رویداد محوریِ سامانمند؛ شاخصه نمایشگاه بین‌المللی در 1402

به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

در سال ۱۴۰۲ نمایشگاه چه روندی را طی کرد و چه برنامه‌های مشخصی را اجرا کرد؟

در سال ۱۴۰۲ بر اساس برنامه‌ریزی استراتژیکی که انجام شد، نقش نمایشگاه را در صنعت و اقتصاد شهری بر اساس برنامه‌ای مدون و فعالیت‌هایی که بتواند آرمان‌ها و چشم‌اندازمان را تحقق بخشد، پیگیری کردیم، مهم‌ترین نکته‌ای که هر سازمانی در برنامه‌ریزی‌ها خود مدنظر دارد چشم‌انداز پیش رو و برنامه استراتژیک است. نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ روند مثبتی را در پی گرفت و وارد مبحث چشم‌انداز و برنامه استراتژیک شد که در ادامه تصمیم بر این شد تا سال ۱۴۰۲ تفاوت محسوس با گذشته داشته باشد.

 یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در ۱۴۰۱ این بود که نگاه به صنعت نمایشگاهی بیشتر حول محور برگزاری یک یا چند عنوان نمایشگاهی می‌چرخید و رویداد‌های جانبی در حاشیه بود. پس یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها ورود به حوزه نرم‌افزاری در نظر گرفته شد تا همراه با هر نمایشگاه، رویداد‌های مختلفی را ایجاد کنیم، نشست‌های تخصصی و آموزشی همراه با مدیران و مسوولان شهر یا اجزای زنجیره تأمین صنعت، در کنار کارگروه‌ها و نشست‌های تخصصی فراهم کردیم.

جالب اینجاست که اگر در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۲ عنوان نمایشگاهی برگزار کردیم در کنار هرکدام چندین نشست تخصصی قدرتمند هم تشکیل شد. نمایشگاه‌‌هایی که خروجی واقعی داشت و استقبال خوبی از آن شد، نزدیک به ۱۵۰ نشست تخصصی در سال جاری رخ داد که ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای ما در ۱۴۰۲ بود.

از سوی دیگر در کنار نشست‌ها و رویدادها سعی کردیم برای نمایشگاه‌ها محتوا سازی کنیم، بازدیدکنندگان خارجی را وارد کنیم تا با صنعت ما آشنا شوند. با استفاده از ظرفیت شهری، وزارت خارجه و شهرداری تلاش شد که ساختار محیطی را بهبود ببخشیم.

به‌جز حوزه نرم‌افزاری و توسعه نرم، نمایشگاه بین المللی اصفهان از منظر کالبد و توسعه فیزیکی در سال ۱۴۰۲ چه روندی را پشت سر گذاشت؟

در کنار مباحث استراتژیک و توسعه نرم‌افزاری، توسعه فیزیکی سایت نمایشگاهی جدید اصفهان در ۱۴۰۲ هم قابل‌توجه بود. برای مثال بیشتر از ۲۵ درصد به ساختار فضای سبز و معابر و پارکینگ‌ها اضافه کردیم. یک اتفاق مهم دیگر هم خاک‌برداری سالن شماره ۲ بود که ساخت فونداسیون آن‌ نیز به‌زودی آغاز خواهد شد، اتفاقی که ۸ هزار مترمربع به فضای نمایشگاهی اضافه خواهد کرد.

در سالی که حالا به انتهای آن نزدیک می‌شویم، نزدیک به ۱۰۰ هزار مترمربع افزایش معابر و ۱۵۰۰ متر پارکینگ‌ها را گسترش دادیم. ما ساختار نمایشگاه‌ها را ازنظر دسترسی تغییر داده و دو سازه کروی نیز به محوطه منتقل شدند؛ همچنین در حوزه زیرساخت‌ها یکی از کار‌های مهم آغاز نصب ژنراتور است که می‌تواند در مدیریت مصرف انرژی کمک شایانی برای نمایشگاه در طول سال باشد، همچنین سالن‌های مختلف دیگری نیز به این مجموعه اضافه شدند که می‌توانند تحت عنوان فضای کار اشتراکی مورداستفاده قرار بگیرند.

