پیشبرد نمک‌زدایی

وقتی صحبت از تغییرات آب‌و‌هوایی به میان می‌آید، بشریت در حال شکستن همه رکوردهای اشتباه است. انتشار گازهای گلخانه ای در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید. در سپتامبر ۲۰۲۳، میانگین دمای جهانی ۱.۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن بود. با توجه به سرویس تغییرات آب‌و‌هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا، ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت‌شده تا‌کنون بوده است.

گزارش شکاف انتشار برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) امسال به این ترتیب آغاز می‌شود. هر سال، این گزارش تفاوت بین انتشار کافی برای محدود‌کردن گرمایش زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد یا ۲ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ و انتشار مجاز طبق تعهدات جهانی فعلی را مشخص می‌کند. همان‌طور که اوضاع پیش می‌آید، مشارکت‌های تعیین‌شده ملی (NDCs)  برای محدود‌کردن افزایش دما به ۲.۹ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن تا سال ۲۱۰۰ کافی است و NDCهای مشروط آن را به ۲.۵ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهند. بنابراین، مقداری فاصله فراتر از حد بالایی توافق پاریس، ۲ درجه سانتی‌گراد و بسیار گرمتر از حد ترجیحی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد وجود دارد.

 اکنون، برای جلوگیری از نقض این حد بالا، انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ باید ۲۸ درصد کمتر از آنچه در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود، باشد. برای اینکه خودمان را نزدیک به هدف واقعی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نگه داریم، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای ۴۲ درصد کمتر از میزان پیش‌بینی شده باشد. اوایل سال ابتکار بین‌المللی کرایوسفر، یک شبکه داوطلبانه از کارشناسان و محققان سیاست‌گذاری که از حفظ یخچال‌های طبیعی، صفحات یخی و یخ‌های دائمی زمین حمایت می‌کنند، گزارش سالانه وضعیت کرایوسفر خود را منتشر کرد و معرفی آن حتی وحشتناک‌تر است:

آب یخ‌زده زمین در صفحات یخی، یخ دریا، منجمد دائمی، اقیانوس‌های قطبی، یخچال‌های طبیعی و برف در نقطه صفر قرار دارند و شروع به رسیدن به مرزی می‌کنند که در آن سازگاری به ضرر و آسیب تبدیل می‌شود و در هر مقیاس زمانی انسانی غیرقابل برگشت است. از نقطه نظر کرایوسفر، ۱.۵ درجه سانتی‌گراد به سادگی به ۲ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر ترجیح داده نمی‌شود، این تنها گزینه است.

اگر تشخیص ما این باشد، احتمالا اقیانوس‌های جهان در قرن بیست و یکم به منبع قابل‌توجهی برای آب آشامیدنی تبدیل می‌شوند که به توسعه سریع ظرفیت‌های نمک‌زدایی ما نیاز دارد، اما این خود چالش‌های جدیدی را به همراه دارد.

در حالی که نوید یک منبع به ظاهر پایان‌ناپذیر آب شیرین را می‌دهد، این فرآیند انرژی‌بر و از نظر زیست محیطی مضر است. مسئله اصلی در تخلیه آب نمک بسیار غلیظ نهفته است که می‌تواند اکوسیستم‌های دریایی و سطوح شوری را به شدت تغییر دهد. علاوه بر این، وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی برای نیروگاه‌های آب شیرین‌کن، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشدید می‌کند و از قضا به تغییرات اقلیمی که کمبود آب را تشدید می‌کند، کمک می‌کند. در سال ۲۰۲۴، تلاش برای توسعه تکنیک‌های نمک‌زدایی با انرژی کارآمد و هماهنگ با محیط زیست است.

 نظارت بر برج آبی آسیایی

آنچه که برج آبی آسیا نامیده می‌شود - فلات تبت و مناطق کوهستانی مجاور آن که نقشی حیاتی در زندگی حدود ۲ میلیارد نفر ایفا می‌کند - نه تنها یکی از در معرض خطرترین اجزای کرایوسفر است، بلکه در این فرآیند نیز وجود دارد. با کاهش آن، کیفیت آب ممکن است بدتر شود.

محققان آکادمی علوم چین یافته‌هایی را در نیچر منتشر کردند مبنی بر اینکه مقادیر بیشتر آب ذوبی که در دوره‌های زمانی منقبض شده در یخچال تولید می‌شود، نیرو و سرعت جریان را افزایش داده و در نتیجه باعث فرسایش بیشتر شده است.

