در پرونده قبلی نمودار زیر آورده شده بود تا نمایش دهد که پدیده پیری جمعیت یا کاهش شدید نرخ باروری کل مختص کشور ایران نیست و با تقدم و تاخری در اکثر کشورهای جهان مشاهده شده است. همان‌طور که می‌بینید محور عمودی نرخ باروری کل یعنی تعداد فرزندان به ازای هر زن را نمایش می‌دهد و در طول زمان نرخ باروری کشورها به‌طور کلی با یک افول کلی همراه بوده است و این کاهش نرخ باروری در کشورهای پیشرفته‌تر زودتر به‌وقوع پیوسته است.
این پیک جمعیتی در نرخ باروری پس از مدتی به پنجره جمعیتی بدل خواهد شد و اندکی بعدتر نسبت افراد پیر به جوان افزایش می‌یابد. این روندی است که با شدت و ضعف‌هایی در همه کشورهای جهان مشاهده شده است. برای مثال کره‌جنوبی حدود ۲۰ سال قبل از ایران همین کاهش شدید نرخ باروری را تجربه کرد و با برنامه‌ریزی توانست این فرصت را تبدیل به احسن کند و رشد اقتصادی این کشور حاصل همان پنجره جمعیتی است. درباره ایران نیز بحران خیلی خاصی وجود ندارد و امید است با ایجاد شرایط بهتر اقتصادی به استقبال این پنجره جمعیتی برویم و با مهیا کردن شرایط کار و تلاش رشد اقتصادی هرچه بیش از پیش را در پی داشته باشیم.
از این نکته نیز نباید غافل باشیم که هم‌اکنون جمعیت ایران با نرخ ۳/۱ درصد در سال در حال افزایش است؛ یعنی هر سال حدود ۱ میلیون نفر بر جمعیت کشور افزون می‌شود و این افزایش جمعیت تا مدتی در کشور ادامه خواهد داشت و اگر نرخ باروری در سطح ۱/۲ ثابت شود، بعد از ده‌ها سال افزایش جمعیت، جمعیت کشور در یک مقداری تثبیت خواهد شد! این موضوع نیز در پرونده قبلی با در نمودار ۲ توضیح داده شده بود که در در کشور چین گرچه از سال ۱۹۷۵ نرخ باروری کل به زیر ۱/۲ رفته اما نرخ رشد جمعیت این کشور تا ۳۵ سال پس از آن یعنی در سال ۲۰۱۰ هنوز هم مثبت است.

اولین کشور نبوده‌ایم!

اولین کشور نبوده‌ایم!