توسعه تعامل ذوب آهن اصفهان و پارک علمی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

مهران قمی معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان در این نشست به معرفی بخش‌های مختلف کارخانه پرداخت و گفت : این مجتمع عظیم صنعتی با روش روز دنیا «کوره بلند» سبد محصولات ساختمانی، انواع ریل مترو و راه آهن سراسری و همچنین آرک‌های معدنی را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

وی افزود : ذوب آهن اصفهان بر اساس تدوین نقشه راه تحولی شرکت، تولید محصولات ارزش افزا را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده است و هم اکنون تیرآهن بال پهن تا سایز H۳۰ در این کارخانه تولید می‌شود که مزایایی از جمله ایمنی بسیار بالا در برابر زلزله، تسریع در ساخت و ساز، کاهش قیمت تمام شده ساختمان، افزایش فضای مفید آن، قابلیت بازیافت مصالح و ... را در پی دارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت تصریح کرد: تولید سازگار با محیط زیست همواره سرلوحه فرایند تولید در کارخانه است و در این راستا بر اساس طرح جامع زیست محیطی شرکت پروژه‌های مختلفی را در سه بخش آب، خاک و هوا تعریف نموده است.

وی در خصوص استفاده از پساب تصفیه شده شهرهای اطراف در فرایند تولید شرکت، مجهز بودن این مجتمع عظیم صنعتی به نیروگاه و همچنین دارا بودن بزرگترین جنگل دست کاشت در بین صنایع کشور نیز توضیحاتی ارائه کرد.

بهروز بادکو رییس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز اظهار داشت: این دانشگاه طی دوره‌های مختلف ارتباط بسیار خوبی در زمینه‌های علمی و پژوهشی با ذوب آهن اصفهان داشته است و در کنار این رویکرد علاقمند هستیم در بخش زنجیره ارزش صنعت ساختمان نیز  به صورت تخصصی با ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده مقاطع ساختمانی در ایران همکاری بیشتری داشته باشیم که در این زمینه موافقیت معاونت علمی و وزارت علوم نیز اخذ شده است.

وی افزود : این دانشگاه ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه دارد که در مرحله اول برای اعضای هیات علمی و کارکنان آن ساخ تحدود ۵۰ هزار واحد تخمین زده می‌شود و لذا این فرصت بسیار ارزشمندی است که بتوانیم از محصولات این مجتمع عظیم صنعتی به ویژه به صورت مدولار در پروژه‌ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد : با ایجاد مرکز نوآوری مشترک دانشگاه آزاد و ذوب آهن اصفهان و انعقاد تفاهم بین این دو مجموعه می‌توان فعالیت‌های عملیاتی بسیار خوبی را در بخش‌های علمی و ساخت و ساز مهندسی انجام داد که قعطاً ارزش آفرینی را در بخش‌های گوناگون را محقق می‌کند.

محمدجواد ذبیحی مدیر امور تولید و مرتضی شیرین پرور مدیر تحقیق و توسعه شرکت نیز در زمینه استاندادها و گواهینامه‌های تولیدی شرکت، ارتباط اثربخش صنعت و دانشگاه و همچنین فرایندهای تولید محصولات شرکت و مدولارسازی تیرآهن‌های بال پهن، گزارش مبسوطی در این نشست ارائه کردند

اکبر پیرستانی معاون فناوری نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت : امروز بازدید بسیار خوبی را در خصوص مرکز نوآوری صنعت ساختمان از ذوب آهن اصفهان داشتیم و فرایند تولید محصولات استاندارد این شرکت را از نزدیک مشاهده کردیم.

وی خاطرنشان کرد : به وجود صنعت عظیم و مدرن مانند ذوب آهن اصفهان در ایران اسلامی افتخار می‌کنیم و پیشرفت این مجتمع عظیم صنعتی در زمینه تولید محصولات ارزش افزا به واقع ستودنی است.

 معاون فناوری نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار داشت : با تاسیس مرکز نوآوری مشترک بین ذوب آهن اصفهان و این دانشگاه می‌توان یک نقشه راه حرفه‌ای ایجاد تحولات عظیم در صنعت ساختمان رقم زد.

وی بیان کرد : استفاده از محصولات مدولار سازی شده ذوب آهن اصفهان در پروژه‌های ساختمانی این دانشگاه را نیز دنبال می‌کنیم و در این زمینه به زودی تفاهم نامه‌ای با این مجتمع عظیم صنعتی به امضا می‌رسد.

گفتنی است پنجمین رویداد ملی عصر امید پارک علم و فناوری با همکاری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی "رویداد تحولی نوین در صنعت ساختمان" را اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار می‌کند که ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده مقاطع ساختمانی کشور و پشتیبان طرح نهضت ملی مسکن در این رویداد تخصصی حضوری فعال خواهد داشت.