ترکیب سنگ در این منطقه از جهان به گونه‌ای است که افزایش شار رسوب ممکن است آلاینده‌هایی مانند آرسنیک، کلسیم و منیزیم را وارد آب آشامیدنی صدها میلیون نفر کند. در نتیجه، تشدید تلاش‌های نظارتی ممکن است جان انسان‌ها را نجات دهد زیرا کرایوسفر همچنان در فشار است. بسیاری از محققان خواستار ایجاد یک شبکه تحقیقاتی شده‌اند که داده‌های مربوط به کیفیت آب‌های زیرزمینی و سطحی، ژئوشیمی رواناب یخچال‌ها، تخریب دائمی یخ‌ها و انتشار آلاینده‌ها را در آن سوی مرزها جمع‌آوری و بررسی کند.

از سال ۲۰۱۷، چین زیرساخت‌های نظارت بر محیط زیست خود را در سراسر هیمالیا ایجاد کرده است تا تصویر بهتری از آنچه در فلات تبت اتفاق می‌افتد به دست آورد. سال گذشته، تیمی از دانشمندان چینی با موفقیت بلندترین ایستگاه خودکار هواشناسی جهان را در ارتفاع بیش از ۸۸۰۰ متری کوه اورست، ایجاد کردند. برای اولین بار ضخامت یخ و برف در قله با استفاده از رادار با دقت بالا اندازه‌گیری شد.

چین دارای هشت ایستگاه تحقیقاتی مشابه در اورست است که پارامترهای مختلف آب‌و‌هوایی از جمله دما، رطوبت، سرعت باد و تغییرات تشعشع را تحت نظر دارند. امسال، دانشمندان چینی بار دیگر با ایجاد ایستگاه‌های نظارتی بر فراز ششمین قله مرتفع جهان، قله دیگر هیمالیا، کوه چو اویو، تاریخ‌ساز شدند و این دومین بار است که یک تیم تحقیقاتی چینی از ارتفاع ۸۰۰۰ متری بالا می‌رود. کوه پوشیده از برف و یخ‌زده در تمام طول سال، مخزن طبیعی ارزشمندی از داده‌های اقلیمی را ارائه می‌کند که اسرار تغییرات محیطی در ارتفاعات را در طول زمان آشکار می‌کند. با رسیدن اعماق یخ به بیش از ۷۰ متر، هسته‌های یخی استخراج شده از این سایت، چشم‌انداز کشف اسرار کرایوسفر را ارائه می‌دهد که به میلیون‌ها سال قبل بازمی‌گردد.

  آلودگی ناشی از وسایل نقلیه الکتریکی (EV)

محدود کردن گرمایش به سطوح سازگار با کرایوسفر به گردش کلی ناوگان خودروی ما نیاز دارد. در حالی که ممکن است انتشار کربن را کاهش دهد، محیط زیست را به روش‌های دیگری آلوده می‌کند.

نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد استخراج لیتیوم وجود دارد، که می‌توان انتظار داشت که در دهه آینده به شدت افزایش یابد، زیرا توافق نهایی کاپ۲۸ طرف‌ها را متعهد می‌کند تا ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر کنند، باتری های بیشتر؛ سنگ معدن لیتیوم بیشتر. به عنوان مثال در Silver Peak، قلب لیتیوم نوادا، قرار است تولید در چند سال آینده دو برابر شود تا تقاضای فزاینده برای راه‌حل‌های انرژی پاک برآورده شود، و دولت ایالتی بیش از ۱۷ هزار ادعا برای اکتشاف لیتیوم دارد. اما استخراج لیتیوم می‌تواند تأثیر مخرب قابل‌توجهی بر روی اکولوژی‌ها داشته باشد. متداول‌ترین شکل استخراج لیتیوم، که بر عملیات در «مثلث لیتیوم» آمریکای لاتین (آرژانتین، بولیوی و شیلی) غالب است، شامل تبخیر آب نمک غنی از مواد معدنی است که بسیار پرمصرف آب است. این فرآیند می‌تواند منابع آب مجاور را کاهش دهد و بر جوامع محلی، کشاورزی و تعادل کلی اکوسیستم تاثیر بگذارد. علاوه بر این، مواد شیمیایی سمی مورد استفاده در فرآیند یا کشف شده در حین استخراج می‌تواند منابع آب را آلوده کند. گرد و غبار و آلاینده‌های ناشی از عملیات معدنی می‌توانند کیفیت هوا را کاهش دهند. اثرات تجمعی تخریب زیستگاه، آلودگی آب و خاک می‌تواند منجر به کاهش تنوع‌زیستی منطقه شود. هم گونه‌های گیاهی و هم جانوری می‌توانند در معرض تهدید قرار گیرند و اکوسیستم‌های نامتعادل ایجاد کنند و بر گونه‌های وابسته به این زیستگاه‌ها تأثیر بگذارند.

علاوه بر این، وزن سنگین‌تر خودروهای برقی در مقایسه با وسایل نقلیه سنتی منجر به افزایش سایش تایر می‌شود که به نوبه خود به انتشار بیشتر ذرات کمک می‌کند و چالش جدیدی در مدیریت کیفیت هوا ایجاد می‌کند.

