ضرورت بازبینی نرخ‌های مارجین در صنعت پخش

یکی از چالش‌های جدی که نیازمند نگاه دولت و اصلاح و بازبینی است، مساله مارجین‌هاست. افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک، نیروی انسانی و هزینه‌های سوخت و ... اصلاح نرخ‌های مارجین را ناگزیر ساخته، اما به رغم تاکید موکد فعالان صنعت پخش، دولت توجه چندانی به این درخواست‌ها ندارد.

فشارهای ناشی از نرخ پایین مارجین

مدیرعامل شرکت قاسم ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»  با اشاره به اینکه شرکت‌های فعال در صنعت پخش در سال‌های اخیر تمامی تلاش خود را برای افزایش بهره‌وری و در نتیجه کاهش بهای تمام شده توزیع به کار برده‌اند، گفت: شرکت‌های پخش با همین هدف در تلاشند تا کالا با کمترین هزینه به دست مصرف‌کنندگان برسد  و به این وسیله بخشی از کاهش قدرت خرید خریداران را جبران کنند.

به گفته حسین یوسف خزرایی از سمت دیگر  با توجه به مشکلات  به وجود آمده در تامین منابع مالی برای تولیدکنندگان، فعالان این بخش  تمامی قدرت جریان نقدینگی خود را با وجود تحمل فشارهای فراوان به کار گرفته‌اند تا بخشی از نقدینگی مورد نیاز را حتی با کاهش دوره بازپرداخت جبران کنند.

وی افزود:  در این مسیر شرکت‌های پخش همواره به دلیل کاهش مارژین دستوری تحت فشار بوده‌اند، اما بدون کم و کاست و در کمترین زمان ممکن محصولات به خصوص اقلام اساسی را به حلقه بعد از خود تحویل داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل و نقل و نیروی انسانی بوده‌ایم، افزود: با توجه به ماهیت خدماتی شرکت‌های پخش این هزینه‌ها نقش قابل توجهی در افزایش بهای تمام شده پخش را داشته است لذا در صورت بازنگری در قیمت‌های دستوری و اختصاص بخشی از سود تولید به این زنجیره این مشکل برطرف خواهد شد.

به گفته وی در صورت ایجاد امکان برقراری نظام چانه زنی بین پخش و تولید بر سر موضوع نرخ‌گذاری قطعا شرکت‌ها خود امکان ایجاد تعادل در تقسیم سود را خواهند داشت.

اتحاد تشکل‌های صنعت برای چانه‌زنی

مدیرعامل شرکت قاسم ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ساختارهای تفکیک شده و منحصر بفرد موجود در هر یک از هلدینگ‌های کشور، امکان تشکیل کنسرسیوم بین شرکت‌های پخش روی کاغذ امکان  دارد اما در زمین اجرا بهتر است از ساختارهای موجود در انجمن و اتحادیه شرکت‌های پخش استفاده شود تا حمایت‌های لازم برای اعضا فراهم  شود. برای مثال یکی از موارد کارآیی این اتحاد می‌تواند به تعادل رساندن مارژین‌ها در چانه‌زنی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ باشد.

یوسف خزرایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سهام شرکت‌های پخش بورسی با اشاره به اینکه شرایط و روندهای موجود در بازار بورس کشور به دلایل مختلف به شرایط و موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی کل کشور وابستگی بسیار زیادتری دارد تا با وضعیت و شرایط خود شرکت‌ها افزود: بدیهی است با به تعادل رسیدن این شرایط وضعیت سهام شرکت‌هایی چون قاسم ایران که از وضعیت بنیادی خوبی در تحلیل‌های مالی برخوردار هستند و بازوی اجرایی هلدینگ بزرگ مینو به حساب می آیند از آینده‌ای روشن و پر سود برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: البته با توجه به تورم سالانه کشور و همچنین انتظار افزایش نرخ ارز در بازار، افزایش نرخ سهام در بازار بورس نیز محتمل است.

وی در ارتباط با وضعیت تکنولوژیکی و توسعه فناوری در شرکت‌های پخش گفت: در سال‌های اخیر با توجه به فشاری که  روی بهای تمام شده شرکت‌های پخش وارد شد نیاز  به افزایش بهره‌وری نیز بیشتر احساس شد لذا برنامه‌های مختلفی برای آموزش‌های هدفمند نیروی انسانی با انجام نیازسنجی آموزشی طراحی و اجرا شد. همچنین در حوزه فناوری‌ها استفاده از هوش مصنوعی و به کارگیری الگوریتم‌های پیشرفته بهینه سازی نقطه عطفی را در کاهش هزینه‌های ویزیت و مسیریابی و لجستیک در شرکت قاسم ایران رقم زد.

وی افزود: همواره در این سال‌ها سعی شده تا با مطالعه فرآیندها و تکنولوژی‌های شرکت‌های پیشروی پخش جهانی از به‌روزترین روش‌ها در حوزه توزیع استفاده شود. به کارگیری سیستم‌های جامع اطلاعاتی نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد.

با توجه به اینکه قیمت مواد غذایی و ارز و هزینه‌های تولید و توزیع در کشور به شدت افزایش یافته، از مدیرعامل پخش قاسم ایران پرسیدیم صنعت پخش از بعد سرمایه گذاری‌های آتی، سودآوری و ... چه جایگاهی را در آینده کسب می‌کند؟

وی در پاسخ گفت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی حفظ وضع موجود در دستور کار قرار گیرد از طرفی شرکت‌های بزرگ پخش با توجه به صرفه به مقیاس در آینده نیز از سودآوری مناسب برخوردار خواهند بود، اما شرکت‌های کوچک  یا تازه واردان این صنعت در موقعیت سختی قرار خواهند گرفت. البته با به کارگیری برنامه‌های کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری و همچنین استفاده از روش‌های نوین و تکنولوژی‌های به روز می‌تواند سودآوری آینده صنعت را تضمین کند.