در سالی که پیش روداریم، توسعه نمایشگاه از منظر کالبدی با چه رویکردی دنبال خواهد شد؟

یکی از اهداف در سال آینده تکمیل کار‌های باقیمانده از ۱۴۰۲ است. ما در سال آینده بنا داریم که سالن ۲ و ۳ را به مرحله نصب سازه فلزی برسانیم چون امسال مناقصه ساختار فلزی را برگزار کرده‌ایم.

از سوی دیگر کماکان توسعه فضای فیزیکی هم در دستور کار قرار دارد! ما می‌خواهیم فضا‌ی مفید نمایشگاهی و مابقی فضاهای مرتبط را در سال آینده ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.

البته رویکرد توسعه فیزیکی در نمایشگاه مبتنی بر تلاش برای ساخت اکوسیستم پایدار و دوستدار محیط‌زیست و متناسب با توسعه پایدار کلان‌شهر اصفهان خواهد بود، به لحاظ اینکه متعهد به انجام رسالت اجتماعی خود هستیم و از سوی دیگر امید داریم تا بتوانیم الگوی قابل اتکایی برای آینده اصفهان در حوزه توسعه پایدار باشیم.

پس در آینده نزدیک اولویت استفاده از انرژی پاک و تصفیه‌خانه به‌صورت جدی موردتوجه قرار خواهد گرفت، در راستای اهداف زیست‌محیطی و تعهد نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به اهداف خود مبنی بر تعریف اکوسیستم توسعه پایدار ساخت تصفیه‌خانه در برنامه‌های ما قرار دارد همچنان که نصب صفحه‌های خورشیدی در دستور کار قرار دارد تا در حوزه توسعه پایدار نیز قدم برداریم.

به‌عبارت‌دیگر تصفیه‌خانه، روشنایی معابر، توسعه پارکینگ‌ها و سلول‌های خورشیدی بخشی از کار‌های سخت‌افزاری ماست. یکی از کار‌هایی که در ۱۴۰۳ دنبال آن هستیم عنوان‌های نمایشگاهی جدید است. از سویی نکته مهمی که برای سال آینده مدنظر خواهد گرفت، توجه به پایداری فضای سبز است که فرهنگ‌سازی و تعمیق آنچه در حوزه بایدهای ذهنی و هم در حوزه اجرا جزئی از سیاست‌های اصلی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان است.

توسعه نرم‌افزاری نمایشگاه در سال ۱۴۰۳ به کدام سمت حرکت می‌کند؟

باید بگویم نمایشگاه‌های ۱۴۰۲ به سمت تخصصی شدن حرکت کرد اما سال آینده به این امر با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. سعی می‌کنیم نمایشگاه را به یک نمایشگاه تخصصی و خاص تبدیل کنیم تا مخاطب خاص داشته باشیم. بخشی از فعالیت‌های ما در حوزه نمانام سازی (برندینگ) قطعاً جای کار دارد و در بخش بازاریابی و برندینگ در سال آینده بیشتر کار می‌کنیم. ما به دنبال دیجیتالیزه کردن بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایمان هستیم.

 یکی از مهم‌ترین کار‌ها تحت عنوان تحول دیجیتال و ارتباط بهتر با مشتری را مدنظر داریم، توجه به سامانه‌های الکترونیکی است؛ بحث تسهیل ارتباط با مشتریان نیز مدنظراست. هرچقدر بتوانیم از سامانه‌های هوشمند استفاده کنیم، بهره‌وری ما بالاتر می‌رود. ما توجه خاصی به بازدیدکننده خارجی داریم و سعی می‌کنیم که عنوان‌هایی را که به رونق صنعتمان کمک می‌کند را گسترش دهیم. یکی از عناوین نمایشگاهی سال آینده بحث کسب‌وکار و بنگاه‌های زودبازده و مباحث صادراتی است. اینجا ده‌ها فعالیت وجود دارد که باید انجام شود تا رسالت بهتر شدن نمایشگاه را پیگیری برای مخاطبان بیشتر از گذشته عیان شود.