  ردیابی آلاینده‌های سوخت‌های زیستی

جایگزین‌های تجدیدپذیر برای سوخت‌های فسیلی و گاز طبیعی، ساخته شده از زیست توده، سوخت زیستی و بیوگاز هستند اما نه لزوما جایگزین‌های کربن خنثی. انرژی زیستی که از مواد آلی تشکیل شده است، در طی احتراق، دی‌اکسید‌کربن آزاد می‌کند. با این حال، طرفداران ادعا می‌کنند که این انتشارات توسط محصولات در حال رشد مجدد دوباره جذب می‌شوند و انرژی زیستی را عملا کربن خنثی می‌کنند.

IPCC در گزارش خود استدلال می‌کند که وقتی انرژی زیستی به درستی تولید شود، «می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش انتشار را در مقایسه با انرژی پایه سوخت‌های فسیلی ایجاد کند.» اما آنها در سایر آلاینده‌ها با سوخت‌های فسیلی مشترک هستند.

نفت یا زغال‌سنگ نتیجه‌ی میلیون‌ها سال فشرده‌سازی است. در سال ۲۰۰۲، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده یک پیش‌نویس گزارش فنی در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای موتورهای با سوخت زیستی منتشر کرد که به این نتیجه رسید که افزایش حجم سوخت زیستی انتشار ذرات معلق را کاهش می‌دهد، خطرناک‌ترین شکل آلودگی هوا، در حالی که کمی NOx را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث ایجاد شرایط مزمن تنفسی شود. ما می‌دانیم که چگونه این آلاینده‌ها را پایش کنیم. سوال این است که آیا می‌توانیم آنها را در مقیاسی که ممکن است مورد نیاز باشد، نظارت کنیم، زیرا سوخت‌های زیستی قرار است شروع به کار کنند.

در واقع، تعهد کاپ۲۸ به سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ به معنای افزایش حجم تولید انرژی زیستی و همچنین بادی، خورشیدی و برق آبی است. در اکتبر ۲۰۲۳ در نشست G۲۰، اتحاد جهانی سوخت‌های زیستی با مشارکت بسیاری از اعضا اعلام شد. دو تن از اعضای اتحاد، امارات متحده عربی و برزیل، قرارداد مهمی را در اوایل سال جاری منعقد کردند که طی آن، امارات به تولیدکنندگان پیشرو در جهان سوخت زیستی برزیل سرمایه‌ای برای توسعه ظرفیت‌های صادراتی ارائه می‌دهد، سرمایه‌گذاری مناسب برای یک دولت نفتی که به دنبال مقداری کربن است، اعتباراتی برای توجیه توسعه برنامه ریزی شده در تولید.

 مهار شعله‌ور شدن گاز

در حالی که شعله‌ور کردن گاز از دیرباز یک روش معمول در استخراج نفت بوده است، جایی که گاز طبیعی اضافی سوزانده می‌شود، اما این گاز هم ضایع‌کننده و هم برای محیط زیست مضر در نظر گرفته می‌شود زیرا ترکیبی از دی‌اکسید‌کربن، متان، کربن سیاه و آلاینده‌های سرطان‌زای هوا را به اتمسفر آزاد می‌کند، افزایش دما در حالی که سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد.

در سال ۲۰۲۳، مشخص شد که شعله‌های گاز غیرقانونی و گزارش‌نشده قابل توجه توسط شرکت‌های بزرگ نفتی در میادین نفتی که توسط غول‌هایی مانند BP، Eni، ExxonMobil، Chevron و Shell در منطقه خلیج‌فارس اداره می‌شوند، رخ داده است. در حالی که برخی از کشورها مانند نروژ با موفقیت آتش‌سوزی گاز را تنظیم کرده‌اند، برخی دیگر در منطقه خلیج‌فارس، اغلب به دلیل منافع در‌هم تنیده شرکت‌های نفت ملی و سیاست‌های دولت، عقب مانده‌اند. همه این شعله‌ور شدن در گزارش‌های رسمی انتشار آلاینده‌های این شرکت‌ها به دلیل استانداردهای گزارش‌دهی ثبت نمی‌شد، که فقط انتشار گازهای گلخانه‌ای از سایت‌هایی را که مستقیما آنها را اداره می‌کنند، در نظر می‌گیرند. در بسیاری از موارد، مسوولیت اعلام آلاینده‌ها بین پیمانکاران اولیه و اپراتورها منتقل می‌شود که منجر به عدم پاسخگویی می‌شود. این شکاف مهم تهدیدی برای تضعیف تلاش‌ها برای پایان دادن به شعله‌ور شدن معمول است، مانند تعهد بانک جهانی برای ریشه‌کن کردن این عمل تا سال ۲۰۳۰، که بسیاری از شرکت‌های درگیر در این رسوایی به آن متعهد شده‌اند.