نوروز؛ فرصتی برای رونق صنعت گردشگری

همچنین افزایش هتل‌های اصفهان از ۱۰۵ به ۱۲۰ مورد، ارائه خدمات از طریق ۲۵ مهمان‌پذیر به مسافران و افزایش تعداد مدارس از ۳۵۰ مدرسه در سال گذشته به ۶۰۰ مورد ازجمله تمهیداتی است که مسوولان استانی برای گردشگران نوروزی اصفهان اندیشیده‌اند.

همواره از صنعت گردشگری به‌عنوان بهترین و بهینه‌ترین جایگزین برای نفت در اقتصاد تک‌محصولی ایران سخن به میان می‌آید.

ازاین‌رو ضروری است به چگونگی جذب گردشگران بیشتر به‌عنوان اساسی‌ترین بخش این صنعت، نگاه ویژه‌ای شود به‌خصوص آنکه اگر بپذیریم خدمات، اصلی‌ترین خروجی گردشگری به شمار می‌رود.

در این حال مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد، برای میزبانی از گردشگرانی که اصفهان را به‌عنوان گزینه‌ای برای سفر انتخاب می‌کنند. چالش‌هایی که از نقطه آغازی یک سفر شروع‌شده و تا زمان انتهایی این مسافرت ادامه خواهد داشت و وجود هرکدام می‌تواند مانعی برای انتخاب یک محل به‌عنوان مقصد سفر باشد.

رشد نرخ مراکز اقامتی در فصل‌های پر گردشگر، عدم همکاری مأموران راهنمایی و رانندگی در مورد تردد خودروی توریست‌ها، سطح پائین افراد آموزش‌دیده، ساعت اندک کار سایت‌های گردشگری، ضعف زیرساخت‌ها و مشکلاتی نظیر جاده‌های ناایمن و ناکافی، عدم توسعه مناسب شبکه حمل‌ونقل ریلی و کمبود هتل در اصفهان، هرکدام تهدیدی برای صنعت کم‌رمق توریسم ما بشمار می‌آیند.

 کسادی آژانس‌های گردشگری، هتل‌ها و فعالان صنایع‌دستی، درنهایت حال ناخوش‌تر صنعت نیمه‌جان گردشگری را به دنبال می‌آورد.

در این میان تنها نقطه امید این کسب‌وکارها به گردشگران نوروزی است که شاید بارونق گیری مسافرت‌ها در این ایام، بتوانند تا حدودی زیان یک‌ساله را جبران نمایند. هرچند نوروز ۱۴۰۳ نیز همانند امسال به دلیل هم‌زمانی با ماه رمضان ممکن است با محدودیت‌هایی همراه باشد و این موضوع، رونق گردشگری را تحت‌الشعاع خود درآورد.

اما مسئله مهم‌تر از این تقارن ایام، شرایط اقتصادی مردم است که این روزها، دشوارتر از همیشه و قطعا سفر از اولویت سبد هزینه‌ها خارج گشته است.

بر این اساس در چنین شرایطی انتظار می‌رود مسوولان و متولیان مرتبط با این حوزه تمهیدات و مشوق‌های ویژه‌ای را برای سفر و گردشگری در نظر بگیرند و با تسهیل سفر ارزان هم امکان سفر برای مردم را فراهم کنند و هم مانع ورود آسیب بیشتر به بخش خصوصی حوزه گردشگری شوند.

چه‌بسا اصفهان از مراکزی است که معمولاً اگر شرایط مطلوب و مساعد باشد پذیرای گردشگران زیادی در زمان‌هایی چون تابستان و نوروز بوده است؛ و بدون تردید برای نوروز امسال هم انتظار می‌رود با توجه به شرایط این ایام، مسوولانش تدارکاتی را برای گردشگران اندیشیده باشند تا از این فرصت ویژه‌ای که در طول سال فقط یک‌بار، سهم هر استان می‌شود بهترین بهره‌مندی برده شود.