فولادمبارکه پیشتاز در صنعت نت کشور

محسن کفیل، مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه در همایش تخصصی نگهداری و تعمیرات در صنایع فولاد و معدنی ضمن تشریح سیر پیشرفت جهانی نگهداری و تعمیرات اظهار کرد: از سال ۲۰۱۰ صنعت ۴ و نت هوشمند در دنیا رشد چشمگیری داشته است و ما برای عقب نماندن در این حوزه نیاز است شتاب بیشتری داشته باشیم. وی افزود: از منظر ارزش و تأثیرگذاری، تحولات نت در دنیا در طول زمان از نت عملیاتی به سمت نت راهبردی حرکت کرده است. مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه در ادامه به بیان مأموریت فولاد مبارکه در این زمینه پرداخت و بیان داشت: مأموریت اصلی فولاد مبارکه در درجه اول توسعه سطح فن‌آوری صنعت فولاد کشور و پس از آن تولید بیش از ۵۰ درصد فولاد کشور است. وی گفت: هلدینگ فولاد مبارکه شامل حدود ۱۳۰ شرکت است، ظرفیت فولاد مبارکه ۷.۲ میلیون تن است که در ابتدا با ۲.۴ میلیون تن شروع کرده است، ۸/۱۰ میلیون تن هم ظرفیت کلی در سطح هلدینگ است. مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه در ادامه ضمن بیان افتخارات فولاد مبارکه بیان داشت: شرکت در سال ۱۳۹۷ تندیس زرین جایزه تعالی اروپا EFQM و در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰و ۱۴۰۲ تندیس زرین جایزه تعالی سازمانی را دریافت کرد که در سال ۱۴۰۲ در این جایزه برای اولین بار در کشور امتیاز بیشتر از ۷۰۰ را کسب کردیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هم تندیس زرین مدیریت دارایی را به عنوان تنها شرکتی که این جایزه را دریافت کرده کسب کردیم.

کفیل مسیر رشد نت در فولاد مبارکه از بدو راه اندازی شرکت تا به حال را توضیح داد و اضافه کرد: در مسیر تعالی نت فولاد مبارکه در سال ۱۳۷۰ نگهداری پیشگیرانه، در سال ۷۹ نگهداری پیشگویانه، در سال ۸۰ نت بهره‌ور فراگیر تعریف و اجرا شد. در سال ۹۳ طراحی مدل تعالی نت انجام شد و پس از آن از نظام‌های مختلف در حوزه نت شامل نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان، تحلیل ریشه‌ای خرابی‌ها و بهینه سازی استانداردهای تعمیراتی استفاده شد. وی ادامه داد: اولین الزام پیاده‌سازی نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت داشتن سیستم مدیریت اطلاعات نت است که خوشبختانه در فولاد داریم. الزام دوم، شناسایی و ردیابی تجهیزات به‌منظور اعمال مدیریت هزینه و افزایش عمر آن‌ها است که در این راستا پروژه تگ‌گذاری تجهیزات را از چند سال پیش شروع کردیم که اکنون در مراحل پایانی آن هستیم.

مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه بیان داشت: ساختار نگهداری و تعمیرات فولاد مبارکه به صورت نیمه متمرکز است. کفیل در تشریح فعالیت قسمت‌های نت شرکت عنوان کرد: پایش وضعیت تجهیزات بحرانی توسط بازرسی فنی انجام می‌شود و در این راستا نظام جامع پایش وضعیت تدوین و جاری سازی شده است. از مهم‌ترین محورهای نظام می‌توان به شناسایی تجهیزات بحرانی، تعیین و اختصاص عیوب بالقوه، تعیین پارامترها، مشخص کردن سطوح هشدار، برنامه‌ریزی‌های اولیه، انجام اقدامات اصلاحی در سیستم‌ها و پایش اقدامات اصلاحی توسط بازرسی فنی اشاره کرد. وی تصریح کرد: در دفتر فنی تعمیرات مدیریت کلان نظام نت شرکت انجام می‌شود و در این راستا فعالیت‌هایی مانند برنامه‌ریزی ۱۲۰۰ توقف در سال، مدیریت حدود ۳۰۰ هزار کد قطعه یدکی و تهیه هشت هزار و ۵۰۰ مدرک فنی ساخت داخل در سال انجام می‌شود.

مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه گفت: در تعمیرگاه مرکزی حدود ۳۲ هزار در خواست کار تعمیراتی و ۹ هزار درخواست کار ساخت تجهیزات مختلف انجام می‌شود. در تعمیرات مرکزی حدود ۴۵ هزار درخواست کار تعمیراتی با ۵/۲ میلیون نفر ساعت در سال انجام می‌شود. وی در بیان آمار نیروهای بخش تعمیر و نگهداری فولاد مبارکه اظهار کرد: پرسنل امانی فولاد مبارکه ۱۲ هزار نفر هستند که از این تعداد ۳۰۰۰ نفر یعنی ۲۵ درصد در بخش نت فعالیت دارند. مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: مدل تعالی نت را در سال ۱۳۹۳ با همکاری مراکز دانشگاهی طراحی کردیم و بر اساس آن فولاد را ارزیابی و در ادامه نقشه را نت شرکت تدوین و ۳۹ پروژه بهبود تعریف شد. وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تا بهمن ماه ۴ میلیون و ۴۵۶ نفر ساعت تعمیرات در سطح شرکت داشتیم که در مقایسه با سال‌های قبل حجم تعمیرات تقریباً در یک بازه بوده است که با توجه به افزایش تولیدی که داشته‌ایم این نشان دهنده بهره وری بیشتر تعمیرات است. کفیل اضافه کرد: فولاد مبارکه در صنعت نت کشور پیشتاز بوده و همواره به عنوان الگویی برای دیگر شرکت‌ها است.