهارم کل مصرف گوشت در جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار به دست آمده بین افزایش درآمد و مصرف گوشت قرمز رابطه مستقیمی وجود دارد هر چند روند آرام اما پیوسته‌ای در جهان برای کاهش اختیاری مصرف گوشت قرمز آغاز شده که می‌تواند نوید بخش احتمال کاهش تولید گوشت قرمز و عوارض ناشی از آن باشد. البته باید در نظر داشت کاهش کلی  مصرف پروتئین‌ها در هر کشوری به ویژه آنچه در کشور ما رخ داده روندی خطرناک برای سلامت مردمان است و لازم است حداقل پروتئین مورد نیاز بدن از هر مسیر تامین شود.