یادداشت copy

افتتاح سالن جدید نمایشگاه بین‌المللی اصفهان هم‌زمان بود با دوران فترت نمایشگاه‌ها در سراسر جهان به‌واسطه همه‌گیری ویروس کرونا و چشم‌انداز پایان نامشخص بحران برنامه‌ریزی برای تحول را دشوار کرده بود. با پایان این دوران و شکل‌گیری تفکر مدیریت جدید درمجموع تلاش شد تصویری روزآمدتر و کارآمدتر از فعالیت نمایشگاهی در این سازمان خلق شود. این تصویر تازه محصول توأمان تجربه گذشتگان، توسعه زیرساخت‌ها و علم نوین مدیریت است که منجر به سازمان‌دهی آن به‌عنوان یک‌نهاد اثرگذار اقتصادی شده است.

بر این اساس با توجه به نیازهای بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور این شرکت وظیفه دارد تا نقش شتاب‌دهنده و تسهیلگر کسب‌وکارها را داشته باشد و خلاء‌های موجود در این شبکه‌ها را جبران کند. شرکت نمایشگاه اصفهان امسال در حالی پا به دوران بلوغ خود گذاشت که با برنامه‌ریزی و استراتژی‌های جدید اتصال به تحولات بین‌المللی را در دستور کار قرار داده و بیش از گذشته به زمینه‌های وابسته به نوآوری و برگزاری رویدادهای هیبریدی توجه دارد. امری که موجب اشتغال بخش بیشتری از جوانان با توجه به تغییر ذائقه کاری در نسل جدید می‌شود.

ظرف دو سال گذشته با استراتژی جدید، شاهد تحولات راهبردی و تاکتیکی در این مجموعه هستیم که با رسالت و روح فعالیت نمایشگاهی همخوانی دارد. در این رویکرد نمایشگاه محل تبادل ایده‌ها، نظرها و نما نام  (برند)ها،  آشنایی بازدیدکنندگان با کالاها، خدمات و فنّاوری‌های ممالک مختلف، گسترش مبادلات تجاری، جلب سرمایه‌گذاری و بسترسازی جهت تبادل تجربیات اقتصادی و اجتماعی، محصولات گوناگون در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و رشد و توسعه اقتصادی کشور به‌ویژه استان اصفهان با استفاده از نیروهای مجرب و شیوه‌های نوین و خلاقانه است. در این رویکرد تأکید شده است که صنعت نمایشگاهی به‌عنوان بخش مهمی از فعالیت‌های تجاری دارای اثر تراکم و انتشار بسیار قدرتمند اقتصادی است که می‌تواند به‌طور مؤثر رشد اقتصادی و تجاری در استان را ارتقا بخشد و تحولات مثبت دامنه‌داری را برای تولید و عوامل تولید استان به ارمغان آورد. جایگاه نهادی نمایشگاه در این چشم‌انداز بسیار موردتوجه است و این مجموعه تلاش دارد، نقش نهادی خود را در برقراری پل ارتباطی برای توسعه شبکه‌های تولید، تجارت و صادرات با سازمان‌دهی رویدادها و همایش‌های داخلی و بین‌المللی ایفا کند.

با در نظر گرفتن کارکردهای کلیدی نمایشگاه برای اقتصاد کشور، این مجموعه در سال جاری برنامه‌ریزی‌های کاربردی را در توسعه زیرساختی و تسهیل نقش ارتباطی داشت. نباید ازنظر دور داشت که نمایشگاه فرصت کم‌نظیر آگاهی، دانایی و ارتباط است. طراحی مسیر تحول کسب‌وکار از رهگذار نمایشگاه یکی از اهدافی بود که درمجموع نمایشگاه اصفهان دنبال می‌شد. برگزاری یک رویداد نمایشگاهی در کنار تجربیات مربوط به توسعه شبکه‌های ارتباطی و افزایش شمار مخاطبین برای سازمان‌ها و شرکت‌ها، این امکان را فراهم می‌آورد که مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان با آخرین تحولات در حوزه‌های تخصصی گوناگون آشنایی پیدا کنند و مسیر کسب‌وکار خود را طراحی یا متحول سازند. فراهم آوردن یک زیرساخت مناسب و کارآمد به این منظور مهم‌ترین مأموریت‌های نمایشگاه بین‌المللی اصفهان بوده است که طی سال گذشته با کوشش تمامی عوامل در مسیر آن حرکت کرده است.

بخش دیگری از این تلاش‌ها مربوط به عملیات عمرانی در این مجموعه است که در کنار فعالیت‌های مرتبط به فرایندهای مدیریتی، کمک به توسعه فضای کسب‌وکار و انجام مسئولیت‌های اجتماعی سازمان، نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای موردنظر داشته است. تعداد عملیات عمرانی که امسال در سایت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان انجام شد، فراوان و متنوع است. همه این اقدامات در راستای بهینه‌سازی تجربه بازدیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه طراحی‌شده بود. خیابان‌کشی و خط‌کشی خیابان‌ها به‌منظور بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در داخل و پیرامون مجموعه، افزایش زیرساخت پارکینگ‌ها، بهبود روشنایی و کارگذاری برج‌های نوری، کابل‌کشی و دسترسی بیشتر به زیرساخت برق در نمایشگاه، توسعه فضای سبز و کاشت درختان جدید، ایجاد خدمات رفاهی و تفریحی مانند سوپرمارکت، اضافه شدن فضای موزه، آشپزخانه، بازطراحی ساختمان تجارت و بازاریابی، انتقال سازه‌های کروی جهت افزایش زیرساخت نمایشگاه و... شماری از تلاش‌های صورت گرفته در بخش عمرانی و زیرساختی نمایشگاه است.

طی نیمه دوم سال 1402 تعداد 21 عنوان نمایشگاه در اصفهان برگزار شد و درمجموع این شرکت میزبان 42 نمایشگاه با عناوین مختلف در حوزه‌های متفاوت کسب‌وکار بود. اغلب این نمایشگاه‌ها با ماهیت تخصصی که داشتند، به افزایش تعامل در صنایع گوناگون کمک کرده‌اند و تلاش شده است، بیشترین زیرساخت‌های لازم در این راستا را در اختیار کسب‌وکارها قرار داده شود. همچنین تعداد 87 کارگاه آموزشی در حاشیه نمایشگاه‌ها برگزار شد که بر مبنای نظرسنجی‌های صورت گرفته در افزایش دانش و مهارت بازدیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان در حوزه‌های تخصصی اثرگذار بود.