علی سیاح- پژوهش و تحقیق از ارکان اساسی توسعه و رشد یک جامعه است. جامعه‌ای رو به توسعه نیازمند نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را در مسیرهای عقلانی به جریان بیندازند.
ارتباط توسعه‌ پایدار با ساختارهای علمی و پژوهشی جامعه، رابطه‌ای تنگاتنگ است که از خلال آن می‌توان از یافته‌ها و نظریات ارزشمند در جهت اهداف ملی بهره‌برداری کرد. فرهنگ تحقیقات همراه خود نوعی آینده‌نگری را همراه دارد. شناخت ظرفیت‌های علمی و پژوهشی می‌تواند در اشاعه و تقویت فرهنگ پژوهش موثر باشد. هدف این صفحه، آشنایی و معرفی دستاوردهای پژوهشی در قالب مقالات، گزارش‌های راهبردی و پایان‌نامه‌ها در جهت رشد و ارتقای فرهنگ پژوهشی جامعه است. خط رابط این پژوهش‌ها اقتصاد و موضوعات مرتبط با آن خواهد بود. مطالب این شماره به شرح زیر است:
مقاله‌ «دانشگاه و توسعه‌ منطقه‌ای» را که خلاصه‌ای از آن در این شماره ارائه شده محمد عزیزی با همکاری احمد داوری، احمد خدادادی، فرهاد نصرتی و فاطمه سبزعلی نوشته و دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اقدام به انتشار آن کرده است. موضوع اصلی این مقاله ارتباط متقابل دانشگاه و محیط پیرامونی در دست‌یافتن به توسعه‌ منطقه‌ای است. مقاله ابتدا مفهوم توسعه‌ منطقه‌ای را تشریح می‌کند و بعد از آن به بررسی ارتباط دانشگاه و منطقه‌ پیرامون و اشکال مختلف این ارتباط می‌پردازد.
«درباره‌ قانون برنامه‌ توسعه‌ مالزی» عنوان مقاله‌ای است که مهسا شعبانی آن را به رشته‌ تحریر درآورده و دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آن را منتشر کرده است. این مقاله به بررسی اهداف، فلسفه، ساختار و نحوه‌ اجرای برنامه‌های توسعه در کشور مالزی می‌پردازد و دلایل کامیابی مالزی در مسیر توسعه را از خلال تدوین برنامه‌های توسعه می‌کاود.
مقاله‌ علمی پژوهشی «بررسی و پیش‌بینی آثار افزایش نرخ ارز بر رشد بخش‌های عمده اقتصاد ایران(۱۳۹۳-۱۳۵۵)» نیز به صورت اجمالی معرفی می‌شود. نویسندگان این مقاله دکتر هادی غفاری، مهدی جلولی و علی چنگی آشتیانی، با توجه به نوسانات بازار ارز و اهمیت این نوسانات بر اقتصاد کشور اقدام به بررسی علمی آثار این نوسانات بر چهار بخش عمده‌ اقتصادی، یعنی کشاورزی، صنایع و معادن، نفت و گاز و خدمات پرداخته‌اند. این مقاله در شماره‌ دهم فصلنامه‌ علمی پژوهشی پژوهش‌های رشد و توسعه‌ اقتصادی منتشر شده است.
«شکاف درآمدی، دغدغه امنیتی کشورهای در حال گذار؛ مطالعه موردی ایران» نوشته‌ علی ربیعی، به بررسی علت ناآرامی‌ها، محرومیت‌ها، انواع شکاف‌های اجتماعی، طبقاتی و قومیتی در ایران پرداخته و راه‌حل‌های مناسبی را برای جذب ساختاری طبقات اجتماعی پیشنهاد داده است. این مقاله در شماره ۵۷ فصلنامه‌ راهبرد منتشر شده است.
«مالیات تورمی در ترازوی عدالت» عنوان پژوهش دیگری است که در آن محمد اسماعیل توسلی استاد اقتصاد و وهاب قلیچ‌زاده دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با در نظر گرفتن آثار تورم بر زندگی طبقات مختلف جامعه،‌ بر نقش دولت در جبران خسارت‌های ناشی شده از تورم به‌ویژه بر زندگی طبقه متوسط و پایین تاکید می‌کنند. این پژوهش از سوی پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شده است.