ستون راست copy

این سیستم‌ها، هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا با موقعیت‌های جدید سازگار شوند، الگوها را بشناسند و حتی از تجربیات خود بیاموزند، درست مانند انسان‌ها. فناوری‌های هوش مصنوعی را می‌توان در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها، ازجمله مراقبت‌های بهداشتی و مالی تا حمل‌ونقل و سرگرمی به کاربرد، و در حال حاضر شیوه زندگی و کار بشر را به روش‌های عمیقی تغییر می‌دهد. حرفه حسابداری نیز از این امر مستثنا نیست و این فناوری نوظهور پتانسیل خودکارسازی وظایف متعدد، افزایش دقت، کارایی و ارائه بینش‌های جدیدی را دارد که می‌تواند به نفع حسابداران و مشتریان آن‌ها باشد؛ به‌طورکلی هوش مصنوعی بر اساس قابلیت‌ها و کاربردهای آن به چند دسته تقسیم می‌شوند که اهم آن‌ها به شرح ذیل است

ماشین‌های واکنشی

این‌ها ابتدایی‌ترین شکل هوش مصنوعی هستند و فقط می‌توانند به محیط واکنش نشان دهند. آن‌ها هیچ قابلیت مبتنی بر حافظه ندارند و نمی‌توانند از اقدامات گذشته درس بگیرند.

حافظه محدود

این نوع هوش مصنوعی توانایی یادگیری از داده‌های تاریخی برای تصمیم‌گیری را دارد. این سیستم‌ها می‌توانند اطلاعات را در زمان واقعی مشاهده و پردازش کنند و آن‌ها را برای کارهایی مانند اتومبیل‌های خودران یا دستیارهای هوشمند بکار برند.

تئوری ذهن

 هوش مصنوعی تئوری ذهن، باهدف درک حالات ذهنی انسان‌ها ازجمله احساسات، تمایلات، باورها و افکار آن‌ها انجام می‌شود. اگرچه هنوز به‌طور کامل توسعه‌نیافته است، اما این نوع هوش مصنوعی برای ساخت مدل‌های پیشرفته‌تر که می‌توانند به‌طور مؤثر با انسان‌ها تعامل داشته باشند، بسیار مهم است.

خودآگاهی

 سیستم‌های هوش مصنوعی خودآگاه توانایی درک حالات درونی، خواسته‌ها و نیات خود را دارند. درحالی‌که این نوع هوش مصنوعی هنوز فرضی است، اما به‌طور بالقوه می‌تواند نحوه تعامل انسان‌ها و ماشین‌ها را در آینده متحول سازد.

یادگیری ماشینی

(ML)شامل توسعه الگوریتم‌هایی است که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد بدون برنامه‌ریزی صریح، از تجربه یاد بگیرند و پیشرفت کنند. ML به‌طور گسترده در برنامه‌های مختلف مانند تشخیص تصویر و گفتار، سیستم‌های توصیه و پردازش زبان طبیعی استفاده می‌شود.

یادگیری عمیق

 زیرمجموعه‌ای از ML است. مدل‌های یادگیری عمیق از ساختار و عملکرد مغز انسان الهام گرفته‌شده است. این مدل‌ها می‌توانند با استفاده از شبکه‌های عصبی بزرگ کارهای پیچیده را یاد بگیرند و انجام دهند.

پردازش زبان طبیعی (NLP)

 NLP هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا زبان انسان را درک، تفسیر و تولید کند و ارتباط یکپارچه بین انسان‌ها و ماشین‌ها را ممکن می‌سازد. هر یک از این انواع هوش مصنوعی نقش مهمی در پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و امکان پذیرش گسترده آن در صنایع و برنامه‌های مختلف را دارد.

 هوش مصنوعی محدود

 به‌عنوان هوش مصنوعی ضعیف شناخته می‌شود، این نوع هوش مصنوعی برای انجام یک کار خاص یا حل یک مشکل خاص مانند بازی شطرنج یا پیش‌بینی آب‌وهوا طراحی‌شده است. این نوع هوش مصنوعی رایج‌ترین هوش مصنوعی است که پیاده‌سازی می‌شود.

 هوش مصنوعی عمومی

 این‌یک سیستم هوش مصنوعی با ظرفیت درک و یادگیری هر کار فکری است که یک انسان می‌تواند انجام دهد، ازجمله حل مساله، استدلال، تفکر انتزاعی و بازنمایی دانش. هوش مصنوعی عمومی هنوز فرضی است و اغلب به‌عنوان هوش عمومی مصنوعی (AGI) شناخته می‌شود.

اَبَر هوش مصنوعی

 این سطحی از هوش مصنوعی است که از هوش انسانی پیشی می‌گیرد و اغلب به‌عنوان Super Intelligence (ASI) نامیده می‌شود. درحالی‌که این مفهوم هنوز فرضی است، نگرانی‌های اخلاقی، اجتماعی و فنّاورانه زیادی را ایجاد می‌کند.