تفاوت اتفاقاتی که در نمایشگاه سال آینده رخ خواهد داد با رویداد‌های امسال چیست؟

مهم‌ترین تفاوت سیستمی شدن بیشتر نمایشگاه است. ما یک سری بخش‌هایی داریم که هنوز جای کار دارد و باید سیستمی به کار بیافتد. ارتباط با مشتری و مشارکت‌کننده باید به اجرا دربیاید. توجه به فضای سبز در حوزه توسعه پایدار ازجمله اهداف ماست که باوجود گران بودن، دنبال پیگیری آن هستیم. توجه ویژه به مشتریان متخصص و مشارکت‌کنندگان متخصص نیز در این زنجیره نقش مهمی دارند. ما امسال برخی از نمایشگاه‌ها را به علت تخصصی نبودن برگزار نکردیم.

نمایشگاه در محوطه‌ای واقع‌شده که هیچ سایه عمومی ندارد؛ ازجمله در پارکینگ‌ها؛ آیا می‌توانید این مژده را به مخاطبین خود بدهید که برای توسعه بیشتر پارکینگ‌ها و ایجاد فضای مطلوب‌تر داشته باشید؟

برآورد بودجه ما به‌نوعی محدود و مشخص است، بیایید مساله را به نحو دیگری مرور کنیم، در حال حاضر سه هزار درختچه داریم. برای احداث یک باغچه کوچک خاک آن باید عمق ۲.۵ متر عوض شود به‌عبارت‌دیگر احداث یک باغچه، تنها چندین میلیون تومان، خاک تازه خواهد یعنی هزینه فضای سبز در این منطقه بالاست. بیشتر از ۲۵ هزار متر آبیاری قطره‌ای میلیارد‌ها تومان هزینه داشته است. درواقع مشکل اصلی ما ۲ چیز است؛ اول اینکه منطقه سایت نمایشگاهی، به‌شدت بادخیز است و سازه‌های قوی می‌خواهد، در ضمن بحث خاک هم مطرح است. وقتی یک متر خاک‌برداری می‌کنیم به سنگ می‌رسیم. خاکی که برداشت می‌کنیم هم اصلاً قابل‌استفاده نیست. نمایشگاه‌ها البته عموماً بعدازظهر هستند و اوج آفتاب را رد می‌کنیم، من نمی‌گویم سایه‌سازی لازم نداریم. توسعه پارکینگ که انجام دادیم قابل‌توجه بود. از سوی دیگر در سال ۱۴۰۲ شاهد توسعه فیزیکی خواهیم بود. اگر خدا کمک کند تحول زیادی در حوزه فضای فیزیکی داریم. دو اسکله سازه فلزی و همچنین ساختمان تجارت و ساختمان ۴۰۰ نفری هم ایجاد می‌شود. برنامه‌های مهمی برای سال آینده در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با همدلی بخش‌های مختلف به حداکثر آن‌ها دست پیدا می‌کنیم.

نمره شما به عملکردتان در سال ۱۴۰۲ چیست؟

اگر بگوییم از خودمان راضی هستیم که اشتباه است و جلو پیشرفت را می‌گیرد. کارکنان و سرمایه‌های انسانی این مجموعه در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان ماهانه ۴ نمایشگاه برگزار می‌کردند و شبانه‌روز مشغول بودند. با توجه به زحمات همکاران من، باید به آن‌ها تبریک گفت اما تا جایگاه اصلی صنعت نمایشگاهی در اصفهان فاصله‌داریم؛ این تلاش‌ها باید اول مورد رضای خدا و سپس مورد رضایت مردم شهر باشد. ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم از خودمان راضی باشیم اما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا خدمت‌گزاری خوب برای اصفهان باشیم.

1 copy